woensdag 25 mei 2016

Recensie - Wie schrijft, die blijft?, door Claudia de Boer

Ontmoet Claudia, een twintiger die twijfelen tot kunst verheven heeft. Claudia heeft ondanks haar gepieker alles op de rit: vaste vriend, leuk huis en een goede baan. Ze houdt van haar zekere, georganiseerde bestaan. Maar Claudia heeft een droom die ze maar niet uit haar hoofd krijgt. Haar vriend Nick ziet die droom helaas niet zo zitten. Als Claudia na veel gedoe toch voor zichzelf kiest en haar droom najaagt, opent dat de deur naar een nieuw leven. En naar nieuwe twijfels natuurlijk. Want als ze in het zonnige Italie de leuke Leon ontmoet, staat haar wereld op z’n kop…

Een tijdje geleden ontving ik een spontaan bericht met leuke vraag via de mail: of ik interesse had om een boek van een nieuwe auteur te lezen. Na het lezen van de tekst van de achterflap wist ik het: natuurlijk had ik dat, hartstikke leuk! De cover die auteur Claudia de Boer erbij had gevoegd, sprak tevens direct tot mijn verbeelding: hoofdpersonage Claudia is twijfelachtig, een tikkeltje chaotisch en zit vol vragen over haar leven en vooral zichzelf… vraagtekens genoeg, dus! Zelfs de titel is een vraag... in mijn ogen past die dan ook perfect bij het verhaal. Al met al genoeg redenen om mij nieuwsgierig te maken naar het avontuur dat Claudia aan zou gaan.

Wie schrijft, die blijft? is een zomerse, vrolijk geschreven chicklit over het nastreven van je (schrijf)droom. Als lezer wordt je vanaf de eerste pagina meegenomen het leven van Claudia in, je leert haar omgeving een stukje kennen, haar ietwat warrige hoofd, maar vooral ook haar grote droom: schrijven, en zelf iets uitbrengen. En hoe kan je die droom beter stimuleren dan een maand lang vertoeven in Italië, samen met andere mensen die dezelfde droom delen!

Nu is Italië niet per direct nodig om je schrijversdroom te verwezenlijken, maar zeg nou zelf… het is wel een erg fijne bestemming om inspiratie op te doen. Althans, dat denk ik, want ik ben nog nooit in Italië geweest, maar door hoe Claudia het beschrijft in het boek, kreeg ik toch het gevoel dat ik mee was op de gewaagde schrijfreis en genoot van de omgeving waarin de beginnende schrijvers zich bevonden.

En dan waren er natuurlijk ook de overige personages die het verhaal gezamenlijk compleet maakten: Anne, de beste vriendin bij wie Claudia altijd terecht kan en wie je meteen in je armen wilt sluiten als best friend forever. Nick, die liever heeft dat Claudia thuis blijft en moet gaan voor een zeker leven. De andere cursisten, die stuk voor stuk hun eigen schrijfdroom hebben en elkaar op weten te peppen op de momenten dat het nodig is... en Leon. Leon, de persoon die de meest twijfelachtige jonge vrouw op aarde nóg meer laat twijfelen en die vooral een beetje de mysterieuze, vriendelijke man zelf blijft; die op een bepaald punt in het boek wordt omschreven als een bepaald acteur, en waarvan ik toen direct dacht: KLOPT! Terwijl Claudia hem niet eens zo heel uitbundig beschrijft. Toeval? Geen idee, maar in mijn geval helemaal top gevonden!

Wie schrijft, die blijft? is een dun boekje, met een verhaal waar ik persoonlijk zeker wel meer potentie in zie. Dus het enige wat ik nu nog kan zeggen: Schrijf, Claudia… schrijf! Want stiekem ben ik nu toch wel benieuwd hoe het verder gaat met Claudia en haar schrijfavonturen. En ik vind het stoer dat ze alsnog voor haar droom heeft gekozen, ondanks al haar twijfels en vraagtekens :)

Hierbij wil ik Claudia de Boer nogmaals hartelijk danken voor het sturen van een recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie.

Uitgeverij: boekscout.nl
ISBN: 9789402226096