dinsdag 1 augustus 2017

Recensie - Leven als prinses in Texas, door Debora Elisabeth en Lizzie van den Ham

Een prinses. Een cowboy. Een onwaarschijnlijke liefde.

Samantha de Vriesch heeft het perfecte leventje: rijke ouders, een groepje populaire meiden om zich heen op school en de knapste jongen als vriendje. Tot haar moeder roet in het eten gooit. Sams ouders gaan scheiden en mevrouw de Vriesch heeft een huis gekocht in the middle of nowhere in Robstown, Texas, om daar een bed and breakfast te beginnen. En Sam moet natuurlijk mee, want meneer de Vriesch heeft het te druk met zijn nieuwe vriendin...
Om van de nood een deugd te maken, besluit Sam om ook in Texas de ongeslagen prinses van Robstown High te worden. Ze heeft haar zinnen gezet op de knapste jock van de school, maar eigenlijk laat de klusjesman die haar moeder helpt met het opknappen van het huis haar hart veel sneller slaan. Scott is een arme jongen met een verleden en volgens Sam een totaal kansloze cowboy. Daar mag ze niet mee gezien worden... maar hoe kan ze zijn verleidelijke glimlach en lieve woorden weerstaan?

Soms heeft je hart gelijk, niet je verstand.


Twee harten-laten-smeltende auteurs van uitgeverij Dutch Venture Publishing hebben hun krachten gebundeld en samen een heuse cowboy-liefdesverhaal geschreven: kom maar op met jullie liefdevolle pennen, Debora Elisabeth en Lizzie van den Ham!

Wanneer ik kennismaak met Sam (a.k.a. Samantha, a.k.a. Prinses) merk ik dat ik niet direct weet wat ik van haar moet vinden. Ze is opgegroeid in een heel ander milieu als ik; dit hoeft niet gelijk een ramp te zijn, natuurlijk, maar het schept toch een soort kloof. Gelukkig draait ze stukje bij beetje wat bij, waardoor ik haar op het einde toch wel leuk bleek te vinden en begrip voor haar kreeg. Ik begreep waarom ze was zoals ze was, en waarom ze moeite had dit om te draaien naar een nieuw leven: het gemis van haar vader in haar leven wordt steeds duidelijker, en het vechten om echte liefde en waardering is diep van binnen hartverscheurend om te lezen. Altijd deed iedereen alles voor haar, ze liepen met haar mee, luisterden altijd en leken altijd voor haar klaar te staan. Totdat haar leven drastisch verandert, en ze erachter komt hoe het ‘echte’ leven in elkaar steekt. Wanneer ze inziet dat het leven dat zij altijd heeft geleefd geen 'gemiddeld' leven was en is, wordt ze wat zachter qua persoonlijkheid en begint ze in te zien dat er veel dingen in het leven niet te koop zijn met geld, maar wel te verkrijgen met liefde, vriendelijkheid en vertrouwen. Die draai vond ik heel mooi om te lezen, al gingen sommige dingen mij iets te snel; wanneer zij in een angstaanjagende situatie belandt en ze hieruit gered wordt, lijkt het in eerste instantie alsof de hele situatie in haar ogen niet is gebeurd. Pas wanneer ze opnieuw geconfronteerd wordt met die ene avond, komt de onzekerheid en angst meer naar voren en kon ik mij beter met haar identificeren. Iedereen verwerkt dingen op zijn of haar eigen manier, maar hoewel deze hele situatie inclusief ‘oplossing’ mij te snel ging, denk ik dat Sam over het algemeen een ander soort verwerking heeft dan ik in bepaalde dingen. Ik heb geprobeerd het vanuit haar denkwijze te bekijken, en ik denk dat zij het juist op haar juiste manier heeft aangepakt, met behulp van de lieve held Scott en haar wil om haar nieuwe leven op de rails te krijgen en te houden.

Scott… hij deed mij ergens lichtjes denken aan Jacob uit de Twilight-serie - uiterlijk - en Matt van The Vampire Diaries (tv-serie) qua gedrag. Het is een lieve, behulpzame maar mysterieuze jongen die een groot geheim met zich meedraagt dat hij liever niet vertelt aan de wereld. Wanneer zijn hart echter besluit voor de nieuwe prinses in het dorp te vallen, groeit zijn vechtlust en motivatie om zijn leven een andere wending te laten gaan en eens een eigen keuze te maken. Zijn vastberadenheid wordt door het gehele verhaal goed voelbaar, en hij maakte qua gevoel hetzelfde door als ik: hij wilde de echte Sam zien, niet de Sam waarvan ze dacht dat het haar echte ik was, maar de pure, menselijke Sam die voor hem valt. Want vallen voor hem: dat doet ze. Letterlijk en figuurlijk. Het laatste stukje om het compleet te maken is het volledig veroveren van haar hart, met veel vertrouwen, eerlijkheid en geduld. Heel veel geduld. Maar dat heeft hij er voor over!

Hoewel ik eerst wat in het verhaal en de levens van de personages moest kruipen, heb ik toch wel veel leesplezier gehad. De pennen van Debora en Lizzie waren scherp geslepen en ze vloeiden goed in elkaar over; humor en drama wisselden zich geregeld af en de verschillende verhaallijnen kwamen op het eind allemaal bij elkaar voor een verrassend slot. Wat mij betreft mogen ze vaker samen schrijven!

Leven als prinses in Texas is een heerlijk, romantisch verhaal over een meisje en een jongen die op het eerste gezicht niet voor elkaar gemaakt lijken te zijn, maar die mede door hun verschillende levenswegen, doorzettingsvermogen, vertrouwen en een vleug liefde met elkaar verbonden worden.


Hierbij wil ik uitgeverij Dutch Venture Publishing en auteur Debora Elisabeth heel hartelijk danken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

ISBN: 9781386628248
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play, iTunes
(let op: de links van Amazon en Google Play verwijzen naar ebook deel 1, om het gehele verhaal te lezen kun je doorklikken om deel 2 en deel 3 aan te kunnen schaffen! De overige links zijn wel links naar het gehele boek.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten