donderdag 24 april 2014

Book Talk: Recensie - Shadow and Bone, door Leigh Bardugo

'I've been waiting for you a long time, Alina,' he said. 'You and I are going to change the world.'



The Shadow Fold, a swathe of impenetrable darkness, is slowly destroying the once-great nation of Ravka.

Alina, a pale, lonely orphan, discovers a unique power that thrusts her into the world of the kindom's magical elite - the Grisha. 
Could she be the key to setting Ravka free?

The Darkling, a man of seductive charm and terrifying power. If Alina is to fulfil her destiny, she must unlock her gift and face up to her dangerous attraction to him.

But what of Mal, Alina's childhood best friend? As Alina contemplates her dazzling new future, why can't she ever quite forget him?


Alina en Mal zijn onafscheidelijke vrienden, als twee handen op een buik. Samen genieten ze van het leven in het weeshuis, halen kattenkwaad uit en zijn razend nieuwsgierig als er bezoek komt. Tijdens het laatste bezoek van enkele hogere functies, verlaten ze het weeshuis en beginnen een nieuw leven in de First Army, met beiden een taak om te vervullen in hun nieuwe leven: Alina als mapmaker, Mal als tracker. Ze moeten samen met anderen uit de First Army de Shadow Fold oversteken, een plek met alleen maar duisternis en nog duistere wezens: de Volcras. Tijdens deze reis worden ze aangevallen, en het enige wat Alina weet is dat ze Mal heeft proberen te beschermen tegen een aanval van een van de zogenaamde Volcras, dat er een fel, wit licht te zien is geweest voor de Volcras verdwenen en waardoor zij de aanval dus hebben overleefd.
Alleen wordt Alina aangewezen als degene die het licht heeft laten stralen en wordt ze in directe bescherming geplaatst. Ze wordt naar The Darkling gebracht, een jongen met de kracht van het duister die haar nodig heeft om de Shadow Fold te vernietigen, al gelooft ze nog steeds niet dat zij echt degene is geweest die het licht heeft aangeroepen. Haar nieuwe leven bij The Darkling, het koninklijke echtpaar en de Grisha, is luxer en mooier dan ze ooit heeft gehad. Ze geniet er ontzettend van, al knaagt haar heimwee naar vroeger wel aan haar. En ze mist Mal. Hij schrijft haar nooit terug en door de aandacht van The Darkling begint ze hem bijna te vergeten. Tot hij terugkomt in haar leven en haar hele leven door Mal's nieuwe taak op z'n kop wordt gezet.

De wereld die Leigh Bardugo heeft gecreƫerd is ontzettend mooi. Ik zou het zelfs haast magisch of sprookjesachtig kunnen noemen, met al die mensen met hun krachten en trainingen in die krachten. Ravka doet mij ergens denken aan Rusland en zelf denk ik dan ook dat dat wel een van de uitgangspunten is geweest voor het idee voor de omgeving. Voor mij voelde het alsof ik meereisde met de personages door een enorm groot land, dat ooit vol leven en rijkdom was geweest maar nu is gesplitst door de Shadow Fold en waardoor de mensen doen wat ze kunnen om hun leven te kunnen leven.
Aan het begin van het boek zit een lijstje met wie tot welke elite-tak behoort bij de "Second Army", de machtigere Army, waardoor ik makkelijker begreep wie wat kon in het verhaal. Deze krachtige mensen waren voor mij erg belangrijk voor het verhaal, al zijn het dan geen echte hoofdpersonages, maar ik kreeg er meer zicht op hoe de samenleving in Ravka uiteindelijk echt verdeeld is en hoe sommigen in de rang zijn gekomen waar ze in zitten.
De personages zijn goed uitgewerkt en ook ik voelde mee met wat Alina voelde tijdens het lezen: haar leven staat op het punt drastisch te veranderen, zonder haar beste vriend en met een nieuwe, machtige, mysterieuze en aantrekkelijke jongen die net zulke verwarrende gevoelens bij haar losmaakt als die ze had bij het samenzijn met haar beste vriend. Ze maakt een enorme groei door, en samen met haar kom je achter de gruwelijke waarheid, de waarheid die voor vele mensen onbesproken blijft en deze last ligt haar zwaar. Toch weet ze het te dragen en dat maakt haar een enorm krachtige jonge vrouw, tegenover het meisje dat ze was in het begin van het verhaal.

Ik vind dit echt een geweldig boek. Ik heb het nu twee keer gelezen en ik zal het in de toekomst zeker weer oppakken om mij weer te laten wegvoeren naar de wereld van Ravka. Ik vond het stiekem wel lastig om een review te schrijven voor dit boek, omdat ik er zo ontzettend enthousiast over ben en ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen! Ik hoop dat het is gelukt jullie net zo enthousiast te maken als ikzelf ben, en dat jullie dit boek een kans gaan geven als jullie het zien liggen. Voor de liefhebbers van fantasy, een strijd om macht in een dystopische wereld, en ook voor de mensen die houden van een vleug romantiek, wat mij zeker heeft verrast, overigens, die romantiek! Meer ga ik er echt niet meer over zeggen...

Ook een leuk nieuwtje voor de mensen die de serie liever in het Nederlands zouden willen lezen: nog even geduld! BlossomBooks gaat deze serie hier uitgeven, en op 17 juni zal Shadow and Bone hier verschijnen onder de titel Schim en Schaduw. Ook het tweede deel staat al in de steigers voor september, dus voor de Bookiemonsters die wel houden van een spannend, fantasy-achtig en mooi geschreven avontuur: rennen naar de winkel deze zomer!


Uitgeverij: Indigo (www.orionbooks.co.uk)
ISBN: 9781780621418

Geen opmerkingen:

Een reactie posten