dinsdag 20 mei 2014

Wie ben ik - Writing Habits

Tijdens mijn zoektocht naar leuke invullijstjes om jullie iets meer over mijzelf te kunnen vertellen, vond ik deze "tag" op verschillende blogs voorbij komen. En omdat ik naast lezen ook houd van schrijven - voor als jullie het nog niet wisten, haha -, vertel ik jullie vandaag over mijn zogenaamde "Writing Habits"!

*****

Getypt of geschreven?


Ik gebruik zowel mijn laptop als mijn verschillende schriftjes om te schrijven. Naast mijn ideeën-schrift die ik op het moment heb omgedoopt tot "Project 'In de wolken'"-notitieboek, heb ik ook verdere losse schriftjes waarin ik snel wat aantekeningen kan zetten als ik op het moment zelf geen tijd heb om echt te schrijven. Als ik langer ga schrijven, zit ik op het moment meer achter mijn laptop, maar met de hand schrijven is ook fijn! Het probleem is dan alleen dat ik soms echt niet meer kan teruglezen wat ik laatst op dat ene moment zo haastig had neergekriebeld. Maar om een lang verhaal kort te maken: het maakt mij niet zoveel uit, of het getypt of geschreven is. Als ik de woorden maar kwijt kan!

Cursief of blokletters?
Ik gebruik zelf vaak cursief als ik iets extra wil benadrukken, of als een gedachte van een personage langskomt in mijn verhalen. Op die manier valt het wat meer op tussen de andere letters. Qua schrijven met de hand kan ik hier niet echt een antwoord op geven, want ik zou niet echt weten waar mijn handschrift onder valt, haha!

Laat je favoriete pen zien...


Ik heb niet echt een favoriete pen. Een ouderwetse bic-pen vind ik altijd wel fijn schrijven, maar ook de pennen van de Hema (er zitten er geloof ik 4 in zo'n plastic etuitje) schrijven lekker! De gouden pen heb ik gekregen van mijn zusje, er staat "Topzus" op, haha!

Waar schrijf je het liefst?
Ik denk in mijn eigen kamer. Fijn aan het bureau, het liefst ook nog met een koptelefoon op, zodat ik niets meer hoor, behalve mijn muziek dan, natuurlijk. Ik kan niet goed schrijven als er mensen om mij heen zitten (of het moet in een koffiecorner zijn ofzo, dat gaat op zich ook nog wel maar dat gebeurt niet zo vaak), op de een of andere manier word ik dan sneller afgeleid. Voor het schrijven wil ik het liefst zo min mogelijk om mij heen hebben, zodat ik mijzelf echt kan focussen op het verhaal en de personages van wie ik het verhaal vertel.

Welke 5 auteurs bewonder je het meest?


Mag ik er echt maar 5 noemen? Lastig... Ik denk dat ik dan toch ga voor J.K. Rowling (Harry Potter kan ik wel eeuwig herlezen, geloof ik), Stephenie Meyer (met Twilight kwam ik jaren na Harry Potter toch weer terug in mijn leesleven), Lauren Kate, Cassandra Clare en Maggie Stiefvater. 
Maar ook auteurs als Tahereh Mafi, Kiera Cass en Leigh Bardugo vind ik erg goed!
Hmm, dit zijn wel alleen maar weer vrouwen he... Okee, ook nog een paar mannelijke auteurs dan: Christopher Paolini, John Green en Carlos Ruiz Zafon. Tja, sorry, ik kon het niet laten om er niet meer dan 5 te noemen. Er zijn zo ontzettend veel goede auteurs die ik bewonder! Dit is slechts een kleine greep...

Wat zijn je 3 favoriete boeken over schrijven?
Ik heb eerlijk nog niet eerder boeken over schrijven gelezen, mijn lesboeken van de schrijfcursus niet meegerekend. Ik heb wel twee schrijfboeken in mijn kast, "Schrijven vanuit je hart - De kunst van creatief schrijven" van Natalie Goldberg en "Zelf schrijver worden", met 170 schrijftips. Misschien toch ooit eens gaan lezen...

Heb je wel eens meegedaan aan NaNoWriMo?
Ja, één keer. 2013 was mijn eerste jaar en ik weet nog niet of ik dit jaar ook meedoe, maar ik vond het wel heel leuk om eens te doen!

Heb je NaNoWriMo wel eens gewonnen?


Ja! En het verhaal is nog niet af...

Is er ooit iets van jou gepubliceerd?
Nee, maar als je hard genoeg in iets blijft geloven, komt je droom uit. Toch?

Aan welke projecten werk je momenteel?
Ik werk het meest aan "In de wolken", maar daarnaast staat mijn hoofd nooit stil; mijn overige personages uit andere projecten blijven fluisteren, roepen, schreeuwen, dus eigenlijk werk ik zo'n beetje aan alles tegelijk. Niet altijd slim misschien, maar tot nu toe gaat het aardig.

Heb je nog vreemde schrijfgewoonten?
Nee, niet echt geloof ik, behalve dan dat ik niet goed kan schrijven in een ruimte met veel andere mensen erbij. Maar of dat echt een gewoonte is?

Do you have a writing pump-up song?
Het ligt echt aan mijn bui en aan aan welk verhaal ik op het moment zelf schrijf. Nummers waar ik sowieso lekker op kan schrijven zijn nummers van Imagine Dragons, Lindsey Stirling en de diverse soundtracks van films die ik heb.

3 opmerkingen:

  1. Oe! leuk om een keer een blogpost te lezen over iemands schrijven :) , heb ik nog niet echt voorbij zien komen, wel echt een goed idee trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yeah, vetje! En jij hebt ook veel schrijfboekjes, hoor! =D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blogpost. Ik vond het wel leuk om je schrijfgewoonten te leren kennen. Zelf heb ik hier ook een hele verzameling schriftjes. Natuurlijk heb ik ook voldoende lijstjes en schrijfsels in tekstbestanden, maar sommige dingen pen ik nu eenmaal liever in één van mijn mooie schriftjes neer. :)

    BeantwoordenVerwijderen