zaterdag 25 oktober 2014

Help, een Book Hangover! *met goede afloop*

Je slaat de laatste pagina van het boek om, slaat het vervolgens geheel dicht en je staart daarna minutenlang wezenloos voor je uit. Een trilling rilt door je lijf, een zucht ontsnapt langs je lippen. Je sluit je ogen. Je wilt niets meer, je hebt nergens meer zin in, zelfs niet in een ander boek. Juist geen ander boek. Een ander boek kan nooit meer je hart stelen, want dat is zojuist gestolen, door het dichtslaan van dat ene boek. Poef, ratsj, weg. Het zweeft nog ergens tussen de wolken, of misschien is het gewoon vertrapt door de gruwelijkheden van een cliffhanger die je zojuist gelezen hebt. Nee, je wilt echt geen ander boek. Absoluut niet.

Waarom voel je je eigenlijk zo? Nou...

Soms lees je van die boeken die zo overweldigend, geweldig, dramatisch of prachtig zijn dat je na het dichtslaan van deze boeken tijdelijk niet in staat bent een ander boek op te pakken. Misschien wil je zelfs geen boek meer aanraken de komende tijd, want je bent bang dat elk ander boek niet kan tippen aan het boek dat je net hebt uitgelezen.

Op het moment van schrijven verkeer ik zelf nog half in zo'n book hangover. Vanmiddag was ik eerst euforisch over het einde, ik heb zo ontzettend genoten van het boek, dat ik er eerst alleen maar om kon glimlachen. Vervolgens raakte ik in een kleine dip, ik voelde mij hangerig, had nergens zin in, buiten snoof ik de frisse lucht op maar zelfs dat hielp niet om mijn hoofd echt te legen. Ik bleef maar hangen in die ene wereld die ik net vaarwel had gezegd.
Een aantal uren verder, nu dus, voel ik mij gelukkig alweer wat beter. Ik weet dat er nog genoeg boeken op mij staan en liggen te wachten, en ik voel hoe mijn hart - dat inmiddels haar plekje weer heeft teruggevonden gelukkig, dus er kunnen nu nog meer boeken om gaan vechten -, zich langzaamaan weer heelt. Misschien wordt je daar als lezer op den duur ook wel steeds beter en sneller in, hoe vaker je zo'n hangover hebt, hoe sneller je heelt.
En het is ook echt niet zo dat ik zo'n heel zwaar depressief boek aan het lezen was, of een spannende serie of wat dan ook, nee, het was een chicklit/roman. Serieus. Maar wat heb ik hiervan genoten. En hoewel ik mij echt had voorgenomen om vlak daarna in een nieuw boek te beginnen, besloot ik het niet te doen. Ik wil een waardig afscheid in mijn hoofd kunnen hebben met de nieuwe boekenvrienden die ik heb gemaakt. Ik wil het verhaal keer op keer blijven herhalen in mijn hoofd, de film continu af blijven spelen om steeds maar weer te genieten van alles wat ik aan het begin van het boek nog niet wist, maar nu wel. Ik wil nog heel even genieten van die roze wolk waar ik vanmiddag in ben beland.

Misschien dat ik vanavond na het zien van een film (ik hoorde een stemmetje uit de dvd-kast van iemand die riep dat hij op avontuur ging...) een ander boek oppak, maar dat zie ik dan wel weer. 
Ergens wil ik ook eigenwijs zijn en gewoon even van deze book hangover genieten. Ja, het boek was te goed, en ja, het boek was veel te snel uit. Maar aan de andere kant heb ik er ook zoveel plezier van gehad, dat ik dat gevoel vast wil blijven houden.
Dat gevoel zal mij uiteindelijk ook weer uit deze "sleur" trekken, daar ben ik van overtuigd. Want ik houd teveel van boeken en ik haal teveel plezier uit lezen, om na dit boek de rest allemaal te laten liggen, zonder ze een kans te geven om mij net zo te overtuigen van hun kracht als de kracht dat dit boek had.

Mochten jullie nu willen weten welk boek ik dan uitgelezen heb: het nieuwste boek van Chantal van Gastel, Ik Wist Het. Binnenkort volgt er een review! Maar nu nog even niet ;)


Hoe gaan jullie met om met een book hangover?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten