woensdag 24 september 2014

Writing Wednesday - Drie personages, één verhaal

Om gelijk met de deur in huis te vallen: ik heb geen woord geschreven. Geen. Woord.
Nee, rustig maar, ik kan het uitleggen: ik heb deze afgelopen week gebruikt om het plot uit te puzzelen! En ik heb geprobeerd kennis te maken met Jim, pfoe, wat is hij anders, in vergelijking met zijn zus!

*We started with a simple hello but ended with a complicated goodbye. - quote by ?*

Ik heb gemerkt dat ik een rode draad nodig heb om mee te werken bij dit verhaal. Bij andere projecten kon ik gewoon schrijven en zag ik wel waar het uitkwam, maar als ik er nu op die manier mee bezig zou gaan, ben ik bang dat het hele verhaal een warboel wordt. Dat zegt m'n gevoel, en tja, mensen zeggen nu eenmaal dat je je gevoel moet volgen. Dit keer heb ik daarom besloten om de rode draad zo uit te rollen, dat ik in ieder geval de grote lijnen van het verhaal dat ik ga vertellen voor mijn personages, duidelijk voor ogen heb. Dat het altijd nog kan veranderen, dát weet ik ook uit ervaring, maar dat zie ik dan wel weer. Als ik eerst het verhaal maar voor het grote deel weet en in mijn hoofd uitgewerkt heb.

Er zit bij de personages meer achter hun keuzes en gedrag dan ik eerder dacht. Ze zijn ook ouder geworden, heb ik het idee. Misschien niet zo gek; het project waar ik nu aan werk, is ontstaan tijdens mijn huiswerk-opdrachten van de schrijfcursus die ik heb gevolgd, en destijds waren de personages echt jonge tieners. Nu ben ik daar eerlijk gezegd niet zo zeker meer van... Dus dat is sowieso nog iets wat ik goed in kaart moet brengen. Gelukkig heb ik ook de grote, rode draad nog bewaard die ik toen heb moeten schrijven, dus daarmee heb ik wel iets meer info over de karakters die hun stemmen willen laten horen, maar het is nog altijd wat aftasten en daarbij komt nog dat het verhaal nu wat anders verloopt dan toen.
Er zijn tot nu toe drie personages die hun verhaal willen laten horen: Rosa, haar beste vriend Daan en haar broer Jim. Met Rosa en Daan heb ik geen problemen tot nu toe; Rosa komt op mij over als een rustige, leuke meid die niet al te graag in de spotlights staat, en geniet van de dingen die ze leuk vindt, zoals tekenen en muziek. Over Daan (de vriendelijke "boy-next-door", de jongen die er altijd voor haar is - ook al heeft ze soms helemaal geen zin om bij hem te zijn door haar overpeinzingen -, en die niet echt naast Rosa en Jim woont) heb ik ook al eens eerder geschreven, maar op dat moment had hij een heel ander verhaal als dat hij nu aan mij vertelt. En dit verhaal klinkt zoveel meer als hem.. ook al heeft hij ook zo zijn geheimen, net als Rosa. Niet gemakkelijk dus in een vriendschap, want vriendschap betekent eerlijkheid... Is hun vriendschap bestand tegen de dingen die zij voor elkaar achterhouden? Want zo lang kennen ze elkaar nou ook weer niet...

En Jim... Jim laat zich niet zien. Althans, hij laat zich wel zien, maar hij laat niet zien wíe hij is. Het is alsof hij zich voor iedereen en alles wilt openstellen, maar tegelijkertijd een enorme muur laat zien, waar niemand doorheen lijkt te prikken. Alsof hij twee levens leidt. Hij wilt gezien worden, maar tegelijkertijd ook ongezien het leven doorlopen, omdat hij zijn eigen leven wilt leiden en niemand nodig heeft. Of toch wel... Hij doet cool, maar toch houdt hij zich liever op de achtergrond terwijl hij ook weer nergens om lijkt te geven maar ergens wel weer wilt dat mensen hem daarom juíst zien. Hmmm...

Ik heb nu al zin in deze komende week! :) Wie weet waar ik dan achter kom. Ik ben er in ieder geval klaar voor om het plot langzaamaan los te laten en de diepte in te duiken met dit trio. Schreeuw maar raak, beste personages!

*****

Tot slot willen jullie misschien ook wel weten naar welke nummers ik deze week heb geluisterd:
The Rasmus met "Immortal", voor de gedachtes van Rosa en ik kreeg daardoor ook een korte glimp van Jim te zien, yes! Vervolgens kwam Panic! at the Disco nog even langs met het nummer "The Ballad of Mona Lisa", waarom weet ik nog niet precies, en als laatste kwam You+Me met hun mooie ballad "You and Me", een perfect nummer voor Rosa en Daan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten