woensdag 21 januari 2015

Writing Wednesday - Lezen is ook goed!

Dagenlang zat ik al met mijn vingers, pennen en schrift in de aanslag, wachtend tot de woorden die in mijn hoofd zweefden eruit kwamen dwarrelen en zich een weg naar het papier zochten. Ik zag het voor me, maar de woorden waren niet goed genoeg. Alles wat eruit kwam, was niets. Helemaal niets; ik weigerde de woorden te schrijven die in mij op kwamen. Ze pasten niet bij de personages, pasten niet bij de situaties, en pasten niet bij de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.

De pagina's bleven leeg. Maar niet voor lang, want ik sloeg terug. Met hulp uit mijn boekenkast!

Mijn schrift voelt zo leeg... :(

Eerder legde ik mij altijd mokkig neer bij zo'n zogenaamde blokkade. Nu liet ik het over mij heen komen en besloot ik dat ik zou gaan lezen. Niet meer aan het schrijven zelf denken, maar mijzelf verliezen in een boek. Lezen is een goede manier om je schrijven te ontwikkelen en om je eigen schrijfstijl te leren waarderen. Het geeft je nieuwe inzichten en laat je hoofd even met andere verhalen bezig zijn. Bij mij werkt het in ieder geval wel, want mijn schrijfkronkels raken door het vele lezen langzaamaan weer geprikkeld! De woorden die ik in mijn hoofd heb worden steeds helderder en scherper en het belangrijkste: ze voelen goed!

Wat het lezen zelf betreft: ik wissel expres van genre op dit moment. Ik wil geprikkeld raken door meer dan alleen de Young Adult-boeken op mijn nog-te-lezen-plank. Aan het eind van de middag las ik vandaag dan ook de thriller Dodenweg van Olga Hoekstra uit, wat echt een verfrissing is geweest.
Ik begin dingen weer op een andere manier te zien en te benaderen, wat ik hopelijk goed kan gebruiken bij de plannen in mijn hoofd; niet dat ik een thriller ga schrijven nu, maar het is af en toe zo lekker om iets totaal anders te lezen. De ervaringen die ik daarmee opdoe, kan ik later zelf eventueel (deels) toepassen; met mijn eigen woorden, mijn eigen plotlijnen, mijn eigen sfeer die ik wil laten voelen, dit gemixt met de stemmen van mijn personages. Het haalt weer een andere kant van mezelf naar boven. Dit uitstapje naar een ander genre liet mij bijvoorbeeld ook weer zien hoe leuk ik thrillers eigenlijk vind. Het laat mij op een puzzelende manier nadenken en voorwerpen en personen in een ander licht zien. Dat was nou juist datgene waar ik naar op zoek was in mijzelf, zodat ik weer verder kan gaan met schrijven! Een frisse blik op mijn verhalen. En dat is gelukt.

Alle pennen verzamelen!

Dagenlang heb ik niets uit handen gekregen, en sinds ik met een gerust gevoel aan het lezen ben geslagen, kan ik weer veel beter met project NaNo aan de slag. Ook drommen af en toe andere, nieuwe zinnen aan mij op. Ik loop nu dan ook continu met mijn telefoon op zak of zorg minimaal dat ik pen en papier in de buurt heb, zodat niets verloren gaat. Mijn naamloze hoofdpersonage komt namelijk steeds vaker naar voren. Nu voelt het wel goed, na even een aantal dagen schrijfpauze. Nu voelt het echt alsof de woorden weer waarde hebben. De stem van mijn hoofdpersonage van het "nieuwe oude project" begint voor het eerst echt te spreken. Ze meent wat ze zegt. Ze meent wat ze laat zien, en dat is een aantal dagen weggeweest. Ze weet dat ik mijn aandacht ook nog nodig heb bij het andere schrijfproject, en dat vindt ze prima. Als zij af en toe in mijn dromen maar wat dingen mag toefluisteren, zodat ik die met mijn slaperige hoofd vlug in mijn notitieboek kan schrijven.

Hoe graag ik ook wil schrijven, forceren is sowieso niets. Daarom vind ik lezen en af en toe wat zinnen opkrabbelen op dit moment meer dan goed ;) zeker met de uitwerking die het tot nu toe heeft! Ik ben benieuwd of het nieuwe boek waar ik vanavond in begin - en het leesvoer dat daarna volgt - ook weer nieuwe inzichten zal brengen!
Maar dat lezen jullie volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten