maandag 17 oktober 2016

Het is bijna zover... ik ga het weer doen!

Aan het eind van het jaar begint het elke keer te kriebelen: doe ik het of doe ik het niet?

Dit jaar is de jeuk echter haast niet uit te houden. De schrijfzin komt steeds meer terug in mijn leven (gelukkig!) en mijn meest recente idee heeft de laatste maanden meer en meer mijn aandacht opgeëist. Toen ik een aantal weken geleden alleen nog maar aan de personages en hun verhaal kon denken, hakte ik de knoop voor mezelf door.

Ik ga weer meedoen met NaNoWriMo!


Wat is NaNoWriMo ook alweer precies? Eigenlijk is het heel 'simpel': schrijf 50.000 woorden in november en je bent een schrijfheld! Daar komt het in het kort op neer ;)

De laatste maanden heb ik amper geschreven door mijn persoonlijke leven dat enorm is veranderd (op positief vlak, dat wel, maar het was druk en hectisch en de gehele puf om te schrijven was verdwenen) maar ik MOET dit verhaal echt van mij af schrijven. Ik denk er continu aan, ik droom erover en elk stukje lijkt steeds beter in het vorige te passen.

En toch vind ik het eng. Het is geen verhaal met een paranormaal/fantasy/niet-werelds randje, maar een verhaal dat iedereen kan overkomen. Waar mijn andere personages zich eerder nog achter hun bijzondere, vaak magische gaven konden verschuilen, of zich hiermee konden uiten, zijn de personages van mijn huidige project overgeleverd aan hun echte, menselijke gevoelens en hun karakters. Het project voelt daarom echter dan ooit en het schrijven zelf heeft mij tot nu toe af en toe al aardig verrast. Niet dat ik al zoveel geschreven heb; ik ben druk aan het plotten, de personages laten zich steeds meer zien zoals ze werkelijk zijn, de playlist wordt steeds uitgebreider en ik ben druk bezig met een moodboard op Pinterest. De rest heb ik in steekwoorden en korte stukjes opgeschreven, zodat ik in november in een keer door kan gaan met schrijven en hopelijk die 50.000 woorden weer aan kan tikken! Want ja, ik kan nú ook gewoon beginnen met schrijven, maar ik vind NaNoWriMo een mooi moment om weer met het daadwerkelijke schrijven te beginnen... Het voelt als een geheel vernieuwde herstart van een van de liefste dingen die ik doe en dat voelt zo ontzettend goed!

Mijn persoonlijke doel voor NaNoWriMo is dit jaar echter niet persee het behalen van die 50.000 woorden. Natuurlijk is dat leuk, het is toch weer een prestatie op zich en ik weet dat ik het in mij heb; ik heb het al twee keer eerder behaald, tenslotte!
Nee, het belangrijkste vind ik dat ik mijn gevoel en zin in schrijven weer meer dan ooit terug heb en ik zie wel op hoeveel woorden ik uiteindelijk eindig. Zolang ik het verhaal maar kan en mag schrijven dat zo enorm aan mij blijft plakken, dat zo om mijn aandacht vraagt dat ik er wel gehoor aan móet geven, dan ben ik allang tevreden!

Laat november maar komen, ik ben er helemaal klaar voor!
En mochten jullie mij willen volgen, dan kan dat hier via mijn blog, waar ik zal proberen om geregeld updates te plaatsen over het schrijfproces, maar natuurlijk ook via mijn profiel op NaNoWriMo! Ik ben te vinden onder de naam 'Ivyloveswords'.

Wie doet er nog meer mee dit jaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten