vrijdag 24 mei 2024

Recensie - Een onverwachte wending, door Lauren Kate

Lanie heeft een succesvolle carrière als romanceredacteur én is verloofd met de man die alle 99 vakjes van haar zorgvuldig samengestelde wensenlijst afvinkt. Ze heeft het gewoon goed voor elkaar. En dan mag ze ook nog samenwerken met de wereldberoemde auteur Noa Callaway. De romans van Noa vormen Lanies grootste inspiratiebron in de liefde en het leven. Lanies enige taak is Noa's writer's block te verhelpen om zo de promotie te krijgen waar ze altijd van gedroomd heeft. Simpel, toch?

Maar niemand heeft ooit de mysterieuze Noa Callaway gezien. En hun ontmoeting zet Lanies wereld volledig op z'n kop. Ineens twijfelt ze aan alles waar ze in geloofde. Pas wanneer Lanie eindelijk haar 99-wensenlijstje - haar enige houvast in alles - helemaal kan loslaten, ontdekt ze dat liefde in welke vorm dan ook kan passen.

Wauw! Ik kende auteur Lauren Kate al wel, maar van een heel ander genre: ya fantasy (zo zie ik de boeken van haar Fallen-reeks die ik destijds heb verslonden!). Uit nieuwsgierigheid nam ik ‘Een onverwachte wending’ mee uit de bieb, met zo goed als geen (hoge) verwachtingen; ik had gewoon zin in een leuk boek over boeken. Maar wauw! Dit had ik echt niet verwacht, dat ze mij zo mee zou nemen in het verhaal en mij steeds zou laten hunkeren naar meer.

De chemie tussen de hoofdpersonages is zo fijn, en laat de lezer compleet meevoeren in hun vriendschappelijke perikelen en de gebruikelijke vlinders die op beginnen te dartelen. De bijpersonages rondom hen voelen aan als vrienden uit je eigen vriendengroep, en als collega’s die je in het echte leven tegen kunt komen. Voor mij voelde dit alles als een heerlijke omwenteling qua sfeer, gevuld met inspirerende gesprekken in zowel de uitgeefwereld als in het leven van Lanie; haar leven staat geheel op z’n kop als meerdere standvastige redenen plots niet zo standvastig blijken te zijn als ze had gedacht en haar alles vanuit een ander oogpunt dwingen te bekijken. De keuzes die ze door de veranderingen moet zien te maken zijn niet de makkelijkste, maar zowel Noa als Noah laten haar zien hoe het leven er naar hun inziens uitziet. Samen met hen onderneemt ze grote stappen, doet ze dingen waar ze eerder niet eens aan had durven denken of over had durven dromen, en groeit ze als persoon in alle persoonlijke opzichten.

En ja, het is een feelgood, en ja, er zijn enkele clichés in verwerkt, maar dit heeft mijn leesplezier niet aangetast. Ik wilde ondanks de tijdens het lezen zelfbedachte verwachtingen - die uitkwamen inderdaad -, toch door blijven lezen en zien hoe de personages er een eigen draai aan zouden geven. De schrijfstijl van Lauren Kate spat van het papier, en laat de lezer zien waar ze goed in is: schrijven! Ze laat zien dat ze ook iets anders kan dan wat men van haar gewend is als ze haar al van haar eerdere boeken kent, en wat mij betreft is ze hier meer dan 100% in geslaagd.

Dit boek is absoluut één van mijn favorieten van de laatste tijd! En stiekem, heel stiekem, hoop ik dat Lauren Kate het daadwerkelijke manuscript waar dit boek grotendeels over gaat ook gaat schrijven, want de stukken die ze erover schreef nodigden wat mij betreft zeker uit tot een groots vervolg. Fingers crossed!

Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000385751 (paperback), 9789000385768 (ebook)
Te koop via: Libris, Bruna, Readshop, bol, Kobo, Amazon