donderdag 11 maart 2021

Ivettes leeswereld - Alles tegelijk

Boeken zijn echt... *zwijmel* Ze zijn zoveel! Ze zijn magisch. Ze kunnen je beste vrienden zijn, ze kunnen je omarmen, ze kunnen je hart vertrappen, en toch blijf je lezen, omdat je ze wilt leren begrijpen, voelen, snappen, inzien en een plekje in je hart en in je leven wilt geven.
Boeken zijn gewoon alles tegelijk en nog zoveel meer! Tja.. er zijn er al zoveel, er komen er nog meer aan, en dat betekent dat ook de wil-ik-lezen-lijst altijd maar door zal blijven groeien...
Wat ik daaraan doe? Ik leg het jullie graag uit :D

Ik krijg wel eens de vraag of ik het echt prettig vind lezen, als ik alles door elkaar en tegelijk lees. Nou ja, tegelijk als in de zin: wel om de beurt, maar toch tegelijk zeg maar, haha!
Mijn antwoord is altijd: Ja, ik vind het heerlijk om alles tegelijk te lezen! Het geeft mij rust om in meerdere boeken tegelijk bezig te zijn. Het is niet alleen een kwestie van mijn hoofd leegmaken, ontspannen; het heeft voor mij bijvoorbeeld ook een doel. Ik heb namelijk een eeuwig doorgroeiende 'wil-ik-ooit-nog-eens-lezen'-lijst, en ik beloof mezelf elke keer plechtig dat ik, wanneer ik er een boek opzet, er ook weer een af wil/moet/zal halen, en dat ik alle boeken echt ga lezen die op die lijst staan. 
Spoiler alert: meestal werkt het dus niet zo :P Soms lees ik meer boeken dan er op de lijst gaan, soms is het andersom en groeit de lijst weer met een tiental boeken tegenover welgeteld één uitgelezen exemplaar dat al langer op diezelfde lijst stond. Het is en blijft vooral een kwestie van door blijven lezen, dus! En hoe kun je dat sneller, makkelijker doen dan alles tegelijk? :D

Aangeraden leesvoer! :D

Daarnaast ben ik zogezegd echt een gevoelslezer. Ik lees waar ik op dat moment zin in heb; zodra ik dit niet doe, ligt een leesdip al snel op de loer, en dat is juist niet datgene waar ik zin in heb. Ik kan soms simpelweg ook gewoon niet kiezen uit alle boeken die op mij liggen te wachten in de kast - sorry, boeken.. -, mede daarom zet ik geregeld Kobo Plus weer even aan, om daarmee ook weer boeken van die eeuwig doorgroeiende lijst te kunnen lezen (en nóg meer keuze te hebben...). De meeste titels op mijn eeuwig doorgroeiende lijst wil ik dolgraag eens lezen en zijn zo tevens goed 'bereikbaar' om te lezen; ik ga echter wel eens in de zoveel tijd de lijst door om te zien of mijn smaak ook veranderd is - en of ik echt nog steeds alles op die lijst wil lezen -, of dat ik het tijd vind om ruimte te maken voor nieuwe titels die proberen mijn hart te veroveren met hun waanzinnige covers, mysterieuze achterflapteksten of geweldige quotes die ik tegen ben gekomen op de social media. 

En af en toe komen er ook nog zeer enthousiaste berichtjes binnen van mensen die mij ervan proberen te overtuigen dat ik écht dat ene boek moet lezen, waardoor ik 9 van de 10 keer die titels ook weer op de lijst zet, hahaha! (Zo ging het onder andere met Bridgerton - De ongetrouwde hertog. Nee, ik heb de serie nog altijd niet gezien - komt vast nog wel eens -, maar omdat het verfilmd is, besloot ik het boek een kans te geven, zeker na al die enthousiaste woorden van iedereen. Omdat het eerste deel inderdaad al zo leuk begon, heb ik uit voorzorg ook direct het tweede deel maar besteld! :P wetende dat er nog meer delen zijn en zullen volgen... maar dat is weer 'voor latere zorg' ;) en vooral bedankt aan al die enthousiastelingen die mij erop hebben geattendeerd! Dit geldt overigens ook voor de leuke, spontane berichten die ik op social media las over Blauwdruk van geluk, een boek van eigen bodem, en waardoor ik zeer geprikkeld werd om ook deze titel snel te lezen. En zo gebeurt het dus wel vaker dat ik eerst de nieuwere titels lees, voor ik weer verderga met de oudere titels op de lijst. Sorry, lijst...)

Social media made me read it!

Lezen is gewoon heerlijk. Ook wanneer je alles tegelijk leest, als je dat wil, net als ik! 
Dit gezegd hebbende, weet ik nu al zeker dat die lijst van mij écht tot in de eeuwigheid door zal blijven groeien. Er bestaat al zoveel moois, en er komen nog zoveel geweldige titels en verhalen aan! Dus ik zal blijven lezen, vooral heel veel blijven lezen. En dan voor altijd het liefst alles tegelijk! :D Net als ik nu ook doe... ik ga snel weer ienemienemutten tussen Bridgerton en Blauwdruk, ze zijn beiden over de helft en lezen echt lekker weg! Of kies ik toch stiekem weer iets anders... ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten