woensdag 29 mei 2024

Recensie - Niet zonder jou (Eindeloos #1), door Wendy Brokers

Tess komt uit een welgestelde, maar weinig betrokken familie die net is verhuisd. Haar ouders zijn drukker met hun werk en sociale status dan met hun twee dochters. Als ze op de eerste schooldag van het laatste jaar van de middelbare school Jay ontmoet, is er tussen hen direct een niet te negeren aantrekkingskracht. Ze wordt voor hem gewaarschuwd: Jay is een ruig type uit een probleemgezin. Toch bloeit er tussen de twee iets moois op. Jay kan binnen het gezin waarin hij is opgegroeid maar net het hoofd boven water houden. Tess is de eerste in zijn leven bij wie hij open durft te zijn. Zij komt er al snel achter hoe moeilijk het is om te houden van iemand die zo door het leven is getekend. Toch neemt ze de ultieme stap binnen hun relatie om hem te vertrouwen. Een stap die niet zonder gevolgen zal blijven...

'Wendy neemt je op een meeslepende manier mee in dit heftige verhaal en zorgt ervoor dat je van de hoofdpersonen gaat houden.' - Marieke Simons, auteur van Geheim akkoord en Gebroken akkoord.

Pfoe, na het lezen van ‘Niet zonder jou’, het eerste deel in de Eindeloos-serie, moest ik even bijkomen. Wat een rollercoaster van emoties en gevoelens was dit!

Zowel Tess als Jay hebben een roerige persoonlijke thuissituatie, al denken ze in eerste instantie dat ze tegenpolen zijn wat dat betreft. Maar hun harten zijn daar niet tegen bestand: ze vallen als een blok voor elkaar, en hoewel Tess van alle kanten wordt gewaarschuwd om uit te kijken voor Jay - ook door hemzelf -, gaat ze af op haar gevoel en geeft hem het vertrouwen wat ze hem zo gunt, ookal kennen ze elkaar nog niet zo lang. Ondanks zijn eigen twijfels laat Jay haar stukje bij beetje toe, en groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Het verleden van Jay haalt hen echter al snel in, met alle gevolgen van dien. Is hun band en hun gevoel voor elkaar sterker dan dat, of raken ze elkaar alsnog net zo snel kwijt als dat ze elkaar hebben gevonden?

Ja, misschien springt de vonk wel (te) snel over tussen Tess en Jay. En misschien gaan bepaalde dingen dan wel sneller dan dat we gewend zijn. Maar ik denk zelf dat het juist die aantrekkingskracht tussen beiden is dat dit verhaal grotendeels zo gevoelig en emotievol maakt en de lezer niet meer loslaat. Ik vind de band tussen Tess en Jay juist heel mooi; ze vullen elkaar aan, ze laten elkaar in hun waarde en ze leren van elkaar, ook op de moeilijke momenten. Júist op de moeilijke momenten. En ze leren niet alleen elkaar kennen als persoon, maar ook zichzelf. Ze komen achter eigen standpunten en achter gevoelens van zichzelf waar ze eerder nooit zo mee in aanraking zijn gekomen, met alle onzekerheden en vragen van dien. En toch blijven ze elkaar opzoeken en steunen. Dat maakt ze in mijn ogen echt enorm sterk.

Als lezer ben ik al langer bekend met het schrijfwerk van auteur Wendy Brokers. Het is een auteur die lastige situaties niet ontwijkt, maar die ze juist kenbaar wilt maken voor de buitenwereld. Ze beschrijft ze op zo’n manier dat er veel herkenning in haar verhalen te lezen is, wat tegelijkertijd een helpende hand kan reiken naar de mensen die het op dat moment nodig hebben. Dit maakt dat haar verhalen nog echter aan gaan voelen en je als lezer geheel wordt meegenomen door de woorden die op de bladzijden prijken, en de gevoelens die de personages ervaren. Dit vind ik een zeer sterk staaltje schrijfwerk, als je dit teweeg kunt brengen als auteur. Wendy Brokers heeft mij tot nu toe steeds weer weten te verrassen en omarmen met haar open houding en soms gevoelige schrijfstijl. Want hoe heftig sommige onderwerpen ook zijn, ze schuwt ze niet; ze maakt ze juist tastbaar en voelbaar, waardoor mensen zich gesteund kunnen voelen. En dat vind ik enorm knap.

Al vond ik het soms wat snel gaan - helemaal de actiestukken richting het einde, maar dat kan ook komen door de tranentrekkende plottwist, want man, man, man… -, ik ben wel heel blij dat ik dit boek nu eindelijk eens heb opgepakt en uitgelezen heb. Het verhaal smaakt naar meer, en tja, ‘Niet zonder jou’ is dus het eerste deel in deze serie. Gelukkig weet ik dat er meer is, want er zijn 4 delen verschenen, dus er is nog genoeg te lezen. Maar eerst deze rollercoaster even laten bezinken, want het was een heftige rit. En ik heb zomaar een vermoeden dat deel 2 niet veel anders zal zijn… maar dat ik razend benieuwd ben naar het vervolg is een feit!

Uitgeverij: Boekerij (paperback), Kobo Originals (Kobo)
ISBN: 9789022593745 (paperback), 9781774533857 (ebook)
Te koop via: Libris, Bruna, Readshop, Bol, Kobo, Amazon