vrijdag 27 juni 2014

Personages en hun verrassingen

Voordat ik het over de titel ga hebben van deze post, heb ik een mededeling naar aanleiding van mijn vorige blogpost over boeken, ervaringen en emoties. Ik heb het in die post gehad over het boek The Perks of being a Wallflower, maar ik ben door mijn enthousiasme helemaal vergeten de auteur erbij te vermelden... De eer voor dit geweldige boek gaat naar Stephen Chbosky. Sorry, heer Chbosky :) Ik hoop dat het boek nog vaak gelezen mag worden en de film veel gekeken!

En dan het onderwerp waar ik het vandaag over wilde hebben. Misschien dat een oplettende lezer het al doorhad... maar ja, er is een naam veranderd!
Ik had de post al online gezet, en was vervolgens weer met foto's en plotten van het verhaal over Amy verdergegaan, toen mij plots iets te binnen schoot. Terwijl ik bezig was in mijn "plotschema" - wat overigens niet echt een schema is maar meer een opsomming voor situaties die gaan gebeuren en dingen die ik er in wil verwerken -, vlogen mijn ogen even over de naam van een van de hoofdpersonages. Thomas. Thomas? Thomas! En toen viel het kwartje. 
Hij is stiekem gewisseld van naam! Toen ik vervolgens mijn documenten eens doorbladerde en doorscrollde, zag ik dus dat ik in het plotschema wel steeds bezig was geweest met de naam Thomas, en in mijn schrijfwerk in het begin ook, maar toen ik eens verder in mijn schrijfdocumenten ging spitten, zag ik dat ik continu over Tobias heb geschreven. Het is er gewoon zo ingeslopen, zonder dat ik het doorhad. En dit is dus ook gebeurd op mijn blog. Aan het begin van de maand heette hij nog Thomas, en nu dus Tobias.

Wat ik hiervan vind? Leuk! In het begin heb ik gekozen voor Thomas omdat ik het op dat moment het beste bij het karakter vond passen, maar het was het net niet helemaal. Toch leek ook tijdens het schrijven dat het personage er wel tevreden mee was, dus ben ik Thomas Thomas blijven noemen.
Tot dat ene moment dat vanuit mijn onderbewustzijn de naam Tobias naar boven kwam borrelen en ik die ging gebruiken. Deze naam past eigenlijk veel beter bij de jongen die ik voor mij zie naast Amy, en vanaf nu heet hij dus gewoon Tobias.

Tja. Soms kom je tijdens het creĆ«ren van een verhaal voor dit soort verrassingen te staan. Of je bent met een scene bezig die plots een heel andere wending krijgt dan je eerst voor ogen had door de personages in kwestie (zo heb ik bij een ander verhaal waar ik op het moment een beetje vast zit, ook eens een scene geschreven dat ik apart heb opgeslagen omdat ik nog altijd niet weet of het wel bij dat verhaal past of niet, die scene begon zoals gepland heel vriendelijk maar zo eindigde het niet en dat had ik niet verwacht.. Niet dat ik niet tevreden ben over die scene, integendeel! Maar die scene liep dus heel anders dan ik in mijn hoofd had..).. Of je karakters besluiten gewoon dat ze een andere naam beter, leuker, toffer, mooier vinden. 
En op dat soort momenten is het soms maar beter om ze gelijk te geven en hen en de letters het werk te laten doen ;)

1 opmerking:

  1. Dit heb ik ook gehad...
    Eerst had de hoofdpersonage de naam Felicity, maar heb het later veranderd in Felicia. Ook al geen letter (meer) op papier van haar, toch wilde ik deze naam veranderen.

    PS: nu ik na 2 weken weer achter de pc zit kan ik eindelijk je nieuwe layout (goed) zien... en het ziet er toppie uit, :-)!!!!

    BeantwoordenVerwijderen