woensdag 29 juli 2020

Recensie - Lowlands Love Stories (Festival feelgood #1), door Lily Frank

Één band, één festival, vier love stories!

Maak kennis met toetsenist Ka en basgitarist Janus, die samen erg spannend Lowlandsnieuws ontvangen. Verheug je samen met Dore op het optreden van haar favoriete band Dark Mist Rising en val samen met haar voor de onweerstaanbare charmes van Olaf. Laat je meevoeren in de emotionele achtbaan van zangeres Pandora, die niet alleen maar zenuwen heeft voor haar optreden op het hoofdpodium, maar ook nog eens de schrik van haar leven krijgt. Laat je ten slotte verrassen door de gevolgen van het festival voor Marlies.

Naast hun liefde voor muziek, hebben deze personen allemaal iets gemeen: dit festival zet hun wereld op z'n kop!

*****

Het is een van de grootste festivals in Nederland. Het wordt elk jaar gehouden in Biddinghuizen (normaal gesproken…) en staat bekend om de vele acts, tenten, ellenlange tochten naar de camping (die achteraf toch wel weer mee lijken te vallen) en de hoeveelheid modder wat er geregeld te vinden is. En dit fantastische festival is dus de plek waar het zich allemaal afspeelt: Lowlands! De editie die wordt beschreven in deze heerlijke verhalenbundel van auteur Lily Frank is er een om nooit te vergeten. De (helaas) fictieve band Dark Mist Rising neemt de lezer mee voor een kijkje in hun rockende leven, en staat bekend om hun mysterieuze maskers, symfonische rockmuziek, geweldige lijv… hmm, en natuurlijk hun interactie met hun fans!

Per verhaal worden enkele bandmembers aan ons voorgesteld.

Het begint in de schuur van Janus, de bassist, waar hij de lezer al snel voorstelt aan Ka (Klaire) die de gevoelige snaren in hun levens op meerdere manieren raakt dan alleen als pianiste van de band. Hun korte maar absoluut opzwepende introductie voelt als een perfecte opening voor dit grote Lowlands-avontuur en maakt je tegelijk nieuwsgierig naar de rest van de band.

Vervolgens wordt er een kort rustmoment ingebouwd wanneer we in het leven stappen van Dore, een creatieve jonge vrouw die op weg is naar Lowlands en groot fan is van Dark Mist Rising. Ze komt in aanraking - letterlijk en figuurlijk - met Olaf, de langharige hunk die haar hart steelt en niet meer terug lijkt te willen geven.. tot iemand ze bruut uit elkaar lijkt te willen drijven. Gelukkig houdt haar liefde voor DMR en haar creativiteit haar overeind en komt haar grote droom uit… of is het meer dan alleen die ene grote droom?

En dan klinken de sprankelende eerste tonen van het verhaal van Pandora, de zangeres van de band. Ze weet niet wat ze ziet als ze die ene vrouwelijke, bloedmooie verschijning voor zich ziet. Haar hart vult zich met hoop.. tot iemand anders in gesprek raakt met de vrouw die haar hart sneller laat kloppen. Ze is ervan overtuigd dat ze een tweede kans krijgt in de liefde en is bereid alles ervoor te geven om die kans te grijpen. Tot haar hart iets anders begint te schreeuwen en ze keuzes moet maken die ze eerder niet heeft durven maken. Ze zal zichzelf moeten laten zien zoals ze is. Zonder masker, puur en alleen als de Pandora zoals de band haar ook ziet, maar waar de buitenwereld maar heel even een glimp van heeft opgevangen, met alle hartbrekende gevolgen van dien…

Als afsluiter maken we kennis met Marlies, een bijpersonage van een eerder verhaal uit deze bundel, die dit keer écht zelf in de spotlight staat. Of nou ja, bijna helemaal in de spotlight. Met haar passie in de mode - die overigens wel heel goed bij de band past -, haar creatieve ideeën die ze razendsnel bedenkt, en een onverwachte ontmoeting waar ze vlinders van krijgt, weet ze dit korte verhaal tot een sprankelend hoogtepunt te brengen, met misschien voor haar ook wel een sprookjesachtige afloop.

Lowlands Love Stories leest als een symfonisch metalrockalbum op zich: vlammende nummers met energiebruisende gitaarsolo’s worden afgewisseld met harmonieuze momenten, op weg naar de emotionele muziektonen en geweldige climax die het geheel compleet maken.

Lily Frank heeft met deze verhalen weer laten zien waar ze goed in is: schrijven, de lezer meevoeren in de perikelen en levens van zeer realistische personages en de wereld om je heen laten vergeten. Oh, en DMR… zucht. Ik ben nog nooit zo’n fan geweest van een fictieve band als zij! Ik hoop nog steeds dat ze ooit van de bladzijden zullen stappen en zich in levende lijven laten zien aan de wereld. Mijn fangirlhart is in ieder geval door ze gestolen!

Fun facts:

• wisten jullie dat auteur Lily Frank zelf ook weg is van bands als Dark Mist Rising?
  • ze een hoop inspiratie bij die bands vandaan heeft gehaald?
  • dat ze de stoute glazen muiltjes heeft aangetrokken en Mark Jansen - de gitarist van Epica - heeft benaderd voor achtergrondinformatie over het backstage-leven op het festival én hem het een en ander heeft laten proeflezen?
  • zij de mooie lyrics heeft geschreven in deze bundel en het verhaal daarmee nog echter heeft gemaakt?
  • zij zelf ook graag creatief bezig is en ook zingt?

*****

*Note: klinkt deze recensie bekend? Dat kan kloppen! Ik heb het al eens eerder gerecenseerd... ;) de recensie is hier te lezen: Liefde op Lowlands. Toen auteur Lily Frank mij vroeg om een bijdrage te leveren aan de blogtour, heb ik ervoor gekozen om mijn oude recensie deels te herschrijven met haar akkoord. Ik sta nog steeds achter mijn woorden en ben nog steeds aan het fangirlen! :D*

Hierbij wil ik auteur Lily Frank hartelijk danken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

ISBN: 9781393805298 (ebook)