vrijdag 26 juni 2020

Recensie - Ik haat je (maar niet heus), door Lianne Reijntjes

Het zit Nicole niet mee. Ze gaat door een moeilijke periode, ze heeft geen geld om boodschappen te doen en tot overmaat van ramp pest haar gemene en arrogante benedenbuurman Edwin haar zo'n beetje dagelijks.

Tot ze op een stormachtige avond ineens op elkaar aangewezen zijn, en ze elkaar in een heel ander daglicht gaan zien.

Toen ik het oproepje op Instagram voorbij zag komen van auteur, blogger én ondernemer Lianne Reijntjes, waarin ze aangaf dat er een kort feelgoodverhaal van haar hand gratis bij haar aan te vragen was, besloot ik hier gehoor aan te geven. Ik wist al dat ze de verhalenbundel Zomerdromen ter wereld heeft gebracht met 14 andere auteurs van eigen bodem - dat ze overigens in eigen beheer heeft uitgegeven! -, en ik begreep dat dit korte verhaal te maken had met het verhaal wat zij hiervoor heeft geschreven. Ondanks dat ik de verhalenbundel nog niet had (en heb) gelezen, wilde ik wel al graag een soort inkijkje krijgen: hoe schrijft deze enthousiaste, creatieve duizendpoot en zou het mij net zo enthousiast krijgen om het snel op te pakken als haar blogposts mij steeds weer terug blijven roepen?

En ik ga het kort houden, want ik wil niet teveel verklappen over het verloop van het verhaal. De wendingen laten je in ieder geval goed nadenken en alleen maar smachten naar meer!

Tja.. bij mij ging het haast zo vlug als een knip in de vingers. Zo snel als ik begon te lezen, zo snel was het verhaal ook alweer uit. En eerlijk is eerlijk: dat vond ik best jammer. Het is zeer vlot en prettig geschreven, waardoor je er echt doorheen vliegt! Het zit vol humor, ongemakkelijke situaties en een hoofdpersonage die eindelijk de stoute schoenen aan durft te trekken en voor zichzelf durft te gaan, op meerdere vlakken dan ze eerder zou hebben gedacht. Ik houd wel van personages die zo’n groei doormaken :) Oh, en haar beste vriendin en tevens huis/kamergenoot Gia… wat een karakter, haha! En laat daar nu net het verhaal in Zomerdromen over gaan; ik ben nu wel heel erg geneigd om dit boek zo snel mogelijk erbij te pakken, niet alleen om hopelijk nog een kleine glimp van dit korte verhaal op te vangen, maar ook omdat ik gewoon meer over Gia te weten wil komen. Al moet ik *spoiler alert* daar nog even langer op wachten, want er komt nóg een verhaal over Gia, heb ik vernomen: de versie uit Zomerdromen, maar dan 'lang'… *mompelt iets over een eeuwig-doorgroeiende-wil-ik-lezen-lijst en zet het er alvast bij*

Echter had ik ook een klein ‘min’puntje, dat vooral een kwestie van persoonlijke smaak is. Ik voelde helaas niet helemaal dezelfde vibe als de hoofdpersonages - maar dat kan door het leeftijdsverschil komen en/of het feit dat ik zelf nooit zo ben geweest als zij en deze dingen dus nooit deed. Hierdoor vond ik sommige dingen ‘over de top’ en te snel gaan... MAAR: Aan de andere kant vond ik juist dit ‘min’puntje op het einde toch ook weer perfect bij het verhaal passen, want de hoofdpersonages laten ieder zien wie ze zijn en bij hen past deze leefstijl absoluut. Dus wat dat betreft zijn ze heel goed uitgewerkt en is het verhaal heerlijk om te lezen, zowel voor de stoeren als voor de ingetogenere mensen zoals ik ;) Want ik ben wel heel blij dat ik dit verhaal heb mogen lezen, en dat ik op deze manier een glimp heb opgevangen van hoe verschillend het leven kan zijn - hoe ieder het op z'n eigen manier doet -, en dat is juist leuk!

Ik weet zeker dat ik Zomerdromen snel zal gaan lezen, want ik wil meer! Dit korte verhaal had namelijk veel potentie in mijn ogen, zowel de personages en hun levens als de vloeiende en creatieve pen van auteur Lianne Reijntjes. Ik ben zeer benieuwd wat ze in de toekomst nog meer zal laten zien, ze is al goed bezig haar eigen dromen waar te maken en mensen te inspireren ditzelfde te doen op haar eigen manier. Ik blijf haar in ieder geval volgen!

Nieuwsgierig geworden? Het ebook Ik haat je (maar niet heus) is nog steeds gratis aan te vragen bij Lianne! Bezoek haar website Liannes Letters en schrijf je in :)

Veel leesplezier gewenst!