zondag 6 augustus 2017

*Gesloten!* Nog even stemmen voor de debuutshortlists op Hebban! (en mijn persoonlijke keuzes)


Hebban: het eerste waar ik aan denk bij het horen van deze naam is boeken. Heel veel boeken. En roze, haha! Het is echter veel meer dan dat: het is een snel groeiende website in de boekenwereld, dat klopt. Er zijn heel veel boeken te vinden, in alle soorten en maten, zowel in het Nederlands als in het Engels (die tweede categorie is nog in opmars, niet alle titels staan er al in). Daarnaast is Hebban er voor lezers, door lezers en is de site ontzettend handig wanneer je graag (digitaal/online) bijhoudt wat je leest: er zijn diverse boekenplanken te maken, naast de standaard 'Wil ik lezen'-plank, je kunt zien wat je hebt gelezen en natuurlijk kun je er je mening over de gelezen titels kwijt. Ook zijn er vele pagina's te bezoeken van andere boekenliefhebbers, kun je je favoriete auteurs en andere leesfanaten volgen en kun je een eigen leeschallenge instellen.

Wat Hebban ook doet, is boeken in het zonnetje zetten. Op dit moment zijn de stemrondes voor de shortlists voor 'de beste debuutthriller van het jaar' en 'de beste debuutroman van het jaar' in volle gang. De helft van de stemperiode is inmiddels verstreken, maar het loopt nog tot 10 augustus (9 augusutus 23.59 uur is dus echt het allerlaatste stemmoment!). Er is dus nog tijd om je stem uit te brengen!

Er zijn zeer veel mensen genomineerd en de eerste tussentijdse uitslagen zijn al geweest... de spanning is om te snijden en iedereen doet er alles aan om die ene twijfelende boekengek over te halen om van zich te laten horen in deze strijd. Het stemmen zelf is simpel: kies je favoriet uit de lijst en voer een geldig e-mailadres in, verzenden: klaar. Simpeler en sneller kan het echt niet.

*****

Op wie ik heb gestemd en welke titels ik jullie graag aanraad om sowieso eens te lezen?

De beste debuutroman van het jaar


Ik begin bij de kanshebbers voor de shortlist voor de beste debuutroman van het jaar. Deze lijst bevat 66 namen van geweldige debuten die de afgelopen tijd verschenen zijn en die hunkeren naar die ene plaats op de shortlist. Mocht jouw favoriete debuut van het afgelopen jaar echter niet in de lijst staan, dan kun je deze alsnog invullen en hierop stemmen.
Mijn keuze in deze lijst is gevallen op een van de beste boeken die ik tot nu toe gelezen heb dit jaar: Geluk bij een Ongeluk (klik op de link voor mijn recensie), door Wendy Brokers. Het boek is verschenen bij uitgeverij Tinteling Romance en is alles behalve een zoetsappig verhaal. Het gaat over vechten voor de liefde en jezelf accepteren, hoe moeilijk dat ook kan zijn; helemaal wanneer de wereld jou anders blijft zien (en jij jezelf hierdoor dus ook weer anders ziet). Ik vond het een uniek concept dat in ons eigen leven ook zou kunnen gebeuren (en ook echt gebeurt), en ben dan ook blij dat ik hierop kon stemmen!

De beste debuutthriller van het jaar


De lijst van kanshebbers voor de shortlist 'de beste debuutthriller van het jaar' is een flink stuk korter: hier staan 16 titels te popelen om die ene plek op te vullen. Uiteraard is hier ook de gelegenheid om een eigen titel op te geven en daarop te stemmen.

Mijn stem ging uit naar de ijzingwekkende thriller van de zussen Chantal en Priscilla van Gastel. Chantal kennen we natuurlijk vooral van haar 'Zwaar Verliefd'-serie en het mooie 'Ik Wist Het', echt romantische boeken en een heel ander genre dan 'Zonder Jou', die is uitgegeven bij Harper Collins. De recensie van mijn hand komt nog online, maar ik kan jullie wel alvast vertellen: het is een verhaal dat je zal gaan beheersen. De personages gaan enorm in je hoofd zitten en het verhaal is lastig los te laten wegens de (vooral psychologische) spanning die van elke bladzijde druipt. Het eind zal je nog lang bijblijven... Ik hoop dat er nog meer verhalen van deze schrijvende zussen uit zullen komen in de toekomst, want door de prettige schrijfstijl en het goede denkwerk las het boek als een trein!

*****

Mijn stemmen zijn uitgebracht. En nu is het duimendraaien geblazen!
Nog niet gestemd? Klik dan vooral hieronder om je mening te laten horen:
De beste debuutroman van het jaar
De beste debuutthriller van het jaar

Ik ben heel benieuwd waar jullie op gaan stemmen of al op hebben gestemd! Welke geweldige debuten moet ik zeker nog eens lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten