donderdag 12 december 2019

NaNoWriMo 2019 Wrap-up!

Tja, en toen was het alweer december! ‘Wat gaat de tijd toch snel!’, ‘Jeetje, waar is de rest van het jaar gebleven?’, ‘Nog een paar weken en we zitten alweer in het nieuwe jaar…’ Hahaha, het zijn enkele clichés die in mijn omgeving enorm rondgaan, en heel begrijpelijk ook natuurlijk: het gáát ook ontzettend snel! Het gaat zelfs zo snel dat ik gewoon door de drukte in mijn vakantie, werk en andere fijne inspiratievolle uitjes compleet was vergeten om jullie op de hoogte te brengen van mijn NaNoWriMo-wrap-up!


Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen: ondanks dat het niet hoefde, en het mijn intentie in eerste instantie niet eens was dit jaar, heb ik tóch de 50,000 woorden weten te halen! :D Iets meer nog zelfs: de laatste telstand is geëindigd op 52,497 woorden. YAY! Ha, ja, ik ben stiekem toch wel trots op mezelf, dat kan ik jullie wel vertellen. Ik wilde alleen maar uit de vervelende ‘schrijfsleur’ komen, en heb bijna elke dag van november geschreven, op eentje na. En als ik alles eens zo bekijk en uitreken, kom ik uit op een gemiddelde van 1,810 woorden per dag (ik heb het totaal aantal woorden gedeeld door het aantal dagen dat ik geschreven heb). Heel netjes, al zeg ik het zelf!

In mijn vorige update vertelde ik al over het feit dat ik vooral aan twee projecten aan het schrijven bleek te zijn, ondanks mijn bedachte plan om elke dag ‘gewoon iets te schrijven waar ik zin in had’. Het bleef echter niet bij die twee projecten. Het zijn wel de grootste projecten gebleven, maar er kwam vluchtig een ander compleet nieuw verhaal met totaal onbekende personages in mijn hoofd om een hoekje kijken, een 'proloog en epiloog' tussen mij en een personage bij de zogenaamde writers' block, en er vloog zelfs op een dag een scene/dialoog uit de vingers over een afstandsbediening en het kijken van The Lion King op televisie door persoon A en persoon B. (Laat ik het zo stellen: de een was zeer bekend met een televisie, de ander totaal niet en keek vol verwondering naar de bewegende beelden op de muur, zeg maar). 
Waar ik het vandaan haalde… geen idee. Het moest er gewoon uit, op de een of andere manier, en hoewel ik het hoogstwaarschijnlijk niet/nooit zal gaan gebruiken voor wat dan ook, het was wel leuk om te schrijven vanuit een oogpunt van iemand die iets totaal niet kent en iemand die juist iets heeft van: ja, maar dit is toch gewoon normaal?


De twee grote projecten (NA en YA) voelen nog steeds als projecten die ik nog verder uit wil bouwen, het nieuwste verhaal trouwens ook (YA denk ik? Het is in ieder geval iets met een vleugje magie en ‘tienerleeftijd’ hoofdpersonages). Ik ken alleen nog maar het begin, maar ben stiekem razend nieuwsgierig hoe dát verhaal verder zal gaan verlopen. Het voelde in ieder geval super goed om weer aan het schrijven te zijn over de dingen die zich zo in mijn hoofd afspeelde, maar vooral om tegelijkertijd bepaalde dingen van mij af te schrijven. Ik merk nu wel dat dat heeft geholpen, want het schrijfplezier is mede daardoor ook weer terug; het was gewoon veel te druk in mijn hoofd met gedachten over van alles en nog wat waar ik mij eerder niet heel goed raad mee wist (niets ergs overigens, maar het was enorm veel stof tot nadenken, laat ik het daar op houden). Daarom heb ik er tevens een vleug fictie aan toegevoegd, om de ‘eerlijke, echte dingen’ voor mezelf toch wat makkelijker toe te laten op papier, en waardoor ik er op een andere manier naar kon kijken. Dit geldt overigens vooral voor het NA-verhaal. De YA-verhalen zijn ook lichtjes gebaseerd op eigen ervaringen/dromen, tegelijkertijd minder ‘dichtbij’, maar wel fantastisch mooie werelden voor mezelf om in te verdwalen en uit te vinden hoe ik het liefste schrijf. Heerlijk! :D

Ik zal binnenkort eens een lijstje gaan maken om te zien hoeveel ik nu daadwerkelijk heb geschreven aan die grotere projecten, ik heb dat nog niet eens onder ogen gezien.. Gek hè? Dan ben je zo intens met iets bezig maar alsnog vergeet je de rest in de gaten te houden, haha! Ook zal ik mijn playlist uit gaan werken, zodat ik met jullie kan delen welke nummers mijn personages per dag uitzochten om hun verhalen op uit te kunnen werken, en waaruit de sfeer van de verhalen wat meer naar voren zal komen.

En nu? Nu wil ik heel graag verdergaan met schrijven, dat heb ik mezelf (en mijn personages niet te vergeten!) beloofd. Het is alleen alweer bijna kerstvakantie en dus weer lekker druk.. Dat wordt weer tijd inplannen! ;) Maar dat komt wel goed.

Of ik volgend jaar weer mee ga doen met NaNoWriMo? Eerder zei ik direct: NEE, maar ik heb nu al een aantal keer gemerkt dat die vlieger niet opgaat hier… dus houd ik het voor nu bij een: ‘zeg nooit nooit!’. We zullen zien wat de tijd ons brengt! ;) Ik heb er dit jaar in ieder geval enorm van genoten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten