maandag 22 december 2014

De I van... Inplannen

Een agenda. Jullie kennen dat voorwerp vast wel, zo'n schriftje met een stevige, eventueel buigzame kaft; het lijkt net het tweelingbroertje of zusje van een echt boek! Alleen staat dit boekje niet geheel vol getypt met mooie woorden en geweldige zinnen, maar staan er veel lege regels in. Regels met cijfers ervoor, en cijfers erboven.
Data. Verschillende data, elke dag staat erin afgedrukt, elke dag van het jaar met een lege ruimte ernaast. De bedoeling is dat je in de lege ruimte afspraken neerzet, of spannende, leuke dates, misschien zet de fanatieke boekenfanaat ook wel die speciale evenementen met toffe auteurs erin, of worden gave concerten erin bijgehouden.
Een agenda. Zo'n ontzettend handig boekje! Het is zo makkelijk om dingen in te plannen, ideaal voor de grote planner. Voor zo'n planner als ik bijvoorbeeld.

Normaal gesproken gebruik ik mijn agenda inderdaad voor afspraken en andere belangrijke dingen. Daar gebruik ik het nog steeds voor. Toch heb ik mijn goede voornemen dit jaar gebroken. Mijn goede voornemen was om mijn blogposts ook zo goed mogelijk in te plannen. Maar dat is helaas nog niet zo gelukt zoals ik had verwacht...

Inplannen. Het klinkt zo makkelijk! Ik had (heb) mijn wekelijkse schema dan wel goed in het hoofd, en in mijn blogschriftje hield (houd) ik de ideeën bij die mij her en der te binnen schieten om in de toekomst te gebruiken en te verwerken in een mooie blogpost. Ik was van plan alles goed bij te houden, af te strepen, in te plannen op vaste dagen en nog meer nieuwe ideeën online te zetten op de dagen dat ik nog niets had gepland. Maar... Zo ging het niet. Ik dacht dat ik alles wel beter in mijn hoofd kon houden - fout, dat lukt namelijk niet, echt niet! -, alles goed wist en precies wist wanneer ik wat zou gaan schrijven. En als ik dan toch ergens mee begon waar ik later mee verder wilde gaan in verband met bijvoorbeeld gebrek aan inspiratie en/of concentratie... Dan had ik via mijn blog toch nog een fijne, tijdelijke oplossing: concepten. Soms begon ik alvast een blogpost te schrijven, en sloeg het vervolgens tijdelijk op. Ik zou het later wel plaatsen. En dan nog meer van die smoesjes: "Ik heb betere dingen te doen. Het komt wel!" Ja ja... Zo'n goede planner ben ik op bepaalde vlakken. Op werkgebied ben ik een enorme planner, op privé-gebied ook. De touwtjes in handen hebben, zodat ik precies weet waar ik naartoe werk en weet waar ik aan toe bent. Soms laat ik de touwtjes wel iets vieren, als ik merk dat ik op een andere manier nog sneller resultaat kan boeken. Maar het liefst plan ik alles zo zorgvuldig mogelijk. Behalve dan bij het bloggen. Wat ik wel aan mijzelf beloofd had afgelopen jaar, en hoewel het tot nu toe wel lekker gaat - elke maandag, woensdag en vrijdag plaats ik vaste blogposts, en tussendoor heb ik dan nog voldoende ruimte voor het plaatsen van reviews en andere brainstorm-posts die af en toe de kop op steken -, wil ik het gewoon nóg beter plannen.

Volgend jaar ga ik het helemaal anders doen. Hé-le-maal anders. Ik ga dan beter plannen. Ik wil vooruit gaan werken. Ik wil bepaalde blogposts op tijd gaan schrijven, zodat ik enkele blogposts "op voorraad" heb, voor de momenten dat ik minder tijd heb om te schrijven. En toch is er dan nog dat stemmetje in mijn hoofd: "Noem het geen goed voornemen. Noem het gewoon een goed idee om alles in te plannen op de manier die jij wilt. Op die manier ligt er minder druk achter." Wil ik dan geen druk achter mijzelf zetten? Soms vind ik wel dat dat nodig is, een beetje gezonde druk. Op die manier weet je soms meer te bereiken dan je van tevoren ingecalculeerd had.

Ik zie wel hoe ik het ga noemen in het nieuwe jaar. Ik ga in ieder geval weer mijn best doen om mijn planning nog strakker en efficiënter in te delen. Met een nieuwe agenda, misschien met meer schrijfruimte zodat ik er een halve blogplanner van kan maken. Het komt wel goed! Nu alleen nog inplannen wanneer ik die agenda dan in ga delen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten