vrijdag 6 maart 2015

Recensie - Beautiful Disaster, door Jamie McGuire

The new Abby Abernathy is a good girl. She doesn't drink or swear, and she has the appropriate number of cardigans in her wardrobe. Abby believes she has enough distance from the darkness of her past, but when she arrives at college with her best friend, her path to a new beginning is quickly challenged by Eastern University's Walking One-Night-Stand.

Travis Maddox, lean, cut, and covered in tattoos, is exactly what Abby wants - and needs - to avoid. He spends his nights winning money in a floating fight ring, and his days as the ultimate college campus charmer. Intrigued by Abby's resistance to his appeal, Travis tricks her into his daily life with a simple bet. If he loses, he must remain abstinent for a month. If Abby loses, she must live in Travis's apartment for the same amount of time. Either way, Travis has no idea that he has met his match.

Dit was een hele ontdekking voor mij; mijn allereerste New Adult! Ik kwam het destijds tegen op het Boekenfestijn, en omdat ik het al zo vaak aanbevolen had gekregen, besloot ik de gok te wagen. Zeker een leuke gok, waar ik mij goed mee vermaakt heb, al ging het af en toe wel erg snel voor mijn gevoel.

Travis en Abby zijn absolute tegenpolen, maar toch blijft er iets tussen hen in hangen wat ze steeds weer naar elkaar toe trekt. Abby heeft een nieuwe stap in haar leven gezet en doet er alles aan om haar verleden zoveel mogelijk te vergeten. Dat gaat helaas niet zo makkelijk wanneer zij oog in oog komt te staan met de stoere Travis, een jongen onder de tatoeages en met een zeer bekende en vooral beruchte reputatie op school. Altijd en overal lijken er mooie meiden om hem heen te zwermen, en toch gaat hij voor Abby. Waarom? Tja, liefde kun je niet stoppen, ook niet bij een ontzettende losbol als Travis. En daar krijgt hij goed mee te maken ook. Behalve dat Abby haar leven verandert door zijn komst, verandert ook zijn leven met die van haar. Dit brengt nogal wat verwarringen en onzekerheden met zich mee, met alle gevolgen van dien...

Abby vond ik niet altijd even leuk, om eerlijk te zijn. Ik begreep haar deels wel; ze wilt haar verleden - en dan voornamelijk het geheimzinnige gedoe met haar vader - aan de kant zetten, compleet vergeten en een heel nieuw leven opbouwen, en jongens als Travis kan ze dus helemaal niet gebruiken. Als ze in aanraking komt met Parker, met wie ze een klik heeft en die ook nog eens heel leuk is, begint ze met hem af te spreken, tot grote ergernis van Travis. Travis doet er alles aan om dit te dwarsbomen, op zijn eigen manier. Want zij vond hém toch leuk? Wat moet ze dan nog met Parker? Ja, inderdaad Travis: waarom houdt ze één van jullie twee steeds aan het lijntje? Dit vond ik erg gemeen en ergens vond ik het ook niet helemaal bij haar karakter passen.
Tegelijkertijd speelde Travis zelf ook een spelletje; hij is zo gewend aan zijn ego en reputatie, dat hij te trots lijkt om gewoon zijn gevoelens voor Abby uit te spreken. Wat hij uiteindelijk wel doet, maar gelooft zij hem dan wel of juist niet? Is hij echt te vertrouwen? Opnieuw komt zijn reputatie hier om de hoek kijken, en dat zorgt voor wrijving.
Aan de andere kant: als het allemaal zo direct vanaf het begin van een leien dakje was gegaan, dan was het boek zeer dun geworden en zat er geen enkel verhaal meer in, natuurlijk. Ergens heb ik mede daarom vrede gesloten met het gekissebis tussen de twee, want het hield de spanning erin en het maakte dat ik door bleef lezen; ook ik wilde dat ze uiteindelijk samen zouden komen, dus ik moest en zou weten hoe het afliep. Hoe het eindigt, mogen jullie zelf lezen! ;)

Het verhaal is met een vlotte pen geschreven, en hoewel ik in het begin erg moest wennen aan hoe het verhaal in elkaar stak - ik kreeg op een gegeven moment het gevoel alsof ik een deel uit dit boek of een deel vóór dit boek had gemist... alsof ik ergens ruw in werd gegooid zonder nog meer uitleg en zelf maar moest gokken hoe of wat -, ben ik blij dat ik heb doorgezet en het boek heb uitgelezen, want het einde maakte zeker wat goed. De gaten leken verderop in het verhaal niet meer zo heel erg mee te tellen in het verhaal, het ging puur om de levens van Travis en Abby die met elkaar versmolten, en de gevoelens en gedachten die tussen hen broeien waren goed voelbaar. En dat hield het leuk.

Kortom: Beautiful Disaster is een leuk boek om in te beginnen wanneer je een beginner bent in de New Adult-wereld, net als ik, of gewoon zin hebt in een boek waarin een stormachtige relatie tussen twee tegenpolen centraal staat.

Uitgeverij: Simon and Schuster
ISBN: 9781476712048
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon