maandag 31 oktober 2016

Leesvoer voor de donkere maanden

De dagen worden korter, de wintertijd is ingegaan en we snakken steeds meer naar onze winterjas om ons buiten (of voor de heel erge koukleumen: ook binnen) in te kunnen verstoppen. De verwarming of houtkachel wordt weer geregeld opgestookt en de dekens voor op de bank worden van hun plek gehaald om ons in erin te kunnen verhullen tijdens de donkere avonden. Dit klinkt allemaal al heel fijn, maar wij als boekenliefhebbers missen dan toch nog steeds een ding... een goed boek - of het liefst een hele stapel - om ons in te verliezen en de naderende winter mee te trotseren! (Nou ja, eigenlijk hebben wij gewoon altijd een boek nodig, ongeacht welke tijd van het jaar ook is ;) )

Om deze herfstachtige dagen en aankomende winterdagen te vullen, heb ik eens in mijn boekenkast gekeken om te zien welke boeken ik het liefst zou willen lezen in deze tijd van het jaar. Het liefst verdwaal ik nu in een verhaal vol magie, of iets wat totaal buiten mijn comfortzone ligt. Als het maar bij deze tijd van het jaar past! Wij vieren hier thuis bijvoorbeeld dan wel geen Halloween, maar deze dag blijft toch altijd een eigen soort 'dwang' uitstralen rond deze tijd, alsof ik erdoor word betoverd en er gewoon aan toe moet geven. Met dit in mijn achterhoofd heb ik een top 3 samengesteld van titels die in mijn ogen perfect bij deze tijd van het jaar passen, met het beetje magie van Halloween erin verweven. Het is echter geen top 3 als in "Dit vond ik echt het beste boek ever!" en dan het rijtje aflopend, maar een top 3 waarin ik een boek aan jullie voorstel dat ik al gelezen heb, een boek dat ik op dit moment aan het lezen ben en een boek dat ik graag wil lezen.
Veel leesplezier!

*****

Gelezen: Het Laatste Licht, door Jen Minkman


Als Moira haar zus en broer helpt bij een Wicca-ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met hun ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn... maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven.

Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht weer op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat.

Wat als je écht kunt vallen voor de man van je dromen?

Het Laatste Licht is een magisch verhaal, met een ontzettend mooi liefdesrandje. In mijn recensie omschreef ik het boek als volgt: "Het leest als een droom, het voelt als een droom, het is duister maar ook lichtgevend. Het geeft hoop en inspiratie." De personages en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt zijn inspiratievol en wachten vol ongeduld tot de leesfanaten dit boek op zullen pakken en zichzelf in wakkere en dromende toestand zullen laten overrompelen door het verhaal wat verteld wordt. Ik heb hier ontzettend van genoten en ondanks dat het alweer een tijd geleden is dat ik het voor het laatst las, dwaalt het nog altijd door mijn gedachten; zo erg heeft dit boek mij sinds die eerste ontmoeting in de greep!

Ben je klaar om direct betoverd te worden door Het Laatste Licht? Bekijk dan vlug de boektrailer!




ISBN: 9789462661646
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play, iTunes 
(de links van Google Play en iTunes leiden naar eboek deel 1: Land van dromen, deel 2: Land van hoop is uiteraard ook via deze stores te verkrijgen! Samen vormen zij Het Laatste Licht.)


~~*~~

Aan het lezen: HEX, door Thomas Olde Heuvelt


Wie er wordt geboren is gedoemd er tot zijn dood te blijven. Wie er zich vestigt komt er nooit meer weg.

Het ogenschijnlijk pittoreske dorpje Beek is in de greep van de Wylerheks, een vrouw uit de zeventiende eeuw met dichtgenaaide mond en ogen. Zwijgend loopt ze door de straten en dringt ze de huizen binnen, nachtenlang staat ze aan je bed. Iedereen weet dat haar ogen nooit mogen worden geopend.

Er wordt alles aan gedaan om haar aanwezigheid geheim te houden. Maar als een groep jongeren besluit viral te gaan met de heks, laat ze de moderne samenleving langzaam maar zeker afglijden naar middeleeuwse praktijken...

'Hè, heb je het nou nóg niet uit??' Euhm, nee dus. En dat ligt absoluut niet aan het boek zelf. Of nou ja, eigenlijk ook weer wel. Laat ik eerlijk zijn: eerder durfde ik dit boek niet eens te kopen. Het verhaal wilde dat ik het zou lezen - hallo, een boek van een Nederlands auteur, en wat voor een! - maar ik durfde het gewoon niet. Het leek mij te eng. Ik ben al geen fan van horror, laat staan paranormale krachten die ons mensen tot waanzin kunnen laten drijven tot het gruwelijke aan toe. En tóch kocht ik het een tijdje geleden, puur omdat ik vind dat Thomas (en het boek) het gewoon verdiende. Ik ben ermee begonnen, maar ik merk dat ik soms voor mezelf een moment van rust nodig heb tijdens het lezen. Op dit moment lees ik het per hoofdstuk, of twee. Ik wil ontzettend graag weten hoe het afloopt, maar sneller kan en durf ik het gewoon niet, angsthaas dat ik ben, haha! Maar ik zal het uitlezen, hoe dan ook. 

Of ik Beek ooit zal gaan bezoeken, dat is echter nog maar de vraag... ;)

ISBN: 9789024573349

~~*~~

Nog te lezen: De Graces, door Laure Eve



'Iedereen zei dat de Graces heksen waren. Ze bewogen zich als gladde vissen door de gangen, met rimpelingen in hun kielzog. Ze hadden vrienden, maar eigenlijk ook weer niet. Zo nu en dan gingen ze met iemand om en eigenden zich diegene dan een tijdje toe. Meestal bleef het ook maar bij een tijdje, alsof ze voortdurend wachtten tot zich een leuker iemand aandiende.
Ik hoefde alleen maar een manier te vinden om hun te laten zien dat ik degene was op wie ze al die tijd hadden gewacht.'

Zoals iedereen in het dorp, is River Page geobsedeerd door de Graces. Ze voelt zich aangetrokken tot het ongrijpbare, knappe drietal, en ze gelooft het gerucht dat ze magie kunnen gebruiken maar al te graag. Maar zijn ze echt wie ze lijken? En zijn ze misschien wel gevaarlijker dan ze zich voordoen?

Toen ik de cover van dit boek zag, was ik gelijk verkocht. Het riep me, het wist gelijk dat het een boek voor mij zou zijn en dat het mij niet meer los zou laten, hoe graag ik het misschien zou willen. Heksen of niet, de Graces hebben mij nu al in hun macht... en ik heb het boek nog niet eens gelezen! Maar daar komt al heel snel - echt heel, heel, heel snel - verandering in: gisteren las ik namelijk een ander boek uit en dat betekent dat ik weer een ander boek op mag pakken om te kunnen lezen naast het huiveringwekkende HEX. Ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal zich zal ontvouwen, het klinkt in ieder geval echt als een boek voor mij. Mysterie, magie en een familie die iedereen het hoofd op hol brengt... ik houd er nu al van!

De Graces hebben nu wel lang genoeg op mij gewacht. Laat het geheks maar beginnen!

ISBN: 9789000348114
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play (Engels) , iTunes

*****

Welke boeken lezen jullie (het liefst) tijdens deze donkere maanden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten