zaterdag 18 januari 2014

Book Talk: Recensie - De Voorlezer, door Bernhard Schlink





Michael Berg, een Duitse scholier, wordt verliefd op Hanna, een vrouw van in de dertig. Ze bedrijven de liefde en hij leest haar voor, het ene boek na het andere. 
Tot ze op een dag verdwenen is en in zijn herinnering blijft spoken. 
Tot hij haar terugziet op een plaats waar hij haar niet had verwacht. 
In de persoon van Hanna komen het verleden van Michaels eerste liefde en dat van zijn land samen. Beide laten hem niet los.






Dit was eerlijk gezegd een van die boeken die mij deels wel kon boeien, maar deels ook weer niet. Het was een kort verhaal met een interessant plot, maar ergens miste ik toch iets, iets wat mij geheel kon overhalen van dit boek te genieten.

De beschreven relatie tussen Michael en Hanna vond ik zo-zo. Michael vond ik een interessant personage, hij voelde echt wel iets voor haar. Het is een jonge jongen, aan het begin van zijn leven, als hij ziek wordt. Door verloop van omstandigheden leert hij Hanna kennen, met wie hij een ander soort band krijgt dan dat hij ooit met een ander meisje heeft gehad. Hij leert nieuwe gevoelens kennen waar hij ergens wel van schrikt, maar zichzelf aan de andere kant ook steeds meer voor openstelt. Hij veranderde echt van een jongeman in een... oudere jongeman om het zo maar te zeggen.

Hanna was daarentegen niet mijn favoriete personage; ik merkte dat ik mij geregeld ergerde aan haar doen en laten. Aan hoe zij omging met Michael. Het stond mij echt niet aan. Dit veranderde iets aan het einde, als je er ook deels achterkomt hoe haar leven precies in elkaar steekt. Ik zeg deels, omdat ik nog steeds met onbeantwoorde vragen zit. Misschien is dit wel niet het boek om dieper op in te gaan en verder over na te denken. Gewoon een kort verhaal, meer niet.

Al snel had ik dat ene gevoel dat je als Bookiemonster liever niet wilt hebben.
Opgeven. Stoppen. Wegleggen en nooit weer inkijken.
Toch heb ik wel verder gelezen en was ik toch wel enigzins verrast met het einde.
Op GoodReads heb ik het dan ook 3 sterren gegeven, voor de moeite. Het einde maakte voor mijn gevoel echt wel wat goed, maar ik zal het niet nog eens oppakken om te lezen.

Een keer was genoeg voor mij. Tja, die boeken zal ik wel vaker tegenkomen, denk ik zo! Maar dat is niet erg, je moet af en toe een uitstapje maken naar een ander genre om verhalen op meerdere manieren te leren bekijken, vind ik!
En er zullen zeker ook wel mensen zijn die wel genoten hebben/zullen genieten van dit verhaal :)

*De versie die ik heb gelezen is een BookCrossing-boek! Vandaar die sticker.*

Uitgeverij: Ambo / Anthos uitgevers
ISBN: 9041403701

Geen opmerkingen:

Een reactie posten