zondag 13 april 2014

Book Talk: Recensie - The Elite, door Kiera Cass *LICHTE SPOILERS*

*Deze Book Talk kan lichte spoilers bevatten, voor degenen die The Selection niet hebben gelezen. Ik heb geprobeerd zo min mogelijk te verklappen! Lezen op eigen risico, dus ;)*



The Selection began with thirty-five girls. Now, with the group narrowed down to the Elite, the competition to win Prince Maxon's heart is fiercer than ever - and America is still struggling to decide where her own heart truly lies. 

Is it with Maxon, who could make her life a fairy tale? Or with her first love, Aspen, who she always thought was the one?

America is desperate for more time. But the rest of the Elite know exactly what they want - and America's chance to choose is about to slip away.



Het verhaal gaat direct verder waar The Selection is gestopt. America is door naar The Elite, en hoewel ze blij is dat ze nog langer bij Maxon kan blijven, voelt ze zich ook schuldig. Hij weet nog altijd niet van Aspen, en ze probeert dit hoe dan ook geheim te houden; omdat ze Maxon niet wilt kwetsen, maar ook omdat ze te zien krijgt wat er gebeurt als je niet eerlijk bent.
Ze heeft tijd nodig om alles te verwerken, om haar hart te verkennen en haar gevoel onder ogen te zien: voor wie moet ze gaan? Haar jeugdliefde, van wie ze altijd heeft gedacht dat hij de enige was voor haar, of de prins, die te kennen heeft gegeven wat hij voor haar voelt en voor wie zij ook gevoelens ontwikkelt?
Ondertussen is de rust ver te zoeken in het paleis en wordt er een strijd gevoerd tussen de jongens, zonder dat zij dit direct weten. Maxon probeert uit alle macht America te overtuigen van zijn gevoelens voor haar, terwijl Aspen America het hoofd op hol brengt met de gevoelens die hij heeft en met de ideeën die hij heeft over het koningshuis. Ook de strijd tussen de meiden zelf is nog niet gestreden.
En als America zich op een gegeven moment toch uitspreekt over hoe zij over bepaalde situaties denkt, krijgt zij een ander beeld te zien van het koninklijke echtpaar als dat zij in haar hoofd had.
Terwijl een aantal mensen er nog steeds vertrouwen in hebben dat zij "de ware" is voor Maxon en voor het land zelf, komen ook de rebellen weer terug, harder dan ooit en begint zij eraan te twijfelen of zij hier wel klaar voor is.

Ik had eerlijk gezegd een beetje een haat-liefdesverhouding met dit boek. Het boek is goed, begrijp mij niet verkeerd. Alleen de stem in mijn hoofd is op het moment nog wat schor van het schreeuwen en gillen tegen de personages. Soms waren ze zo ontzettend koppig in mijn ogen, dat ik echt zoiets had van: "Hallo, is het nou nog niet duidelijk? En wees eens eerlijk tegenover jezelf! DOE NORMAAL!"
America heeft tijd nodig, dit begrijp ik best. Maar ze houdt toch ergens wel de twee jongens in haar leven aan het lijntje. In het bijzonder Maxon, want hij weet niets van zijn "tegenstander" af, behalve dan dat zij iemand heeft achtergelaten die haar hart heeft gebroken. Dat deze hartenbreker nu in het paleis is, wordt angstvallig stilgehouden door America.
Toch heeft het boek mij op het eind wel verrast, en vond ik het toch wel jammer dat ik het boek al uit had gisteravond. Het is nu wachten op deel 3, The One, dat volgende maand uitkomt maar ik weet dat de kans aanwezig is dat ik het voorlopig nog niet zal lezen. En dat frustreert mij, haha! Ik wil weten voor wie America nu eindelijk kiest. Ik hoop stiekem voor Maxon, want die vind ik zelf stiekem leuker. Ook kom je achter een kant van hem in dit boek wat ik niet had verwacht, en dat heeft mij toch nog meer naar hem toe getrokken. Ik hoop echt dat hij iemand vindt die hem waard is en die het waard is om naast hem te staan.
Daarnaast hebben enkele personages uit het boek mij dit keer ook enkele keren flink laten knipperen met mijn ogen, ik kon gewoon niet geloven wat ik over ze las! Daardoor bleef de spanning in het verhaal, wat ik fijn vond, omdat er ook punten waren die ik "voor-de-hand-liggend" vond. En nu ben ik toch erg nieuwsgierig geworden wat er van hen gaat worden in het vervolg.

Ik zou nog veel meer over dit boek kunnen vertellen, maar ik wil zo min mogelijk spoilers neerzetten. Ik was zelf op bepaalde punten minder verrast in het boek, sommige dingen zag ik aankomen, en andere situaties lieten mij toch steeds sneller doorlezen, omdat ik er niet op was voorbereid.
Al met al vond ik dit een goede opvolger van The Selection, en ik ben ook echt benieuwd hoe alle verhaallijnen gaan eindigen in het slotdeel van deze serie!


Uitgeverij: HarperTeen - HarperCollinsPublishers
ISBN: 9780062262851

Geen opmerkingen:

Een reactie posten