vrijdag 21 juni 2024

Recensie - Helemaal mijn smaak, door Lizzie van den Ham

Het laatste wat je wilt is bij de bruiloft van je beste vriendin zijn terwijl je zelf net gedumpt bent...

Odette van den Oever is gevleid als Sandra, haar jeugdvriendin, haar vraagt de catering te verzorgen op haar bruiloft. Haar humeur zakt die avond echter tot een dieptepunt als Max van Loon, de getuige van Sandra's kersverse man, gemene opmerkingen tegen haar maakt en kritiek heeft op het eten waar ze zo hard haar best op heeft gedaan. Het feit dat ze later die avond noodgedwongen met hem moet dansen en daar nét iets te veel van geniet maakt het er niet makkelijker op.

Ondanks het feit dat ze Max liever nooit meer ziet, blijft Odette hem echter na het feest maar tegen het lijf lopen. Hij biedt haar zelfs een opdracht aan en lijkt een reden voor zijn lompe gedrag te hebben gehad. Is Max misschien toch een beter mens dan ze op het eerste gezicht dacht? Is dat waarom ze hem maar niet uit haar hoofd kan zetten..?


Wat een leuk verhaal! Ik heb eerder al enkele titels van auteur Lizzie van den Ham gelezen, en raakte nieuwsgierig naar dit boekje vanwege de mysterieuze achterflap. Natuurlijk had ik bij het lezen van de achterflap al enig idee welke kant het op zou gaan, maar ik kan verklappen dat ik lang niet alles heb kunnen voorspellen… ik werd her en der namelijk zeer verrast. Heerlijk, ik houd van die kleine plotselinge plottwists!


Odette is een leuk en herkenbaar hoofdpersonage die, naar mate het verhaal vordert, steeds opener wordt en zich kwetsbaar op durft te stellen. En dat is nogal wat, vooral als je erachter komt op welke manier ze aan de kant is gezet; de twijfels die haar soms de adem benemen, zijn voelbaar tijdens het lezen en ik wilde haar geregeld door de bladzijdes heen knuffelen om te zeggen dat het goed zou komen, hoe eigenwijs ze soms dan ook was. 


Hetzelfde geldt voor de hunkerige en arrogante Max. Hij staat zijn mannetje, weet hoe hij overkomt op mensen en maakt hier geregeld gebruik van. Tegelijkertijd leert de lezer hem ook beetje bij beetje kennen als er kleine stukjes van zijn verleden onthuld worden, en begint het twijfelen: is het echt een player van heb-ik-jou-daar, of heeft ook hij een kwetsbaar randje waar je langzaamaan steeds meer van ziet, als je hem maar de tijd geeft?


Het om elkaar heen draaien van die twee, het maakt dat je steeds maar weer door blijft lezen. Het getouwtrek om gezien en gehoord te worden is op momenten gekmakend, maar tegelijk ook heerlijk verslavend. En niet alleen de lezer heeft dit door, ook de zeer gevarieerde en leuke bijpersonages doen er alles, maar dan ook echt alles aan om op de hoogte te blijven van de vurige spanning rondom Odette en Max, met alle gevolgen van dien. Als dat maar goed gaat…


Helemaal mijn smaak is een kleurrijk, vlot geschreven feelgood-verhaal, gevuld met humor, liefde, vurige aantrekkingskracht en een gezonde dosis drama, afgewisseld met af en toe een vleug van de heerlijke gerechten van Odette haar cateringbedrijf. Ik heb mij zeer goed vermaakt met dit boekje - het had van mij nog wel wat langer mogen duren, want dit duo vraagt om zoveel meer, net als de fleurige bijpersonages! Wat mij betreft heeft Lizzie van den Ham met deze titel weer een fijn liefdesverhaal naar buiten gebracht in de feelgood-wereld.


(Oh, en hulde aan Cookie, de vrolijke viervoeter die ieders hart laat smelten, ook die van hartenstelers en hartenbrekers. ;) Wat een schatje!)



Hierbij wil ik uitgeverij Dutch Venture Publishing hartelijk danken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
ISBN: 9789463982207 (paperback), 9781393310327 (ebook)
Te koop via: Libris, Bruna, Readshop, bol, Kobo, Amazon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten