vrijdag 28 juni 2024

Recensie - Het koninkrijk der bruggen (Het koninkrijk der bruggen #1), door Danielle L. Jensen

Prinses Lara heeft maar één gedachte voor haar kersverse echtgenoot op hun trouwdag: ik zal jouw koninkrijk op de knieën krijgen. Haar thuisland en andere aangrenzende gebieden worden uitgebuit door het koninkrijk der bruggen, dat de handel en het reizen over de brug streng reguleert. Lara is van kinds af aan opgeleid tot spion, dus wanneer ze als bruid naar de koning wordt gestuurd onder het mom van vrede, zal ze alles doen wat nodig is om de verdediging van het ijzersterke koninkrijk der bruggen te doorbreken.

Maar als ze haar nieuwe thuis - een weelderig paradijs omringd door stormachtige zeeën - en haar nieuwe echtgenoot, Aren, leert kennen, begint Lara zich af te vragen waar het ware kwaad zit. Wat ze ziet is een koninkrijk dat vecht om te overleven, en een koning die zijn volk fel beschermt. Terwijl haar missie haar laat inzien wat het betekent om de brug te beheren, kan Lara de sluimerende aantrekkingskracht tussen haar en Aren onmogelijk negeren. Met haar doel bijna binnen handbereik zal Lara haar eigen lot moeten bepalen: wordt ze de vernietiger van een koning of de verrader van haar volk?

Wauw, wat een boek! Ik ben echt zo blij dat ik het eindelijk heb opgepakt en gelezen heb, want het is absoluut één van mijn favorieten van de laatste tijd. Het verhaal bleef maar door mijn hoofd spoken, net als de personages… dit is echt zo’n meeslepend en krachtig verhaal dat je niet meer loslaat tot je de laatste bladzijde hebt omgeslagen en vervolgens laat smachten naar het vervolg!

De vijandige chemie tussen Lara en Aren is vanaf het begin voelbaar. Je krijgt een inkijkje in het leven van de strijdlustige Lara, die het leven haar volk wilt redden, en zich klaarmaakt voor het huwelijk tussen haar en de vijand. Doordat je als lezer een stuk van haar achtergrond meekrijgt, en haar gedachten over haar levensloop en haar ideeën over de politiek rondom de diverse volkeren, begin je haar standpunt steeds meer en beter te begrijpen. Totdat ze daadwerkelijk in contact komt met de vijand, die meer bij haar losmaakt dan ze had voorzien. Ze voelt niet alleen haat… Haar hart speelt een ander spel met haarzelf, en verdraait elke gedachte in haar hoofd zo, dat ze het van andere kanten begint te zien. Aan welke kant staat ze nu werkelijk?

De twijfels die door haar heen gaan, beroeren ook de lezer, zodra de stem van Aren het verhaal van tijd tot tijd overneemt. Ook zijn gedachtes en beweegredenen worden door hem belicht en uitgelegd, en er ontstaat stapje voor stapje een schimmige tweestrijd tussen beide strijdlustige hoofdpersonages. Zijn ze werkelijk wie ze zijn in de ogen van de ander, of schuilt er veel meer achter? Wat doe je als je hoofd en hart elkaar verraden?

Je voelt de vonk overslaan, en weer wegvagen door de leugens en geheimen die worden verteld, waardoor Lara en Aren als magneten om elkaar heen blijven hangen en elkaar weer net zo snel afstoten. Kunnen ze samen verder, of is daarvoor teveel gebeurd in het verleden van hun families en volkeren, waardoor ze zelf niets anders meer kunnen dan de voetstappen van hun koninklijke roots volgen, met alle gevolgen van dien?

De wereld wordt zo gedetailleerd en kleurrijk omschreven, dat je je als lezer, zelfs na het lezen van een enkel hoofdstuk of zelfs een enkele pagina misschien, nog altijd schemerig in de sfeer van het boek waant. Ik vind het heerlijk, als een auteur je zo mee kan laten gaan in de gehele sfeer van het verhaal. Ik heb mij geen enkel moment verveeld, en door de plotse plottwists die her en der opduiken, bleef ik maar doorlezen. En dat einde… Man… Je zult na het lezen van dit deel willen, nee, haast sméken om het vervolg, want je moet en zal weten hoe het verdergaat met Lara, Aren en de rest van de mensen om hun heen. Hoe het verder zal gaan met de mooie, wervelende fantasy-wereld die auteur Danielle L. Jensen geschapen heeft.

Gelukkig is het vervolg al verschenen, dus kan de lezer direct verder met het avontuur. Ik ben er in ieder geval al in begonnen, en hoewel ik nog niet zo ver ben: ik ben alweer verkocht. Kom maar op met de woeste strijd, zinderende hartstocht en wervelende zeestormen, ik wil meer!

Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij bv
ISBN: 9789022595220 (hardcover), 9789402318449 (ebook)
Te koop via: Libris, Bruna, Readshop, bol, Kobo, Amazon