donderdag 23 januari 2014

Book Talk: Recensie - Across the Universe, door Beth Revis

Amy is a cryogenically frozen passenger about the spaceship Godspeed. She has left her boyfriend, friends - and planet - behind to join her parents as a member of Project Ark Ship. Amy and her parents believe they will wake on a new planet, Centauri-Earth, three hundred years in the future. But fifty years before Godspeed's scheduled landing, cryo chamber 42 is mysteriously unplugged, and Amy is violently woken from her frozen slumber. Someone tried to murder her. Now, Amy is caught inside a tiny world where nothing makes sense. Godspeed's 2,312 passengers have forfeited all control to Eldest, a tyrannical and frightening leader. And Elder, Eldest's rebellious teenage heir, is both fascinated with Amy and eager to discover whether he has what it takes to lead. Amy desperately wants to trust Elder. but should she put her faith in a boy who has never seen life outside the ship's cold metal walls? All Amy knows is that she and Elder must race to unlock Godspeed's hidden secrets before whoever woke her tries to kill again.


Amy doet samen met haar ouders mee aan een experiment. Een uitstapje, eigenlijk. Zij laten zich invriezen, om vervolgens na ruim 300 jaar weer ontdooid te worden, als het ruimteschip waarop zij vervoerd worden is geland op een nieuwe planeet. Een planeet vergelijkbaar met de aarde. Een plek om een nieuwe samenleving op te bouwen.
Als Amy ontwaakt uit haar benarde toestand - je leest het hele proces waar ze doorheen gaat -, denkt ze dat ze eindelijk en met een gerust hart haar benen weer kan strekken. Tot ze erachter komt dat ze met opzet is ontdooid, op een ongebruikelijke, onmenselijke manier. Elder houdt haar scherp in de gaten; hij heeft haar gevonden en is gefascineerd geraakt door haar. Dit vertelt hij echter niet.
Het ruimteschip is onderverdeeld in meerdere lagen, etages met op elke etage mensen die niet zijn zoals zij. Het is gevaarlijk voor haar op dit schip. Iedereen ziet er hetzelfde uit, en zij ziet er veel te anders uit. Langzamerhand leren zowel Amy als Elder en de beste vriend van Elder, Harley, de waarheid kennen. Hoe moeten ze zien te overleven op dit ruimteschip? Kunnen ze elkaar vertrouwen? Wie probeert de overige ingevroren mensen te vermoorden? En vooral: waarom?

Ik was echt in de ban van dit boek. Het ging zelfs zo ver, dat ik echt even goed met mijn ogen moest knipperen als ik door wat dan ook mijn boek aan de kant moest leggen. Waar was ik? Waar zijn de ijzeren wanden om mij heen? Waar zijn Amy en Elder? Oh wacht, ik zit gewoon in mijn eigen woonkamer...
Ik vond het een heerlijk thema. Ik ben niet echt van science-fiction (het enige sf-achtige boek dat ik heb gelezen geloof ik is Zielen van Stephenie Meyer maar dat was totaal iets anders als dit), maar deze setting vond ik echt fantastisch. Hoe zal het leven op een ruimteschip eruit zien? Aan de ene kant vind ik dat een heel interessante gedachte, aan de andere kant vind ik het ook beangstigend. Je kunt niet zomaar zeggen: "Ik heb er geen zin meer in, zet me maar af!". Of je moet op de sterren kunnen wandelen, bijvoorbeeld ;)

Ook het gegeven dat iedereen er hetzelfde uitziet vond ik nieuw. Ik heb nog niet veel boeken in dit genre gelezen en heb zelf niet eerder een boek gelezen waarin de personages allemaal op elkaar leken. Hetzelfde waren. Hoe zou ik mij staande weten te houden tussen allemaal mensen die er hetzelfde uit zouden zien en ik zag er compleet anders uit? Je merkt ook in het boek dat dat zorgt voor een gespannen sfeer. Daardoor bleef ik door- en doorgaan met lezen. Er zitten naar mijn gevoel genoeg spanningsbogen in om de lezer op scherp te houden, en je zult merken dat je zelf mee gaat denken met de personages.
Wie zit er achter die afschuwelijke moorden? Wat zou ik doen als ik wist dat mijn ouders bij mij in de buurt waren, maar nog steeds in diepe, bevroren slaap waren verzonken? Zou ik het in mij hebben hen te verdedigen wanneer er een sluipmoordenaar rondliep die zomaar de "vrieskisten" uit de stellages haalt en de mensen die erin liggen aan hun lot overliet?

Ik ben zeer benieuwd naar deel 2. Het boek heeft mij een ietwat andere kijk op het genre gegeven, science-fiction hoeft helemaal niet saai/langdradig te zijn. Het kan spannend en facinerend zijn om over te lezen! Weer een nieuw genre ontdekt, dus, in mijn geval. Leuk! Aanrader :)
Ik heb dit boek per toeval vorig jaar gevonden op het Boekenfestijn, waar het tussen heel andere boeken lag (thriller en romans.. nu moet ik wel zeggen dat het wel een spannend verhaal is met een romantisch lijntje erdoorheen, maar ik zou het zelf daar nooit bij hebben neergelegd) en ik ben heel blij dat ik het toen heb meegenomen!


Uitgeverij: Penguin Group (www.penguin.com/teens)
ISBN: 9781595144676

Geen opmerkingen:

Een reactie posten