woensdag 29 oktober 2014

Writing Wednesday - Het grote NaNoWriMo-avontuur met Rosa, Jim en Daan

Deze week heeft volledig in het teken gestaan van voorbereiden.
Voorbereiden, voorbereiden en nog eens voorbereiden. Samen met Rosa, Jim en Daan zal ik het NaNoWriMo-avontuur aangaan dit jaar.

Over 3 dagen is het zover. NaNoWriMo, wat fijn je weer te zien!

De komende 2 dagen zal ik nog flink wat uitzoeken en hard aan mijn moodboard op Pinterest werken. Het zijn de laatste twee dagen waarin ik de laatste beetjes research zal kunnen doen; niet dat dat in november niet kan, maar ik wil mij dan meer op het schrijven zelf richten dan op alle overige dingen die met schrijven te maken hebben. Mijn personages hebben mij nodig, ze schreeuwen al dagen dat ik eens wat meer aandacht aan hen moet besteden. Gelukkig snappen ze ook dat ik maar een mens ben, en sommige dingen gewoon echt op papier moet hebben staan, voor ik mij verder kan verdiepen in hun gedrag, hun situaties en hun gevoelens. Ik ken ze nu al langer dan vandaag, wat mij helpt bij het vormen van het gehele plaatje in mijn hoofd. 
Het is alsof ik een soort "woordspin" aan het maken ben, net als vroeger. Een woord staat centraal, en daaraan koppel je woorden die daarmee te maken hebben. Bij mij staat het verhaal van Rosa, Jim en Daan centraal, en daar ga ik de diverse situaties aan koppelen - in de goede volgorde -, die zij mij vertellen. Ondertussen werk ik de "persoonsgebonden karakterschetsen" bij, om de kenmerken te onthouden die mijn personages niet altijd laten zien, maar die ik wel nodig zal hebben om misschien het een en ander toe te kunnen lichten of het geheel wat op te kunnen vullen. Hopelijk kan ik daarmee het geheel duidelijk overbrengen naar de lezer, en wordt het niet zo'n enorme warboel als dat het nu wel is in mijn hoofd. Tja, dat krijg je wel eens, met drie door elkaar pratende mensen met ieder hun eigen kant van het verhaal. Soms snappen ze zichzelf ook niet eens! Maar dat geeft mij dan weer wat hoop voor mijzelf ;)

50.000 woorden in 30 dagen. Het lijkt veel. Dat is het stiekem ook. Hoewel ik het vorig jaar gehaald heb, beginnen de twijfels dit keer toch weer toe te slaan. Zal ik het halen? Moet ik een ander doel voor ogen stellen, om mij gemotiveerd te houden en mijn angst te laten gaan? Of zal ik gewoon maar zien waar het schip strand? Ik weet ook wel dat ik trots kan zijn op welk aantal woorden dan ook, maar het is natuurlijk de kunst en de prestatie op zich. En ik weet dat ik het kan, want dat heb ik mijzelf vorig jaar al bewezen. Dus hoe ga ik het dit jaar halen?

Ik heb de playlist al klaargezet, op het moment van schrijven ben ik die aan het luisteren. Alle artiesten die ik de laatste tijd heb geluisterd tijdens het plotten en het schrijven van de enkele scenes die ik al op papier heb gezet, staan erin.
Een variërende lijst: van The Rasmus en Kensington naar A Fine Frenzy, via Apocalyptica naar Martin Garrix en Ludovico Einaudi, vervolgens naar Lindsey Stirling, Birdy en Christina Perri, en als we dan weer een bocht omgaan, gaan we richting Imagine Dragons, 3 Days Grace, The Script en The Fray. Dit zijn slechts enkele artiesten die langskomen, maar ik weet dus zeker dat ik genoeg muzikale inspiratie heb voor komende maand!
Op Youtube heb ik met interesse de schrijffilmpjes van Marijke bekeken, en hoewel ik het er al vaker met haar over heb gehad, vind ik deze filmpjes zeker een eye-opener en een goede stok achter de deur voor als je er even niet uitkomt. Het frist je geheugen op de juiste momenten en het is gewoon fijn om te horen hoe een andere auteur denkt over schrijven.
Ja hoor, laat november maar komen. Ik denk dat ik mijn juiste ingrediënten nu wel bij elkaar heb!

Dory heeft gelijk. Op de "mindere" momenten moet ik dit gewoon blijven zingen en herhalen, om mijn angst weer weg te drukken en gewoon mijn vingers over het toetsenbord laten gaan. Het is tenslotte niet direct zaak om alles in een keer 100% goed op papier te krijgen, maar om gewoon zo veel mogelijk woorden te schrijven, die samen één geheel vormen. Nou ja, natuurlijk zou dat wel het fijnste zijn, dat alles direct goed zou zijn, maar dat werkt gewoon niet. Dat werkt alleen maar tegen je, weet ik uit ervaring en ik ga dan ook proberen dit zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Ik wil gewoon schrijven! Het bewerken en foutjes eruit halen komt later wel. Misschien kom ik er dan ook wel achter dat ik er nog een gigantisch open gat in heb zitten, maar ook dat zie ik later wel weer. Eerst het grootste gedeelte op papier krijgen, dat is al een hele prestatie op zich!
Zo zal ik mij proberen op te peppen wanneer ik het even niet meer weet. Daarnaast zal ik jullie elke week in de Writing Wednesday laten weten hoe het gaat.

Hierbij wil ik dan ook alvast een toast uitbrengen op november: dat het maar een geweldige schrijfmaand mag worden voor iedereen die meedoet!


Doen jullie ook mee met NaNoWriMo?

1 opmerking: