dinsdag 19 augustus 2014

Book Talk: Recensie - The Unbecoming of Mara Dyer, door Michelle Hodkin

When Mara Dyer wakes up in hospital with no memory of how she got there, or any explanation as to why the bizarre accident that caused the deaths of her boyfriend and two best friends left her mysteriously unharmed, her doctors suggest she start over in a new city, at a new school, and just hope her memories gradually come back.

But Mara's new start is anything but comforting. She sees the faces of her dead friends everywhere and now she's started to see other people's deaths before they happen. Is she going crazy? As if dealing with all this isn't enough, Noah Shaw, the most beautiful boy she's ever seen, can't seem to leave her alone. But does he have her best interests at heart, or another agenda altogether?



Hoe moet ik dit boek nu eens kort bespreken, zonder alleen maar de termen "Noah Shaw", "denkwerk" en "ik wil meer" uit te kramen? Ik ga mijn best proberen te doen, als Noah mij niet teveel afleidt tenminste...

Dit boek is vaak langs komen spoken in mijn dromen. Ook tijdens de tweede keer lezen, om mij zo voor te bereiden op deel 2, droomde ik bijna constant over het boek; ik wilde gewoon weten hoe de vork precies in de steel zat. Ik begon theorieën uit te denken, en was verrast als het niet zo zat als ik dacht.
Het boek is zowel onvoorspelbaar als "onduidelijk", want het eind laat je echt met vragen achter die je het liefst direct beantwoord zou willen zien. Maar dat maakt je natuurlijk ergens ook wel weer lekker voor het vervolg.

Men neme een Ouija-bord, een ongeluk en een geheugen dat weigert zich iets te herinneren van dit fatale ongeluk. Het is een donkere setting, en door de introductie van Mara zal men zich direct af gaan vragen wat er aan de hand is. Deze setting is de perfecte set-up van een vreemd, creepy maar spannend verhaal, waarin je vele kanten op kunt en diverse malen zal worden verrast. De vraag die door mijn hoofd bleef spoken vanaf het begin was vooral de vraag: "Is ze echt gek, of probeert iemand haar erin te luizen?"

De personages die je leert kennen in het boek hebben stuk voor stuk een eigen karakter, met Mara als middelpunt. Haar moeder bemoeit zich overal mee, wat mij enigszins logisch lijkt na zo'n ongeluk waarbij Mara als enige overlevende werd gevonden maar soms was het wel heel vermoeiend. Haar vader is druk met zijn werk. Haar oudste broer Daniel is een grote steun voor haar in het gezin, en haar jongste broertje, tja, daar krijgt ze eigenlijk niet echt hoogte van, behalve als ze op den duur ziet wat haar gedrag met hem doet. En dan komt ook Noah Shaw nog eens in hun leven. Op een of andere manier rolt hij zo het gezinsleven in en hoewel dat mij ergens nog wat stoort
- want wie is hij nu eigenlijk echt? -, toch vond ik het ergens ook niet erg, want... Tja, het is Noah. En Noah is nog steeds aan het proberen mijn hart stukje bij beetje te veroveren (wat hem tot nu toe aardig goed lukt), ook al vertrouw ik hem nog steeds niet helemaal.

Het verwarrende leven van Mara, de vreemde gebeurtenissen die om haar heen gebeuren en de personen (levend als niet levend) die zich om haar heen lijken samen te voegen; dit alles heeft bij mij nog wel een aantal vragen opgeroepen, waarvan ik hoop dat ik de antwoorden terug zal vinden in het vervolg.
Al met al heb ik ontzettend genoten van dit boek, ondanks dat ik er misschien iets minder van heb geslapen (dit kan ook komen omdat ik gewoon niet zo'n held ben, haha, maarja, dat heb ik wel vaker na het lezen/zien van verhalen over geesten, Ouija-borden, vreemde gebeurtenissen en vreemde ongelukken) en Noah nog altijd in mijn hoofd rondspookt. Wie is die jongen toch... Kan hij echt het geheugen van Mara samen met haar terugkrijgen, of speelt er heel iets anders wat haar zo bijzonder voor hem maakt?


Uitgeverij: Simon and Schuster
ISBN: 9780857073631

Geen opmerkingen:

Een reactie posten