woensdag 18 februari 2015

Writing Wednesday - To Wattpad or not to Wattpad

"Wat is Wattpad?" Dat vroeg ik mij eerder ook steeds af. En nog altijd weet ik niet of ik de site wel begrijp, maar dit kan ook komen doordat ik er nog niets mee doe, al heb ik wel al een account aangemaakt *klik*... Dat is toch de eerste stap voor wanneer ik het wél wil gebruiken, dus die hindernis is al genomen. ;) nu de volgende nog!

Wat ik "weet" van Wattpad:
Ik weet dat bekende auteurs stukken van hun verhalen delen, maar ook heel wat onbekende. Zelf zie ik Wattpad als een website waar mensen die houden van schrijven hun verhalen kwijt kunnen en waarop gestemd en gereageerd kan worden door de lezers. Wat ik mij alleen persoonlijk afvraag: hoe serieus is dit? Als een verhaal heel veel stemmen krijgt, is het dan ook echt goed? Vergroot je daarmee de kans om uitgegeven te worden, of is alles puur voor het plezier en is het de kick die het je geeft wanneer je er weer een extra stem bij hebt?

Jullie zien dus al: ik heb vragen. Heel. Veel. Vragen.
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de ervaringen van Wattpad-gebruikers, want ik wil het eventueel zelf ook gaan gebruiken om enkele (al dan niet) korte verhalen te delen. Wat mij tot nu toe tegenhoudt? Nou ja, ik vind het sowieso al heel wat om mijn schrijven met anderen te delen (lekker handig als je ooit toch dat ene boek wilt publiceren, haha!) maar ik heb zeker nog enkele ideeën die ik op zich wel uit zou willen werken, maar waar ik op dit moment geen "toekomst" in zie. Toekomst in de zin van "Oh, dat idee móet ik echt uitwerken want dat wordt een knaller!". Niet dat het slechte ideeën zijn, zeker niet, want ik zie er nu al naar uit om ze uit te werken, en het zijn eventueel wel de ideeën die ik dan op deze manier zou willen gebruiken en zou willen delen met mensen die nieuwsgierig zijn naar mijn schrijfwerk.
Maar ja, nu nog even die drempel over... en nog heel goed nadenken over hoe ik dit dan aan wil pakken. Ik ben op het moment natuurlijk ook nog met mijn andere 2 projecten bezig, en wil die zoveel mogelijk aandacht geven. Toch kan Wattpad voor tussendoor misschien wel een stimulans voor mij zijn, om zo aan een verhaal te werken waar verder niet de druk op ligt (vanuit mijzelf) van "het klaarmaken voor een eventuele toekomst op papier".

Zijn jullie bekend met Wattpad? Lezen jullie daar puur alleen de verhalen die je volgt - want verhalen volgen kan dus ook, net als dat het volgen van de schrijvers ook mogelijk is -, of delen jullie zelf ook eigen werk? En hoe staan jullie daar achter? Ik ben gewoon heel nieuwsgierig naar hoe andere mensen het zien, gewoon om te zien hoe het mensen bevalt en het kan voor mij nét dat ene zetje zijn om toch sterker te overwegen om alsnog daar te gaan schrijven. Ik blijf in ieder geval zeker nog even doorgaan met het maken van een lijstje voor mijzelf waarom ik het wel zal willen en waarom niet ;) Want ik ben en blijf een twijfelkont op dit gebied. Maar dat komt wel goed. Ooit. Ik doe in ieder geval wel mijn best; mensen hebben in het verleden ook stukken mogen lezen en deze werden goed ontvangen, dus ik weet wel dat het niet eng is om te delen. Het is alleen dat ene stapje... *zucht*

2 opmerkingen:

  1. Interessante vragen! Ik heb zelf wel ooit eens een account aangemaakt op Wattpad, maar ik doe er niks mee. Dat is omdat ik toen amper andere mensen kende die daar verhalen plaatsen en nou ja, dan is voor het mij ook niet heel aantrekkelijk om daar spul te gaan delen. Vroeger heb ik dat wel veel gedaan, trouwens, online verhalen delen. Maar ja, ik denk niet dat ik dat nu nog zo makkelijk zou doen. Voornamelijk omdat het toch internet is en ik mijn grotere verhalen gewoon voor mezelf wil houden. Als ik ze al wil delen, stuur ik het ze wel persoonlijk toe of laat ik ze het op papier lezen. =)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Dat zijn inderdaad ook zaken die ik meeneem in mijn overweging, Ilse! Het persoonlijk toesturen of op een andere manier laten lezen. Daarom zal ik dan ook eerder de "minder grote" verhalen gebruiken om bijv. op Wattpad te zetten, mocht ik toch de stap zetten om ook op die manier te delen :D

      Verwijderen