donderdag 6 maart 2014

De eeuwige keuzes van een Bookiemonster

Iedere boekenwurm kent het probleem: er zijn ontzettend veel boeken die nog gelezen moeten worden. Je wilt je dagen zo indelen dat je zo snel mogelijk door je enorme stapel "Nog-Te-Lezen-Boeken" kan sjeesen, zodat je je lijst van "Wil-Ik-Ook-Ooit-Nog-Lezen-Boeken" weer kunt aanvullen/bijwerken en je je dagen daarmee op kunt vullen. In je vrije tijd.
Het lastige is dat een dag maar 24 uren bevat. Helaas. En dan wilt het lezen er nog wel eens bij inschieten.

Voor mij is dit op dit moment wel een "probleem". Nu kan het zijn dat het zo lijkt voor mij, omdat ik twee boeken tegelijk lees. Niet dat ik elke dag in beide boeken lees, nee, dat dan weer niet. Ik ben in een boek bezig waar ik niet echt doorheen kom, zonder iets anders ernaast te lezen om te kunnen ontspannen. Het boek heet Before I Fall, en hoewel ik het boek mooi geschreven vind, en benieuwd ben hoe de hoofdpersoon haar laatste dag steeds opnieuw beleefd, vind ik het op dit moment iets te... "zwaar". Raar, eigenlijk. Een boek dat dus niet tegenvalt, maar ik heb gewoon iets luchtigers voor erbij nodig, anders ga ik te veel nadenken ofzoiets. Dus dat boek schiet niet zo erg op.
De boeken die ik ernaast lees, gaan wel een stuk sneller, gelukkig. En ik mag eigenlijk helemaal niet klagen, want ik heb tenminste ongelezen leesvoer! (en anders ging ik gewoon oude boeken herlezen, haha!)
Maar soms mis ik die tijden van vroeger, waarin ik echt de hele dag door kon lezen. Zodra mijn huiswerk klaar was, dook ik direct in een boek en werd direct een andere wereld ingezogen. De rest van de dag was ik zoet en gaf ik geen kik meer.
Als je "groter" bent, deel je je dagen toch wat anders in. Je hebt een huishouden, werk, misschien volg je wel een studie die al je tijd opslokt waardoor je boeken je smekend elke dag aanstaren, in de hoop dat je die ene dag een uurtje voor ze vrij kan maken.
Heus, ik probeer dit echt wel, dat ene uurtje per dag inplannen. Maar soms schiet het er gewoon bij in en voel ik mij haast schuldig voor al die boeken die nog een dagje extra onaangeraakt in de kast blijven staan. Gelukkig zijn er ook dagen waarop ik zo door een boek heen vlieg, dus dat compenseert wel weer.

Nog te lezen...

En dan ben ik ook nog een herlezer. Ja, ik herlees boeken. Ik weet dat er websites zijn waarop je zogenaamde "recaps" kunt vinden; websites die van een aantal boeken een volledige samenvatting hebben geschreven, zodat de lezer deze alleen snel door hoeft te nemen om weer herinnerd te worden aan de dingen die in dat boek waren gebeurd, waardoor de lezer direct in het volgende deel kan beginnen. Ik vind dat zelf niet fair tegenover het boek. Klinkt misschien raar, maar het is gewoon zo. Ik vind dat een goed boek herlezen mag en moet worden. Het boek verdient het om herlezen te worden! Of het nu om een "solo-boek" gaat of een deel in een serie; ik zal ze herlezen! Ook al "kost het tijd".
Zoals jullie kunnen zien mag ik nog wel een aantal boeken gaan herlezen de komende tijd, want er staan meerdere vervolgdelen op de plank.
Nu moet ik er ook bij zeggen dat dit mijn nog-te-lezen-boeken zijn die ik in de kast heb staan. Hierbij heb ik het dus nog niet over het aantal ebooks die ik ook nog wil en moet (her)lezen. En een handje vol boeken die ook nog in de kast staan, waar ik eerder niet goed doorheen kwam, maar die ik in de toekomst alsnog een extra kans wil geven, want mijn smaak wat boeken betreft wilt nog wel eens iets veranderen in de loop van de tijd.

Tja, het leven van een Bookiemonster. Het zal wel voor altijd zo blijven, denk ik. De lijstjes blijven groeien, het aanbod in je boekenkast zal blijven groeien en hoe groot je ongelezen stapel ook wordt, je blijft boeken aanschaffen, krijgen, whatever, tot je weer op het punt komt van: ik moet nu echt eerst eens wat leestijd maken en die stapel iets laten slinken, voor ik weer ga kijken naar andere titels!
Maar dat lukt vaak niet... en dan begin je weer van vooraf aan.

Ik hoop deze week in ieder geval Onyx (het vervolg van Obsidian!) uit te kunnen lezen, en dan wordt het weer ienemienemutten, want ik heb Opal (het vervolg op Onyx) nog niet, haha...
Welk boek wordt het volgende om gelezen te worden? Ik lees om en om: echt boek, ebook... of het moeten vervolgdelen zijn, dan lees ik die delen eerst achter elkaar, haha!
Ik heb nog werkelijk geen idee, en mochten jullie suggesties hebben, dus suggesties die ik op de plank heb staan: laat het weten! Misschien wordt het maken van een keuze dan wel makkelijker ;)

1 opmerking:

  1. Dag Ivette! Wat een leuk stuk weer en o zo herkenbaar! Op dit moment ligt Versplinter me nog op me te wachten, maar wil eerst Vrees me, Verwoest me en Breek me herlezen. Die serie is zo mooi! Ik ben bang dat ik deel 2,5 anders geen eer aan doe en ik wil een goede recensie kunnen schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen