dinsdag 4 juli 2017

Recensie - Mijn Bullet Dagboek (Uitgeverij Deltas)

Twee weken geleden kreeg ik de mogelijkheid om een recensie-exemplaar van dit leuke boekje aan te vragen. Ik heb het direct met beide handen aangepakt, ik wilde wel eens zien hoe deze trend mij zou bevallen! Er bestaan namelijk vele soorten bullet journals, in allerlei formaten, met lijntjes, zonder lijntjes, met stippen, blanco pagina's; voor ieder wat wils dus.
Toch was ik voor mezelf nog geen exemplaar tegengekomen die mij geheel blij kon maken, maar dit boek van Deltas zag er goed uit en ik wilde graag de sprong in het diepe wagen met deze versie.

En nu? Nu heb ik er een verslavend leuke hobby bij!

Achterflap:
'Een bullet dagboek (of Bullet Journal) is een to-dolijst, agenda en dagboek in één. Het is een systeem om jezelf te organiseren dat je helemaal kunt aanpassen aan jouw persoonlijke behoeften. Vanaf nu kun je alles wat je moet doen en onthouden mooi bundelen in één notitieboek, zodat je niets meer vergeet!'

Toen het op de deurmat plofte, was ik zeer blij verrast: wat een groot (notitie)boek! En vooral: wat een mooie, stevige kwaliteit! Ik bladerde er nieuwsgierig doorheen, en kwam tot de ontdekking dat elke bladzijde vol stond met stippen. Deze zouden mij goed gaan helpen met het indelen van mijn creatieve agenda, ik denk zelfs dat ik ze prettiger vind dan lijntjes. Ik heb eerder wel getekend in gewone notitieboekjes, maar ik merkte dat ik soms niet helemaal begreep hoe ik het beste woorden kon schrijven/handletteren op de manier die ik wilde.

Terwijl ik mijn voorzichtige eerste tekenstapjes maakte, merkte ik dat ik veel hulp had aan de stippen en dat het schrijven en tekenen voor mij juist makkelijker ging op deze manier. Heel fijn! Tevens is er heel veel ruimte gemaakt voor alle creatieve (agenda-notitie-lijstjes) uitspattingen die de gebruiker kwijt zou willen: Mijn Bullet Dagboek telt maar liefst 240 pagina's. De eerste 4 pagina's leggen kort uit wat een bullet journal precies is en hoe je het bijvoorbeeld kan gebruiken. Achterin is een pagina gecreëerd waar een legenda gemaakt kan worden. Dit is vooral erg handig voor een agenda-functie, of om te laten zien welke symbolen er bijvoorbeeld gebruikt worden in een zogenaamde 'tracker': een afvinktabel, eigenlijk. Zelf heb ik een 'Me-time'-tracker gemaakt die elke maand terugkomt, met daarin de dingen verwerkt die ik elke dag kan gaan doen en die ik vervolgens af kan vinken wanneer ik ze gedaan heb. Voor mij een handige en simpele manier om bij te houden hoe ik mijn dag besteed, en het fleurt de witte pagina's nog meer op!

Wat ook fijn - en niet onbelangrijk -  is aan dit dagboek, is de kwaliteit van het papier. Het is niet te glad, niet te ruw en het is stevig genoeg om een flink potje op te gummen en te tekenen. Het is vrij dik papier en het materiaal dat ik gebruik drukt niet door, mits ik het papier niet geheel in wil kleuren met fijnschrijvers. Als ik iets gekleurd wil hebben, pak ik in plaats daarvan mijn kleurpotloden of ik arceer de vakjes die ik ingekleurd wil zien. Dit werkt prima.

Hierboven kunnen jullie alvast een beetje zien hoe ik te werk ga.
De eerste pagina die ik heb aangemaakt is de 'Kliederpagina', hier kan ik goed op uittesten welk materiaal wel fijn werkt en wat niet. Na een ontdekkingstocht op Pinterest heb ik vervolgens een eigen indeling voor elke maand gemaakt, waar ik de leuke afspraken in kan zetten die er in de toekomst zullen volgen. Ook heb ik een ruimte gecreëerd waar ik notities kwijt kan en een ruimte waar ik toffe herinneringen in op kan schrijven. En mijn 'Me-time'-tracker staat er bij.

Intussen zijn deze pagina's van de maand Juni al wat meer gevuld, maar deze zal ik in een latere blogpost laten zien. Ik heb zoveel plezier in het maken van lijstjes en het uittekenen van een eigen agenda, en omdat ik zelf ook veel inspiratie haal uit andere creaties, wil ik jullie graag laten zien hoe ik mijn eigen 'boekje voor geluksmomentjes en persoonlijke doelen' in wil delen en ga gebruiken. Ik zal elke week proberen een update te plaatsen!

Mijn mening over Mijn Bullet Dagboek samengevat:
Het is een zeer bruikzaam, handzaam en kwalitatief goed (notitie)boek waarin je zowel als creatieveling als niet zo creatieveling goed je weg zal kunnen vinden in het onderhouden van je agenda en je interesses. Het maakt gebruik van stippen in plaats van lijntjes op het papier, waarmee er gemakkelijk getekend en ingedeeld kan worden. Het papier zelf is erg fijn om op te werken, voelt stevig aan en is vrij dik, waardoor pennen en fijnschrijvers niet doordrukken.
Mijn Bullet Dagboek is een aanrader voor ieder die graag wil beginnen met het bijhouden van een agenda, maar dan met een flink persoonlijk tintje!

Hierbij wil ik uitgeverij Deltas hartelijk danken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

Mijn Bullet Dagboek