maandag 9 maart 2015

De I van... Invloed

Voor ik begon met het schrijven van deze blogpost - eigenlijk over een ander woord -, zette ik Kensington op en in ene bedacht ik mij: waarom hebben zij eigenlijk zo'n invloed op mijn schrijven? (Tja, jullie zien het al: ze hebben zelfs ook al invloed op het schrijven van een blogpost en de inhoud hiervan!)
Waarom heeft een band met zijn muziek zo'n ontzettende impact op mij, dat ik de muziek wil en kan gebruiken om mijn emoties te delen op papier en mijn personages tot leven te wekken?
Terwijl ik zo aan het brainstormen was, drong ook die andere belangrijke vraag zich aan mij op, waarmee vroeger alles is begonnen: wat is voor mij zo belangrijk geweest waardoor ik kinderboekenschrijfster wilde worden? Wie of wat is de grootste invloed geweest om mij te inspireren tot het schrijven van mijn eigen verhalen?

Het antwoord op die vraag van vroeger is simpel: boeken, en natuurlijk de auteurs van deze boeken.
De werelden die je in boeken tegenkomt, de personages die tal van avonturen beleven en zichzelf ontwikkelen en leren kennen; het inspireerde mij dat er mensen op de wereld waren die deze verhalen verzonnen en wilden delen met de rest. Dat ze karakters konden bedenken waarmee ik mij zo kon vergelijken en met wie ik echt bevriend kon raken. Personages met wie ik mee kon leven, griezelen, lachen en af en toe een traantje mee weg kon pinken. De magie van deze verhalen op papier nam volledig bezit van mij en is nooit meer weggegaan.
De auteurs die ik toen las en die ik nu lees zijn daarom ook zeker een grote invloed (geweest) op mijn dromen en mijn schrijven. Met lezen leer je zowel over de auteur, over de personages als over jezelf. In elk boek zit ergens wel een kern van waarheid, een kern van het echte leven, of het nu een volledig fictieve waarheid is of een non-fictieve. Dit probeer ik mijzelf zeker steeds te herinneren wanneer ik aan het schrijven ben; ik wil mijn verhalen zo levendig en echt mogelijk overbrengen, al schrijf ik het liefst met een niet zo'n realistische (als in "mensenwereld en andere wereld ernaast") verhaallijn.
Geweldige boeken en fantastische auteurs zullen altijd een bron van invloed voor mij zijn en blijven, dus een heel hartelijk dank je wel voor al die geweldige schrijvers op de wereld!

Toen ik zelf verhalen begon te schrijven, begon het kleine sprankje hoop te groeien in mijn boekenhart. Hoe zou het toch zijn als ik zelf ook mensen op deze manier kon betoveren? Deze vraag stel ik mijzelf nog geregeld, om mijzelf eraan te herinneren dat ik daar nog heel wat voor moet doen om deze droom werkelijkheid te laten worden. Maar dat ik ooit een boek uit wil brengen, die drang wordt steeds sterker. Of het nu met hulp en samenwerking van een uitgeverij zal gaan of via selfpublishing, ik zal ervoor zorgen dat er minimaal één keer in mijn leven een boek van mij uitgebracht zal worden. Nu ik de afgelopen jaren mijn schrijven weer heb opgepakt, heb ik veel mensen leren kennen die er net zo over denken als ik, en ook zij zijn van invloed op mijn doen en laten in de schrijfwereld. Ik probeer zoveel mogelijk te leren wat er te leren valt in het boekenvak om daarmee nog meer te ontdekken over mijn eigen schrijven en mijn kunnen en probeer dit alles zo goed mogelijk eigen te maken.
Ik ben dan ook zeer dankbaar dat ik al deze leuke en lieve mensen heb leren kennen! Hopelijk kan ik voor jullie op den duur ook een bron van invloed worden ;)

Terugkomend op die eerste vraag uit deze blogpost:
Behalve al deze auteurs zijn er dus ook muzikale invloeden waardoor ik makkelijker ben gaan schrijven. Kensington, maar daarnaast bijvoorbeeld ook Imagine Dragons... hun muziek heeft voor mij iets magisch. Hun melodieën en teksten weten mij zo te betoveren dat ik beelden in mijn hoofd krijg en zie wanneer ik naar hun nummers luister. Ik raak echt betoverd. Magie dus. De vraag die ik aan het begin van deze blogpost stelde, heeft daarom dan ook geen echt antwoord.
Hoe het komt dat bijvoorbeeld Kensington zoveel invloed heeft op mijn schrijven? Geen idee, het is pure muzikale magie. Ik heb vaker favoriete bands gehad, die ik nog altijd makkelijk op kan zetten om te luisteren, maar Kensington weet mij steeds weer te raken en te prikkelen om nieuwe plotlijnen op te schrijven en scènes uit te werken die ik wil gebruiken in mijn verhalen.
Het is een gevoelskwestie die ik niet onder woorden kan brengen, ik kan alleen maar hopen dat ik deze gevoelskwestie zo goed mogelijk over kan en weet te brengen in mijn verhalen die ik later wil gaan delen, zodat de lezers misschien ook kunnen voelen wat ik voel wanneer ik deze muziek hoor.
Kensington heeft zeker een mega Invloed op mij, juist ja, invloed met een hoofdletter I. Wat ben ik deze band dankbaar voor hun geweldige inspiratievolle muziek :D (en daarnaast Imagine Dragons natuurlijk ook).

Zolang ik zulke invloeden van buitenaf heb en deze kan gebruiken om mijzelf nog meer uit te dagen, en waarmee ik nog meer uit mijzelf kan proberen te halen wat schrijven betreft, zal ik al deze invloeden zeker dankbaar zijn voor hun hulp. *En nu beginnen mijn personages aan mij te trekken, dus ik ga er vlug vandoor!*


Hebben jullie ook zulke invloeden om jullie heen waar jullie zeer dankbaar voor zijn?

2 opmerkingen:

  1. J K Rowling was voor mij een hele grote invloed op het gebied van schrijven. En in mijn jongere jaren vond ik Carry Slee helemaal geweldig haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit zijn zeker twee auteurs waarvan ik de boeken ook verslond vroeger. Ik kan nu nog steeds de hele Harry Potter-reeks uit de kast pakken om opnieuw te lezen :D

      Verwijderen