donderdag 11 februari 2021

Recensie - De Korf, door Ahmet Chakioglou

Nadat kosmische straling de aarde grotendeels heeft verwoest, proberen de overlevenden in Rotterdam verder te gaan onder een kunstmatige koepel. Als er op een dag een portaal opent naar vijf jaar in de toekomst, wordt de jongen Zilver meegenomen naar een burgeroorlog die het einde van het laatste stukje beschaving lijkt te zijn. Niemand is meer hoe hij ze kende. Met zijn twee beste vrienden Kirsten en Tijmen en nieuwe, onverwachte bondgenoten moet Zilver een manier vinden om terug te gaan naar het verleden en dingen anders te laten lopen. Maar aan welke kant gaat Zilver staan als hij moet kiezen tussen de levens van onschuldige mensen en een beter morgen? Alleen als hij extreme beslissingen neemt, heeft hij een kans om te voorkomen dat de verschrikkelijke toekomst die hij heeft gezien realiteit wordt...

De Korf is een post-apocalyptisch young adultverhaal. Ahmet Chakioglou creëert een fictieve toekomst voor Nederland, waarin bekende locaties nieuwe betekenissen krijgen en niets is wat het lijkt.

*****

Laat ik vooropstellen dat De Korf voor liefhebbers van dystopische verhalen, tijdreizen en vele personages die stuk voor stuk verschillende ontwikkelingen doormaken, een interessant debuut is/kan zijn van eigen bodem. Het verhaal zit vol potentie. De rode draad bleef mij bezig houden, waardoor ik toch heel nieuwsgierig ben geworden naar hoe dit avontuur afloopt!

Ik ben tevens blij dat ik toevallig de series over The Flash en Legends of Tomorrow enigszins heb gevolgd, waardoor ik het tijdreizen voor mijn gevoel makkelijker doorkwam, haha! ;) Toch vond ik dit tijdreizen heel verfrissend, zeker als het op de manier wordt gebruikt als in dit boek. Het switchen van de ene tijdzone naar de andere is absoluut een benodigd punt in het grote geheel, omdat je hierdoor meer te weten komt over de geschiedenis van zowel de Korf als de personages, en waarom ze zijn geworden zoals ze zijn. Het voelde voor mij als iets nieuws en daardoor was ik zeer benieuwd naar hoe alles zich zou ontvouwen.

Helaas was ik niet de juiste persoon voor het gehele boek. Ja, er waren mooie fragmenten, de schrijfstijl is goed, de omgeving wordt gedetailleerd omschreven en de tijdsprongen die nodig waren om het een en ander uit te leggen - letterlijk en figuurlijk - hielden mij tot op zekere hoogte aan het lezen.

Echter vond ik de uitwerking niet helemaal zoals ik gewend ben. Dit kan een persoonlijke ervaring zijn, dus pin me hier niet aan vast; ik weet alleen dat ik mede door de interessante rode draad en het open einde uiteindelijk toch geprikkeld werd om uit te kijken naar het vervolg, maar ondanks die positieve punten helaas toch niet zo van het boek heb genoten als ik graag had gewild.

Er werd in korte tijd veel informatie gedropt, de wisselingen tussen de diverse tijdszones waren soms abrupt, net als de sprongen tussen de personages - het ene moment lees je het uit het oogpunt/de vertelvorm van de een, om vervolgens plotseling vanuit een ander te lezen. Hierdoor was ik soms meer aan het schakelen van personage 1 naar personage 2 enz (en het zijn er wel een aantal), waardoor ik het verhaal wat uit het oog verloor. Misschien lag dit ook aan het feit dat ik het ebook las en hierdoor niet even makkelijk en snel terug kon bladeren om het een en ander terug te lezen, maar ik vond de ‘hak-op-de-tak’ gebeurtenissen persoonlijk niet helemaal prettig lezen.

Sommige stukken voelden daarnaast als ‘laatste stukjes benodigde opvulling’, waardoor ik het soms te gemaakt vond overkomen, en op een bepaald punt in het verhaal stond ik zelfs op het punt het boek weg te leggen en niet meer op te pakken, omdat ik het betreffende stukje ‘aanvullende informatie’ onnodig, te kort door de bocht en te snel afgeraffeld vond afgewerkt, waardoor het voor mij totaal geen toegevoegde waarde had; het riep bij mij slechts frustratie en ergernis op. (ook hier geldt: dit is een persoonlijke mening, misschien ervaren andere lezers dit verhaal en deze wendingen juist als goed en logisch. Iedereen leest een boek immers anders :) ). Tevens miste ik helaas een stukje betrokkenheid en gevoel naar de personages toe, het gevoel van saamhorigheid, empathie, inleven tussen lezer en personage, waardoor ik geen band met hen op kon bouwen en me volledig in hun levens kon verliezen. Als ik dit wel had gehad, denk ik dat ik het verhaal op een heel andere manier had gelezen en er voor mij meer leesplezier van had gehad.

Nogmaals: ik blijf van mening dat dit absoluut een boek kan zijn voor liefhebbers van dystopische verhalen vol actie, diverse tijdlijnen, meerdere personages met stuk voor stuk een eigen leven met interesses en gevoelens, en geheimen die ontrafeld dienen te worden. En het speelt zich allemaal af in ons eigen land, hoe tof is dat! De Korf zet je als lezer aan het denken over hoe we zouden hebben geleefd als er echt van dit soort koepels zouden bestaan… of zijn ze er stiekem al, maar zijn we ons hier nog niet bewust van?

Ik vind het jammer dat ik niet helemaal de juiste lezer ben geweest voor dit boek - het is een debuut waarvan het verhaal absoluut potentie heeft, dat heb ik wel gezien! -, maar ondanks dat het mijn eigen verwachtingen niet heeft waargemaakt, kijk ik stiekem toch uit naar het vervolg. Nog niet alle vragen zijn beantwoord, en ik ben benieuwd hoe het avontuur voor Zilver en de mensen die hij gaandeweg heeft ontmoet uiteindelijk af zal lopen! Misschien dat het vervolg mij meer ligt :)

Hierbij wil ik uitgeverij Dutch Venture Publishing hartelijk danken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

ISBN: 9789492585554 (hardcover), 9781393677161 (ebook)