maandag 10 januari 2022

Leesdoelen voor 2022: wat ga ik doen? (en wat ga ik anders doen?)

Lieve, beste volgers,

En toen zaten we al een ruime week in januari van 2022! De tijd vliegt nu alweer voorbij. Gelukkig niet zonder boeken en dus ook niet zonder leesdoelen! ;)

Zoals ik het al vertelde in mijn vorige blogpost over hoe de leesdoelen voor 2021 waren verlopen, verandert er dit jaar aan de ene kant niets en aan de andere kant toch ook weer wel. Ik heb de leeschallenge op zowel Goodreads als Hebban weer op 35 boeken gezet, en ik wil nu echt echt écht de ongelezen boeken in mijn kast op gaan pakken om te lezen, zonder dat ik eerst steeds naar weer nieuwere titels grijp via bijvoorbeeld gekochte boeken of het abonnement op Kobo Plus. Geloof mij, dat is best lastig, vooral met een ereader die geregeld wordt opgepakt om te gaan lezen. In ieder geval wil ik dit jaar niet teveel kopen - of het moet om titels gaan die op mijn wensenlijstje staan, anders niet, streng hè ;) - en gaan genieten van al het moois dat al aangeschaft is en soms al jaren op de planken ligt...

lijstje 1

Naast deze twee uitdagingen wil ik ook graag het uitdaaglijstje uit het leuke invulboek'je' van Mijn Wereld Vol Boeken gaan gebruiken! Hiermee wil ik mezelf motiveren om me aan mijn zelfgestelde doelen te houden en eens te kijken hoe ver ik kom! :D
Zoals jullie kunnen zien, kunnen er ook nog extra challenges opgeschreven worden, en ook deze optie gebruik ik graag om mezelf gefocust te houden. Ik wil heel graag het recenseren weer oppakken, en aangezien ik nog genoeg digitale exemplaren heb liggen terwijl ze de aandacht absoluut verdienen wil ik er zeker een aantal hiervan weglezen.
Daarnaast wil ik ook minimaal 3 boeken lezen die al langer dan 2 jaar in de kast liggen... en geloof me: dat zijn er best wel wat. Van de 54 ongelezen exemplaren zijn dat er op z'n minst 15... oeps! Dan klinkt 3 wel wat weinig... maar het is minimaal! Eens zien wat ik daar aan kan veranderen.

Ik wil dus sowieso 35 boeken lezen dit jaar, waarvan 15/20 uit mijn eigen kast. Ik ga in ieder geval proberen 10 boeken van eigen bodem te lezen - lijkt me niet erg moeilijk, we hebben zoveel fijne auteurs! -, en ik wil het mezelf eens 'moeilijker' maken dit jaar door minimaal 3 boeken buiten mijn comfortzone te lezen. Dit heb ik al vaker geprobeerd, maar ik merk dat ik toch algauw de neiging heb om weer terug te keren naar YA/NA en Feelgood. Zonde, want er zijn zoveel meer toffe boeken die ik daardoor niet heb ontdekt! Dus daar ga ik wat aan doen ;)

herlezen!

Ook wil ik 3 boeken herlezen. Nu staan er op de foto hierboven al 5 die ik wil herlezen... ik maak het mezelf wel lastig zo, hè, haha! Ik kan gewoonweg niet kiezen... In ieder geval staan er 2 titels op waarvan het vervolg al een poosje klaarligt in de kast (Alice in Zombieland en Lady Midnight), en het herlezen is wel nodig omdat ik ook deze boeken al een poos niet in handen heb gehad; een opfrisser is wel fijn! Het Nachtcircus heb ik destijds gelezen en heeft me toen geheel opgeslokt. Deze titel heb ik ertussen gezet omdat het tijdens een NaNoWriMo-editie is (af)geschreven en ik wil mezelf hiermee motiveren om het schrijven weer op te pakken. Win-win! En dan als laatste twee titels die voor altijd een plekje in mijn hart hebben gevonden. The Perks of being a Wallflower is me altijd bijgebleven, en Alles op het spel... man, DAT BOEK! Ik heb het gelezen onder de eerdere titel Ctrl-Alt-Delete en ik kan nog altijd alleen maar zeggen: WAUW! Nu ik de nieuwe titel-versie eindelijk in de kast heb liggen, wil ik het nog een keer lezen.

lijstje 2

Last but not least heb ik een lijstje in het boekje een stukje ingevuld met een serie die ik graag uit wil lezen, en 5 titels die ik hoe dan ook wil lezen dit jaar. Dit is dus opnieuw een handig hulpmiddeltje om mezelf aan te sporen boeken uit eigen kast op te pakken en ze eindelijk en daadwerkelijk te lezen! De eerste titel heb ik inmiddels bijna uit (#ikdatethuis), en ik ben stiekem al aan het ienemienemutten welk boek ik hierna ga oppakken. Heerlijk, al dat leesvoer in huis! :D

Dus dat was mijn 'pleidooi' over de voor mezelf opgestelde leesdoelen voor dit jaar. Ik ben benieuwd hoe ver ik ga komen, maar ik heb er in ieder geval superveel zin in! :D Let's do this!

Tot schrijfs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten