woensdag 19 februari 2014

Book Talk: Recensie - Robijnrood, door Kerstin Gier

Waarom is niemand in haar familie normaal?! Gek wordt de zestienjarige Gwen soms van haar strenge oma lady Arista, haar bemoeizuchtige tante Glenda en vooral haar arrogante nichtje Charlotte. Maar boven alles van de vele geheimen in haar eigenaardige familie...

Alles wordt anders als ze op een dag plotseling terechtkomt in het Londen van honderd jaar geleden. Wanneer ze gelukkig ook weer snel naar haar eigen stad terugspringt, wordt duidelijk dat zijzelf het allergrootste geheim van de familie is.
Gwendolyn komt terecht in een wereld van tijdreizen, prachtige kostuums, een geheim genootschap, een machtige graaf en vooral ook... de knappe Gideon. 

En ze komt erachter dat het niet handig is om dwars door alle eeuwen heen ook nog verliefd te worden...

Gwendolyn - afgekort Gwen-, vindt het wel prima dat haar nichtje wordt klaargestoomd voor het tijdreizen. Van begin af aan zit de hele familie al te wachten tot Charlotte de bekende duizelingen en hoofdpijnen krijgt; de tekenen dat de eerste tijdsprong eraan zit te komen. Aan tijdreizen zijn veel risico's verbonden en daar hoort een hele training bij. Een training waarbij je alles moet laten vallen, behalve school natuurlijk, maar verder ben je alleen maar met het tijdreizen bezig. Alles voor je eigen veiligheid en dat van anderen.

Tot blijkt dat niet Charlotte het tijdreis-gen heeft geërfd, maar de ongetrainde Gwendolyn. Van het een op het andere moment staat ze in het oude Londen. Voor ze hulp kan zoeken, vliegt ze gelukkig weer terug. Ze houdt het angstvallig geheim, hopend dat het niet nog eens gebeurt.
Als Gwen op school in de les zit, samen met haar beste vriendin Leslie aan wie zij alles vertelt, hebben zij het hier ook over gehad. Leslie wilt zoveel mogelijk uitzoeken over dit gegeven, want hoe kan het dat iedereen het over het hoofd heeft gezien dat niet Charlotte, maar juist Gwendolyn degene is die door de tijd kan reizen? Tijdens deze les overkomt het misselijkmakende achtbaan-onderbuikgevoel Gwen weer, hetzelfde gevoel dat zij de eerste keer dat zij terug in de tijd sprong ook had, en Leslie weet haar op tijd uit het lokaal te krijgen. Zij is ook degene die Gwen er uiteindelijk op wijst dat ze het echt aan haar moeder moet vertellen. Haar familie moet zoiets belangrijks weten!
Hier begint het nieuwe leven van Gwendolyn; het altijd blije meisje dat het fijn vond dat zij het gen niet had - nu kon ze haar eigen leven tenminste leiden-, maar het nu plots wel blijkt te hebben.
Hoe zit dit? Wat houdt haar moeder voor haar achter?
En wat moet Gideon, een arrogante, ontzettend trots op zichzelf zijnde jongen die het tijdreisgen ook heeft, nu eigenlijk precies van haar?

Ik kan mijzelf wel voor mijn hoofd slaan. Waarom ben ik niet eerder in dit boek begonnen?? Ik moet eerlijk bekennen dat ik er een beetje huiverig voor was. Ik had niet eerder zo'n boek over tijdreizen gelezen, en ik vond het er kinderlijk uitzien. Niets is minder waar!
Het is ontzettend fijn geschreven, er zit een enorme dosis humor in en een aantal zeer leuke personages, van wie je echt alles zou willen weten. Ik begreep precies waarom Leslie de beste vriendin is van Gwendolyn; ze zijn allebei ontzettend nieuwsgierig, zo gek als een deur en niet te vergeten: Leslie gelooft Gwendolyn. In alles. Van het verhaal van de eerste keer dat zij terug in de tijd sprong, tot de geesten die Gwen kan zien. Waar Leslie af en toe een flapuit is, en erg enthousiast omgaat met zoekmachine Google, is Gwendolyn iets meer ingetogen misschien, maar daarmee vullen ze elkaar juist aan. En dat is mooi.
Ook de beschrijvingen van de verschillende tijden in Londen vond ik fijn om te lezen. Je zag precies voor je hoe het eruit zou hebben gezien, je liep zelf nog net niet mee met Gwendolyn en Gideon, op zoek naar meer informatie over haar verleden en het geheim van de tijdreis-gendragers.

En Gideon... *Zucht, zwijmel-de-zwijmel*. Eerst wist ik niet precies wat ik van hem moest denken, maar ik ben verkocht. Er zijn zelfs momenten geweest waarop ik zelf stiekem mee zou willen reizen door de tijd, alleen maar om bij Gideon te kunnen zijn. Dat is toch wel erg, hahaha!
En dat einde van dit boek!

Ja. Ik ben om. En ik kan niet wachten tot ik ook de rest van de serie kan lezen! Robijnrood is het eerste deel in de Edelsteentrilogie van Kerstin Gier, dus ik weet dat ik nog 2 fijne boeken te gaan heb. Een mooi vooruitzicht, dacht ik zo! Robijnrood is een leuk boek, erg toegankelijk en weer eens iets anders dan vampiers en weerwolven. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van het YA-genre.


Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679373

1 opmerking:

  1. Ik had precies hetzelfde gevoel als jij voor ik aan het boek begon maar het is gewoon een heerlijke serie! :)

    BeantwoordenVerwijderen