woensdag 7 januari 2015

Writing Wednesday - Bijschaven, en "Shut up, I'm writing!"

Ik zit nooit met totale rust in mijn hoofd. Wel relaxte rust, maar het is nooit echt helemaal stil. De stemmen van nieuwe en oude personages blijven de oren van mijn hoofd kletsen, terwijl ik andere dingen aan het doen ben; op de achtergrond natuurlijk, maar ze zijn er altijd. Altijd.
De eerste dagen in het nieuwe jaar is dat dan ook niet anders geweest.

Sinds ik Schrijven Kreng! heb uitgelezen, ben ik langzamerhand bezig gegaan met het compleet maken van mijn NaNoWriMo-project. Ik herlees stukken, probeer te bedenken of bepaalde stukken echt wel in het verhaal passen en zet het verhaal nu eindelijk in de volgorde zoals het moet.
"Hoezo op volgorde, schrijf jij niet van het begin tot het eind dan?" Nou... Nee. November is voor mij een maand geweest waarin ik heel graag de scènes wilde schrijven die al tijden in mijn hoofd rondzwierven, en terwijl ik met die scènes bezig was, kwamen er weer andere scènes bij. Maar ze kwamen nooit op de volgorde zoals ze in een verhaal behoren te lopen. Ik schreef de ene dag in het midden van het verhaal, de andere dag besloot ik dat ik het einde al wist en dat dat er nú uit moest, vervolgens verschoof ik naar het begin. Nee, overzichtelijk is dat misschien niet, maar het schreef wel lekker voor mij. En daar ging het mij om in November.

Het op volgorde zetten vergt wel tijd, kostbare tijd, maar ik weet hoe het verhaal loopt en daarom hoop ik er dan ook snel klaar mee te zijn. Zodra dat klaar is, wil ik de ontbrekende stukken graag gaan bijwerken, want die zijn er ook nog. Soms wist ik niet precies hoe een situatie moest beginnen of eindigen, en liet ik een gat met enkele lege regels over voor wanneer ik er weer rustig voor kon gaan zitten. Die tijd is nu gekomen, en ik hoop dan ook echt het verhaal af te gaan krijgen. Ik zet er geen tijdslimiet op, maar het zou toch wel geweldig zijn als ik het dit jaar af zou kunnen krijgen, haha!

Maar nu ik weer aan het schrijven geslagen ben, komen er ook andere personages om een hoekje kijken. Personages die totaal niets met dit verhaal bezig hebben, maar hun plek in mijn tijd willen opeisen, omdat zij vinden dat zij ook eens een intensieve schrijfperiode verdienen. Ja, dat is waar, en dat zal ik ze ook zeker geven. Het is alleen zo vervelend dat ze dan nu precies nu, op dit moment, hun plek opeisen terwijl ik nog altijd met die andere personages in gesprek ben!
Om de personages van het andere verhaal toch maar een beetje tegemoet te komen, heb ik een nieuwe playlist aangemaakt op YouTube. Enkele liedjes die ik al in mijn hoofd had voor dat verhaal heb ik daar nu in opgeslagen, en wanneer ik er klaar voor ben en er de volle tijd aan kan besteden, rol ik op die manier nog makkelijker terug in dat verhaal.
En dan kan ik na gaan denken over de namen van die personages, want ze weten nog altijd niet hoe ze willen heten... Maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.

Prioriteit nummer 1 is nu toch echt het verhaal van Rosa, Jim en Daan af te krijgen en stukken "leesklaar" te maken. Daar wil ik eerst hard aan werken, voor ik mijn andere personages de ruimte geef om mijn hoofd en vingers volledig over te nemen. Vandaar dat de Writing Wednesday van vandaag iets korter is dan normaal, ik ben gewoon nog niet klaar met bepaalde zaken in dit verhaal.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen, is dat het dus opnieuw een gezellige drukte wordt de komende tijd op schrijfgebied, en ik houd jullie uiteraard van alle ontwikkelingen op de hoogte.
Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten