donderdag 16 januari 2014

Book Talk: Recensie - The Raven Boys, door Maggie Stiefvater



"If you kiss your true love, he will die."

Even if Blue hadn't been told her true love would die if she kissed him, she would stay away from boys. Especially the ones from the local private school. Known as Raven Boys, they only mean trouble.

But this is the year that everything will change for Blue.

This is the year that she will be drawn into the strange end sinister world of the Raven Boys. And the year Blue will discover that magic does exist.

This is the year she will fall in love.



Een donker, spooky en mysterieus verhaal over mensen met paranormale gaven, ley lines, nazca lines en legendes waarvan nooit is uitgesproken of ze waar zijn of niet.
Blue is een meisje in een aparte familie. Ze woont met meerdere familieleden in huis, en ze hebben allemaal een soort gave. Alleen zij niet. Zij wordt wel bij readings gevraagd, omdat zij daar op haar eigen manier bij helpt. Ze heeft nooit begrepen waarom dit is, maar ze heeft zich erbij neergelegd dat ze niet is zoals haar familie, dat zij geen "dingen ziet" of "dingen doorkrijgt" maar wel als goed hulpmiddel gebruikt kan worden.
Als de zogenaamde "Raven Boys" om een reading hebben gevraagd bij haar thuis, weet ze niet direct hoe ze moet reageren. Ze kent de jongens al, om het zo maar te zeggen. Ze kent ze niet goed, maar dat er iets met deze jongens aan de hand is, dat gevoel is sinds de eerste ontmoeting niet meer weggegaan.
Dan wordt ze gewaarschuwd voor deze jongens door haar familie; het is niet pluis. Het klopt niet. Een van de jongens klopt al helemaal niet!
En toch gaat Blue met deze Raven Boys op zoek naar dat waar Gansey, een van de jongens, al lang naar op zoek is. Dit zal een zoektocht worden die ze geen van allen snel zullen vergeten.
Tijdens deze zoektocht heeft Blue echter ook nog haar eigen geheim nog:
Wie is haar ware liefde die ze onder geen enkele voorwaarde mag en kan zoenen, omdat hij dan sterft?

Wat ik zo leuk en interessant vond aan dit boek waren de personages. Elk personage heeft wel iets te verbergen, of heeft een of andere apart "trekje" waardoor je geboeid door blijft lezen. Je wilt weten waarom ze zo zijn geworden en wat ze te verbergen hebben. Je wilt echt met ze mee op zoek naar datgene waar ze naar op zoek zijn en Maggie Stiefvater heeft dit weer echt op haar manier beschreven. Je waant je in de wereld van de personages. Soms wilde ik een van de jongens omhelsen, troosten, een andere keer wilde ik het liefst eens goed zeggen waar het op stond tegen een andere jongen. Ik voelde mij haast een van hen, alsof ik in de groep hoorde.
Er was één scene in het boek waarvan ik een ietwat apart gevoel in mijn buik kreeg. Wat zou ik hebben gedaan op dat bewuste moment waarin zij zich bevonden?
Ik kan natuurlijk niet vertellen wat er gebeurde, dat zou teveel verklappen; ik kan jullie wel zeggen dat dat stukje van het verhaal nog altijd in mijn hoofd rondspookt. Wat als dit echt zou bestaan? Brrr!
Nog even terugkomend op die verschillende personages: volgens mij is dit het eerste boek waarin ik niet kon kiezen welke jongen nu het leukste was! Echt niet! Niet dat ik ze allemaal zou willen benoemen tot "fictional crush" maar ik weet gewoon niet wie ik het leukste vind qua gedrag, uiterlijk, alles. Ze hebben allemaal wel iets. Ik zou ze eerder tot mijn "fictional best friends" willen rekenen, dat lijkt mij wel weer tof, haha!

Ook heb ik nieuwe dingen geleerd uit dit boek. Ik weet niet of dit echt alleen maar komt omdat ik het in het engels heb gelezen en ik weet dus niet hoe bepaalde woorden zijn vertaald, of je uit de eventuele vertaling wel al direct kon weten wat er werd bedoeld. Maar begrippen als ley lines en nazca lines waren compleet nieuw voor mij. Om mij meer in het boek te laten verdwalen en het verhaal van de personages nog "intenser" te beleven bezocht ik onze grote vriend Google en tikte de woorden in. Het verhaal werd mij toen nog duidelijker en ik vond interessant wat ik allemaal vond. Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat nazca lines ook echt bestaan! Ik vind het mooi als schrijvers dingen uit ons echte leven in hun fantasierijke verhalen stoppen.
En je steekt er af en toe wat van op, en je voelt je meer betrokken bij het boek.

Als je op zoek bent naar een tof, iets donkerder boek waarin je wordt meegesleurd in mysteries en geheimen, dan is dit zeker een aanrader!
Let op: het is boek 1 uit deze serie ;) ik heb helaas deel 2 nog niet in mijn bezit, maar ik weet wel dat ik die anders direct had gepakt na het uitlezen van dit exemplaar!


Uitgeverij: Scholastic (scholastic.co.uk)
NL Uitgeverij: Moon (moonuitgevers.nl)
ISBN: 9781407134611

Geen opmerkingen:

Een reactie posten