donderdag 5 juni 2014

Een prettig weerzien

Soms heb ik van die periodes dat er echt niets uit mijn handen komt. Geen enkele letter uit mijn vingers, geen enkele sprankeling van woorden, zinnen; zelfs geen komma's en punten! En dat is zo ontzettend frustrerend, wanneer je zoveel stemmen in je hoofd hoort, wanneer je de verhalen wilt vertellen die zij vertellen maar dat het gewoon niet lukt.

Gelukkig heb ik daar een (redelijke fijne) oplossing voor, en dat is lezen. Lezen, lezen, lezen. En muziek luisteren. Ik zit/zat op het moment gewoon op slot, ben teveel met andere dingen bezig en kan mij daardoor lastig op bepaalde dingen concentreren. Niet dat ik veel pieker, maar ik ben wel over de toekomst aan het nadenken en soms vreet dat mij gewoon helemaal op. Niet in negatieve zin hoor, begrijp mij niet verkeerd! Het gaat heel goed met mij, haha! Maar mijn hoofd zit soms gewoon te vol, omdat andere dingen ook belangrijk zijn. Tja... Maar gelukkig heb ik dan een heel aantal boeken in de kast staan, waarmee ik mijn gedachtes even opzij kan zetten, waarin ik kan ontsnappen aan mijn gedachtes en even een korte vakantie in mijn hoofd kan nemen. Op dit moment ben ik nog altijd aan het herlezen; gisteravond ben ik begonnen in boek 5 van The Mortal Instruments, en ik merk dat ik er weer van geniet, al weet ik al precies hoe het afloopt... *mijn hart doet nog steeds een beetje zeer na die eerste keer dat ik het las* Ik houd mijn hart vast voor het laatste deel, het deel waarin alles bij elkaar zal komen en waarin mijn hart vast en zeker tot miljoenen stukken zal worden getrapt, en die miljoenen stukken misschien ook wel zullen worden vertrapt tot nog eens miljoenen stukken, maar toch heb ik er zin in om erin te beginnen.
Niet alleen omdat ik wil weten hoe het verder gaat, maar ook omdat ik voel dat mijn hoofd zich aan het klaarmaken is voor mijn eígen verhalen. Mijn eigen personages. De blokkade die er zit/zat wordt langzaam afgebroken, stukje voor stukje, en ik voel dat de woorden zich aan het klaarmaken zijn om naar buiten te komen en mij weer een nieuw avontuur willen laten zien.

Lezen is voor mij echt een super uitvinding. Het helpt mij niet alleen te ontspannen, maar het helpt mij ook mijn inspiratie weer terug te vinden wanneer ik dit kwijt ben. Dit in combinatie met mijn favoriete muziek, mijn eigen playlist voor het schrijven, helpt mij zo ontzettend veel. Ik raak weer geprikkeld door kleine dingen, soms lijkt het wel alsof ik mijn ogen voor het eerst echt open en de dingen om mij heen voor het eerst zie.

Ja. Ik ben er klaar voor. Ik ben klaar voor de nieuwe prikkelingen die mijn lichaam steeds meer overnemen, ik ben er weer aan toe om te schrijven. En al zal het maar voor één dag duren, het is wel weer een stap in de goede richting. En daar ga ik voor! Om mijn gedachten over deze blog proberen te laten zien, heb ik een foto gemaakt waarin ik het simpeler uitleg, aan de hand van 2 beeldjes en een aantal titels:



De Yogiman: Ik besloot dat het klaar moest zijn, ik wilde ook weer eens aan andere dingen willen en kunnen denken. Ik wilde het vertrouwen in mijn kunnen terug en ging op zoek naar verandering en rust. Echter...
Verwoest Me: Een muur houdt mij tegen. De muur schreeuwt dat ik het moet verwoesten, vermorzelen, plat moet stampen, wil ik ooit mijn personages nog kunnen zien; dus ik ga op zoek naar...
Het experiment: Ik moet uit gaan zoeken hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Ik ga experimenteren. Ik ga lezen, heel veel lezen, luister mijn favoriete muziek en zoek dingen die mij zo zullen weten te inspireren, dat ik de muur wat schade toe kan proberen te brengen met mijn gedachtes waardoor ik...
Fallen in Love: door de kieren in de blokkade mijn personages kan zien, en mijn schrijfzin stukje bij beetje terugkomt; ik word overrompeld door de verliefdheid die ik voel wanneer ik mijn personages eindelijk weer kan zien en horen, al is het maar door de kleine scheuren in de muur. Mijn kracht neemt nog meer toe; de muur moet weg! Maar hoe...
Witch Way to Turn: Hoe ga ik dit doen; Welke paden ga ik bewandelen, welke kant ga ik op? Eerder plande ik veel, maar nu even niet. Ik laat het allemaal over mij heen komen, eens zien wat er tevoorschijn zal komen.. Ik luister nog meer inspirerende muziek en pak er nog meer boeken bij, op zoek naar kracht voor die ene, laatste stoot tegen de muur...
Vlammen: Chaos, lawaai, vuur, heel veel vuur, kabaal. Het staat allemaal voor het breken van de muur, het moet weg! En dan....
Vertrouwen en vriendschap: Een prettig weerzien met mijn personages; ze staan al op mij te wachten! De verhalen vliegen mij om de oren en ik ga er eens even goed voor zitten en laat ze stuk voor stuk aan het woord. Ze hebben nog altijd vertrouwen in mij, ze vinden mij nog steeds de juiste persoon om hun verhalen door te laten opschrijven! Om dit te laten zien aan jullie, gebruik ik mijn vriendschapsbeeld, waarvan ik helaas niet meer de hele betekenis weet maar wat geloof ik staat voor vertrouwen en vriendschap. Een mooi symbool voor mijn omhelzing met mijn personages, lijkt mij! ;)

1 opmerking:

  1. Leuke post. Minder leuk natuurlijk dat die blokkade er zit/zat...
    grappig gedaan om het gevoel op te schrijven aan de hand van boeken, wat er zoal globaal gebeurt...
    hoop dat die blokkade snel is op geheven...

    BeantwoordenVerwijderen