dinsdag 9 september 2014

Jeukende vingers en wijzende superhelden

Het is nu al een best tijdje stil geweest rondom mijn personages. Heel stil, jammer genoeg.
De personages zijn absoluut niet de schuldigen. Ze schreeuwen van alle kanten, ik probeer echt wel te reageren en ik ben ook echt wel bezig met plotwerk, maar elke keer komt er iets tussen mij en mijn personages in te staan. Brieven schrijven (zakelijk), socializen, huishoudelijke klusjes, genieten van en nadenken over mezelf en hoe ik bepaalde dingen in de toekomst aan wil pakken... *smoesjes, smoesjes! :P*

Tot ik gisteravond laat, vlak voor ik in slaap viel, overeind schoot en mij bedacht: dit kan niet meer. Mijn handen jeuken om weer wat te gaan doen, mijn hoofd raakt steeds voller en voller met om aandacht roepende mensen en ik wil gewoon weer dát doen wat ik leuk vind. Schrijven.
Ik heb het mijzelf "lastig" gemaakt door mijn dagen continu op zo'n manier in te delen dat ik er uiteindelijk gewoon geen tijd meer voor heb/had voor mijn gevoel, en dat vind ik echt jammer. Daarom wil ik er hard aan gaan werken om mij weer in het schrijfritme te krijgen, omdat ik weet dat ik mij daar veel beter door zal gaan voelen en zo nog meer uit mijzelf zal kunnen halen als dat ik nu al doe.

Ik wil echt eens tijd gaan besteden aan het schrijven van al die scenario's die in mijn hoofd dwarrelen. Ik wil de personages geven waar ze recht op hebben, en dat is een stem. Ze hebben het verdiend om gehoord te worden, na al dat lange wachten en geschreeuw tegen een onzichtbare muur in mijn hoofd. Ik ben het ze verschuldigd. En ik geef ze dan ook helemaal gelijk; ik moet hun meningen en situaties en levensverhalen laten horen, dat heb ik ze beloofd!
Dus ik wil eens kijken wat ik sowieso tot en met eind oktober kan schrijven aan het verhaal waar ik het hier al eens over heb gehad, met de werktitel "In de wolken". Ook wil ik kijken naar een ander idee waar ik al tijden mee in mijn hoofd loop en waar ik al zo'n 10.000 woorden voor heb geschreven, maar nooit mee ben verdergegaan.
Ik weet nog niet precies of ik aan beide verhalen tegelijk ga werken of dat ik het per project zal doen, maar ik ga wel mijn best doen om op korte termijn met deze twee verhalen bezig te gaan.

Na deze "tijdelijke deadline" is het alweer november. En na dit hele jaar tot nu toe getwijfeld te hebben of ik het weer zou doen of niet, en nadat diverse mensen mij al vroegen of ik het dit jaar weer zou gaan doen, heb ik nu toch ook deze knoop doorgehakt gisteravond. NaNoWriMo, here I come!
Ik weet nog niet precies wat ik dit jaar wil gaan doen, misschien ga ik wel verder met waar ik de komende weken mee bezig ga, maar het kan ook zomaar zo zijn dat ik een idee uit mijn ideeënboekje haal om daar eens mee verder te puzzelen. Hier zal ik nog even over blijven brainstormen de komende tijd, maar eerst mijn schrijfritme weer eens zien terug te krijgen! En natuurlijk vast te blijven houden.

Hoe ik dat ga doen... gewoon plannen. Plannen, plannen, en nog eens plannen. Eerst beginnen met minimaal een half uur tot een uur te gaan schrijven per dag, en daarnaast natuurlijk het nodige plotwerk eventueel bijschaven waar nodig. En verder: gewoon genieten! Goed luisteren naar de karakters die nu juichend achter hun onzichtbare muur staan, en bonzen dat ze eruit willen. Gewoon schrijven en zien "waar het verhaal strandt". Ik ben er klaar voor om naast de andere dingen die ik doe mijn schrijfspullen weer uit de kast te halen! Of in dit geval is het denk ik eerder: mijn vingers gewoon over het toetsenbord laten ratelen, met een schrift en pen naast mij in de aanslag voor eventuele aantekeningen en een goede soundtrack erbij om echt de levens en de werelden van mijn personages weer in te kunnen duiken.

Natuurlijk zal ik jullie hier zoveel mogelijk laten weten hoe het gaat. Ik zal mijn uiterste best doen elke week een update te plaatsen over hoe het is gegaan, en laten weten wat ik allemaal heb beleefd tijdens het schrijven.

En nu is het tijd om die onzichtbare muur naar beneden te halen. Kom maar op met jullie verhalen, lieve verhaalbewoners!


Doen jullie dit jaar ook mee met NaNoWriMo? En voor mijn mede-schrijvers: hoe peppen jullie jezelf op na een "schrijfdip"?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten