dinsdag 5 januari 2021

Wrap-up leesdoelen 2020 en mijn leesdoelen voor 2021!

Beste, lieve lezers,

Geen idee of dit nog mag, aangezien we alweer een aantal dagen - zeg gerust al bijna een hele week! - in het nieuwe jaar zitten, maar.... Happy New Year! Ik hoop dat jullie een leuke jaarwisseling hebben gehad, en wens jullie de beste en mooiste dingen voor 2021!

Afgelopen jaar was een vreemd jaar, maar wat was ik blij dat ik aan het eind van 2020 eindelijk weer in een leesflow terecht kwam! Ik heb veel minder gelezen dan ik had gewild, daarnaast heb ik wel veel gewerkt aan enkele cursussen die ik heb gevolgd en andere dingen gedaan. Voor lezen had ik in eerste instantie geen rust in mijn hoofd. Tot de leesflow mij overspoelde en ik alleen nog maar kon denken aan boeken, lezen, letters, andere werelden, nieuwe auteurs ontdekken, alles!

Sinds ik jaren geleden een account heb gecreëerd op de Engelstalige boekensite Goodreads, en nu ook enkele jaren een soortgelijk account heb lopen op Hebban - hetzelfde als Goodreads, maar dan Nederlandstalig -, plan ik elk jaar een zogenaamde leeschallenge in. Ik stel aan het begin van het jaar in hoeveel boeken in wil gaan lezen, en aan het eind van het jaar zie ik of ik het gehaald heb of niet. Nou ja, natuurlijk kan ik het tussendoor ook nog bekijken, en de challenges zijn zo ingericht dat ze elk moment van de dag aangepast kunnen worden. Handig, toch? Ik word hier als leesliefhebber heel blij van, in ieder geval!


Goodreads 2020

Voor 2020 had ik beide challenges op 35 boeken gezet. Een lager aantal dan de jaren hiervoor, maar enigszins haalbaar - en toen had ik nog totaal geen idee hoe het jaar verder zou gaan verlopen, het werd alsnog in eerste instantie wel even kielekiele :P . Ik vind het zelf prettiger lezen als ik weet dat het haalbaar is, dan wanneer ik er voor mijn gevoel tegenaan moet hikken om het te halen. (want tja, hoewel je het dus altijd aan kunt passen, dus ook naar beneden, ik wil het wel gewoon in een keer halen en dus niet verlagen. Fanatiek en stressvol? Soms wel, eerlijk is eerlijk. Maar door het behapbaar te houden, werd het dus 35. Het is minder dan een boek per week, en niet elk boek is een dikke pil ;) hahaha! Maar zo hield ik het wel leuk voor mezelf.)

In ieder geval: 35 boeken dus. En ik heb het gehaald! Ruimschoots, mag ik misschien wel zeggen, want ik las er 11 boeken extra bij! Nog steeds geen boek per week, maar het kwam er bijna bij in de buurt. Niet dat dat het belangrijkste is; lezen moet leuk blijven, vind ik, challenge of niet. Voor mij is het een vorm van ontspanning, even aan andere dingen denken dan aan 'de rest'. Even tijd voor mezelf! Lezen is te leuk om een stressding van te maken ;) 


Hebban 2020

*hierboven staat in het schemaatje van Hebban dat ik er 45 heb gelezen, dat klopt.. er miste een titel op de website die ik wél kon vinden op Goodreads, dus die telde op Hebban daardoor niet mee en op Goodreads wel.*

Toch vond ik het stiekem wel iets 'te makkelijk', 35 boeken, terwijl ik, als ik in zo'n leesflow zit, er makkelijk meer van kan maken. Voor dit jaar heb ik er daarom een schepje bovenop gedaan voor mezelf. Niet door het aantal naar boven te gooien (toch nog wat voorzichtig, sorry/notsorry), maar door er een persoonlijke challenge aan toe te voegen. Of eigenlijk 2. De kleine extra challenge is dat ik mijn tbr/wil ik lezen-lijstjes op zowel Goodreads als Hebban naar beneden wil lezen qua aantal. Naast dat er veel titels op staan die ik (nog) niet heb, staan daar aardig wat boeken op die ik nu wél zo op kan pakken, maar die ik gewoonweg nooit eerder heb opgepakt, waardoor ze daar blijven staan, terwijl die lijsten uit zichzelf echt blijven groeien als kool... (al die mooie boeken die overal uitkomen, pfoe! Ik wil nog zoveel meer lezen!) Maar dat is dus de kleinere uitdaging. De andere uitdaging betreft wel een grotere opdracht, iets waar ik al enkele jaren tegenaan loop en elke keer beloof ik dat ik het echt eens op ga pakken... Ik heb namelijk 4 planken met ongelezen boeken in de kast, en sommige titels liggen er echt al een beste poos. Dus naast het feit dat ik 35 boeken wil gaan lezen, wil ik ook minimaal 2 planken met deze ongelezen boeken gaan lezen! Het komt dan neer op ongeveer 22 fysieke boeken in totaal - over de mooie titels op de e-reader heb ik het voor het gemak maar even niet.. :P -, en ik wil er echt voor gaan om dit door te zetten. Ook die boeken hebben namelijk recht om op hun eigen 'gelezen' plek in de kast te staan!

Goodreads 2021

Het nieuwe jaar is nu 5 dagen oud/jong, en ik heb inmiddels al 2 titels van de tbr-lijstjes uitgelezen, woehoe! En ik ben nu in 3 andere titels bezig, waarvan 1 alweer het einde nadert... Zodra die uit is, ga ik een boek van de planken pakken, om ook aan die uitdaging te beginnen. Ik merk dat ik alleen maar wil blijven lezen nu ik zoveel aan het lezen ben, en heb er alle vertrouwen in dat ik dit vol kan houden! Hopelijk kan ik jullie in een volgende update laten zien hoe goed het gaat! ;)

Enne: van veel boeken willen lezen, komen ook meer recensies, natuurlijk! Ik ben achter de schermen bezig met enkele recensies - ik sloot 2020 af met een ontzettend toffe YA-titel die een tijdje geleden is uitgekomen, en ik heb naast oude bekenden, ook een nieuwe auteur ontdekt en omarmd, waar ik inmiddels 2 titels van verslonden heb, yay! - en ik hoop mijn meningen hier zo snel mogelijk met jullie te kunnen delen. Ik heb echt zoveel leuks gelezen... :D

Voor degenen die ook aan reading challenges doen, of het nu de 'vaste' challenges zijn of ook persoonlijke uitdagingen om jezelf te blijven prikkelen: heel veel succes! You can do it! :D

Tot schrijfs!

Groetjes, Ivette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten