vrijdag 14 oktober 2016

Recensie - Nooduitgang, door Colleen Cross

Bron: Dutch Venture Publishing
Fraudeonderzoeker Katerina Carter weet gewoon niet wanneer ze met een zaak moet stoppen en daardoor komt ze terecht in een aantal lastige en gevaarlijke situaties. Nu ze geen werk meer heeft en haar geld opraakt, heeft Kat dringend meer clienten nodig, of ze moet met hangende pootjes terug naar haar oude, saaie negen-tot-vijf-baantje bij haar vorige werkgever. En dat is wel het laatste wat Kat wil.

Dus als Susan Sullivan, de hoogste baas van Liberty Diamond Mines, Kat inhuurt om de verdwenen financieel directeur van het bedrijf terug te vinden - en de gigantische som gestolen geld die hij met zich meegenomen heeft - neemt Kat de opdracht net iets te graag aan. Rood staan is natuurlijk een belangrijke stimulans om moeilijke klussen aan te nemen, maar haar enthousiasme verandert al snel in doodsangst als twee werknemers van Liberty op brute wijze worden vermoord. Kat beseft dat dit onderzoek wel eens gevaarlijker zou kunnen zijn dan ze had verwacht.

Alsof alles nog niet ingewikkeld genoeg is, ontdekt ze een sinister verband tussen bloeddiamanten en georganiseerde misdaad. Nu moet ze alleen nog bewijzen vinden... en zorgen dat ze niet wordt vermoord voordat ze de echte criminelen ontmaskert. Met behulp van haar vrienden en een excentrieke oom moet Kat voorzichtig te werk gaan; anders wordt haar eerste zaak misschien ook gelijk haar laatste...

Nooduitgang is een verhaal vol actie, theorieën waar hoofdpersonage Kat haar hoofd over breekt en duistere figuren. Het verhaal begint gelijk in een gedetailleerd beschreven donkere scène, waarbij je als lezer direct in het verhaal gezogen wordt, steeds dieper in je stoel kruipt, en met razend tempo door wilt lezen: hoe gaat dit verder? Hoe is dit zo gekomen en vooral: wie zit hierachter?

Het verhaal loopt na deze scène als een trein. Er wordt veel uitgelegd over de gang van zaken en hoe het precies zit met de aandelen en de diamanten, waardoor je ook als leek deze zaak heel goed kunt volgen. Gelukkig haalt dit de vaart er niet uit, integendeel! Juist omdat het zo uitgebreid wordt uitgelegd, begin je je er steeds meer je eigen weg in te vinden en leer je daarnaast de mensen van Liberty Diamond Mines stuk voor stuk steeds beter kennen. Er gaat ontzettend veel geld om in deze zaak en het lijkt wel of iedereen er iets mee te maken heeft. En dan is er natuurlijk de verdwijning van een van de kopstukken van Liberty Diamond Mines... De uiteenlopende personages die elkaar kennen vanuit Liberty Diamond Mines maken het elkaar ontzettend moeilijk, en willen het liefst allemaal buiten de schijnwerpers blijven om maar niet teveel op te vallen met hun eigen getrokken plannen. Wie is er eigenlijk echt te vertrouwen? Teveel weten is al funest, dat weten ze allemaal. Toch laat niet iedereen zich zomaar de wetten voorschrijven door een ander, met alle gevolgen van dien.

Het is aan Kat (en de lezer, natuurlijk) om uit te zoeken hoe al deze puzzelstukken in elkaar passen en deze zaak zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen. Kat is een pittige tante, die niet met zich laat sollen. Haar leven is op het moment zwaarder dan ze voor ogen had gehad en wil dan ook alles op alles zetten om geld binnen te halen met deze klus. Zodra ze merkt dat het duisterder en daarmee ook gevaarlijker wordt, keert ze zich het liefste af van de mensen die haar lief zijn om hen in veiligheid te houden. Zij weten namelijk niets over haar persoonlijke problemen en Kat wil en zal alles zelf oplossen, als het even kan, onafhankelijk als ze is. Toch laat ze op den duur haar opgetrokken muur steeds meer zakken, omdat ze doorheeft dat ze het in haar eentje gewoon echt niet redt - en omdat ze merkt dat haar eigenwijze karakter haar vaker in ongemakkelijke en benarde situaties brengt dan gedacht. Misschien geven deze mensen haar net het laatste beetje power dat ze miste (al baalt ze daar stiekem wel van, natuurlijk) om haar leven weer op de rit te krijgen én om tot de oplossing van deze vermissing en het verdwenen geld te komen.

Nooduitgang is een vermakelijke thriller, die wegleest als een actiefilm door de vlotte en gedetailleerde schrijfstijl van Colleen Cross en die jou als lezer niet meer met rust laat tot je het boek hebt dichtgeslagen. De zaak die Kat op zich neemt is een huiveringwekkende zoektocht naar de waarheid, gevuld met onverwachte plottwists en interessante personages.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar haar volgende zaak, want ik heb zo mijn vermoedens dat Kat zich met deze zaak absoluut op de kaart heeft gezet als fraudeonderzoeker en dat zij nog grotere klussen zal gaan krijgen in de toekomst!

Hierbij wil ik Dutch Venture Publishing heel erg bedanken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

ISBN: 9789463184205
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play, iTunes