maandag 28 november 2022

Recensie - Wintermagie, door Jen Minkman, Cathinca van Sprundel, Emmy van Ruijven, Lysander Mazee, Marijke F. Jansen, Suzanne Peters, Isolde Boers, Maresa Jacobse, Fenneke Zwaaneveld, Cassandra Sterling, Vivian van Leeuwen, Annette van Geloof

On the first, second, third (etcetera) day of Christmas, my true love gave to me...

Twaalf Nederlandse auteurs zijn "allen tezamen gekomen" om fans van young adultverhalen te voorzien van genoeg leesvoer voor de hele kerstperiode! Voor alle 12 dagen van kerst is er een verhaal te lezen. De verhalen bevatten zonder uitzondering een sprankje magie, of het nu om een magisch bos, een midwinterfeest, een kerstboomboerderij, een mysterieuze sneeuwkoningin of een afgelegen dorpje in Canada gaat. Laat jij je ook meevoeren door deze wintermagie?

Voor mensen die het liefste de hele kerstvakantie opgekruld bij het haardvuur een boek lezen!

Laat je meevoeren naar wervelende levens in zowel onze eigen wereld als sprookjesachtige omgevingen in deze sprankelende verhalenbundel!

In eerste instantie heb ik eerst per verhaal een korte impressie opgeschreven voor mezelf, maar ik merkte dat ik het lastig vond om bepaalde dingen voor mij te houden… ik heb er nu dus maar voor gekozen zoveel mogelijk uit te leggen hoe de bundel mij in het geheel bevallen is, en hoe het in elkaar steekt. Ik weet in ieder geval zeker dat er veel lezers zullen zijn die het deze winter zullen verslinden!

Wat deze verhalenbundel de lezer vooral laat zien, is dat er heel veel (aanstaand) schrijftalent woont in eigen land. Elk verhaal laat een vleugje eigen creativiteit zien van de betreffende auteur, wat laat smaken naar meer. Wat ik vooral leuk vond, was dat er verschillende stijlen en stemmen te lezen waren, het is echt een verhalenbundel met voor ieder wat wils. Hoewel het als een zogenoemd young adult-boek betiteld wordt, vond ik het zelf vooral een divers verhalenlandschap op zich, met meer dan alleen ‘young adult’. De ene auteur schrijft met een divers randje, de andere auteur durft de sprong te wagen en ons mee te nemen naar een voor ons (tot nu toe) onbekend landschap dat aanvoelt als een sprookje op zich waar magie in de lucht hangt - letterlijk en figuurlijk. Een gemaskerd feest of twee wordt niet geschuwd, net als een ander groots dansfestijn, en mythes worden aangehaald waardoor je stiekem gaat hopen dat er een vleug waarheid in zit omdat, nou ja, een mythe is een mythe en maakt ons als mens nieuwsgierig naar meer. Mij in ieder geval wel!

Zelf ben ik in ieder geval blij dat ik het boek gelezen heb. Het heeft me meegenomen in verschillende levens, laten hopen op sprankjes vuur, warmte en liefde, en bovenal las het - doordat het losse verhalen zijn - heerlijk onder een dekentje op de bank of luie stoel, met tussen de verhalen door genoeg tijd voor het halen van een warm drankje. Waar ik het persoonlijk het meest van onder de indruk ben geweest, zijn mijn bezoeken aan een ware kerstbomenboerderij en een koninkrijk met een heuse wintervorst, en het sprookje omtrent een sneeuwkoningin en onze eigen wereld is nog altijd blijven hangen… zou het dan toch…?

Wintermagie laat ons vooral zien dat er overal en altijd een vleugje betovering hangt. Het laat je hopen op meer, op een teken, en op mooie happy ever afters, zowel in onze eigen wereld als in een van de werelden naast die van ons ‘achter hun sluier, wuivend naar ons en smekend of wij ook een kijkje daar komen nemen’. Het laat je sidderen van de kou maar ook van onderhuidse spanningen, het laat je hunkeren naar een knapperend houtvuur en opvlammende kaarsjes om meer licht in de wereld te brengen. Het laat je zelfs opkijken bij elk bezorgbusje dat langsrijdt, terwijl je verwachtingsvol wacht op je (boeken)pakketje! Het is een heuse winterse wereld die voor de lezer opengaat, en die je op zal willen slokken tot de lente weer begint.

Voor de aanstaande kerstvakantie, voor mensen die van kerstmagie houden en voor de overige winterdagen is Wintermagie uitstekend leesvoer!

Hierbij wil ik uitgeverij Dutch Venture Publishing hartelijk danken voor het digitale recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

ISBN: 9789493265301 (paperback), 9798215433249 (ebook)