woensdag 11 februari 2015

Writing Wednesday - De zoektocht naar de namen

Hoewel ik de afgelopen dagen meer met zakelijke dingen schrijven bezig ben geweest dan met mijn eigen schrijven, heeft het verhaal waar ik op het moment mee bezig ben absoluut niet stil gelegen.
Ik ben nog altijd druk aan het plotten, weet nu wel zo'n beetje hoe de grote lijn zal lopen, en probeer her en der enkele ideeën van scènes in te plannen. Ik zou het liefst nu al gelijk gaan schrijven, want sommige gesprekken dwalen al een tijdje in mijn hoofd, maar... Hoe heten mijn personages eigenlijk? Juist: ze hebben mij hun naam nog niet verteld. En dat schrijft best lastig, moet ik zeggen.

Lekker handig, niet? Ik heb wel geprobeerd te schrijven, trouwens; het hielp alleen niet om op die manier aan een naam te komen. Ik heb zelfs een poging gedaan tot schrijven met tijdelijke namen, maar ik kreeg daarmee het gevoel van het verhaal niet goed voor me, waardoor ik dan steeds weer vastliep. Puntjes neerzetten, of vraagtekens, een icoontje... Nee, natuurlijk helpt dat ook niet, dat had ik van tevoren ook wel kunnen bedenken. Maar toch heb ik het geprobeerd, puur om te zien of het mij zou prikkelen, en vooral om te zien of het mijn personages zou prikkelen om mij hun namen te vertellen, zodat die absurde letters en figuurtjes aan de kant konden. Die staan toch niet voor wie zij zijn. Maar tot nu toe blijft het akelig stil qua "namenbekentenissen".

En nu? Nu ben ik dus maar verder gegaan met het plotten en uitstippelen van het verhaal zelf, om toch wel in de flow te blijven. Af en toe speur ik nu de baby-namen en andere namen-sites af om te zien of ik daar wat inspiratie door krijg. Behalve dat de naam bij het personage moet passen, moet het ook bij het verhaal passen, bij de gehele setting. Bij het verhaal over Rosa en Jim had ik de namen haast op een presenteerblaadje aangeboden gekregen, ik voelde direct die "klik" die ik zocht. Gewoon, van het één op het andere moment was het zo klaar als een klontje: dit waren hún namen, zonder twijfel. Het was gewoon zo, niets meer aan doen.
Helaas heb ik dat bij dit verhaal op het moment dus nog niet. En dat kan ik wel blijven herhalen, maar daarmee komen ze ook niet naar boven natuurlijk. Nee, ik hoop echt dat ik, naarmate ik verder het verhaal zelf in duik en enkele scènes in het kort zal uitschrijven (en enkele dialogen ook, die ik op het moment toch al haastig overal neerkrabbel waar ik kan, want ik heb soms serieus het gevoel dat ik deze zal gebruiken; verloren gaan ze dus gelukkig niet), de namen zal vinden die ik zoek. Ik ga daar in ieder geval alles aan doen en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten