dinsdag 16 augustus 2016

Persoonlijk - Bloggerstein: it's alive! ;)

Beste lieve lezers,

It's alive! Zoals jullie zien is mijn blog eindelijk weer terug, en mijn hoofd loopt over van de plannen en dingen die ik wil doen met mijn blog. Echt een enorm tof gevoel! Maar... Ja, er is een maar. Het is wel een maar die ik eindelijk voor mezelf heb geaccepteerd, en ik ben er van overtuigd dat het net de stap is die ik nodig heb om mij weer goed te kunnen focussen op het bloggen.

De afgelopen tijd is er veel gebeurd, vooral op persoonlijk vlak, en daardoor ben ik over verschillende dingen na gaan denken. Naast dat ik veel nadacht (en nog steeds nadenk) over mijn leven, hoe ik de toekomst voor mij zie en het genieten van de energie die ik eindelijk weer terug heb, dacht ik dus ook na over het bloggen.
De eerste reden dat ik destijds minder ben gaan bloggen, was voornamelijk het werk. Ik had geen energie meer om naast een drukke functie ook nog eens te gaan schrijven, en ik kreeg voor mijn gevoel geen woord goed uit mijn vingers.  Later werd het woord moeten de tweede reden dat ik steeds meer moeite kreeg met bloggen. Ik moest van mezelf aan mijn blog werken, ik vond het een verplichting, zowel naar de lezers (jullie dus), als naar mezelf. En toen kwam de grote bloggerklap: ik klapte dicht, ik vond het steeds lastiger om weer plezier in het bloggen te vinden. Dat vond ik heel vervelend en frustrerend: twee van mijn grootste passies zijn lezen en schrijven, en ik had er gewoon geen zin meer in. In beiden niet. Daar werd ik niet blij van :(

Nu lag dat uiteindelijk niet alleen aan het bloggen, het lag ook aan een blokkade in mezelf. Het was tijd om bepaalde knopen door te hakken en te gaan voor mezelf, eens echt goed naar mezelf te luisteren en te doen wat voor mij het beste was. Het goede nieuws: dat is tot nu toe aardig goed gelukt! Ik heb weer energie, ben weer meer mezelf en mijn passies roepen mij op hun allerhardst. Ze hebben gelijk ook: zij hebben mij nodig, maar ik hun ook!

Dus ik begin weer met bloggen! Ik heb er enorm veel zin in, en wil op den duur met enige regelmaat bloggen, maar er zijn wel 'regels' die ik voor mezelf heb opgesteld om het leuk te houden. Sowieso wil ik af van het woord moeten. Ik wil bloggen wanneer het mij uitkomt en niet omdat het voor m'n gevoel moet. Ik heb gemerkt dat ik minder prettig schrijf wanneer ik voor m'n gevoel moet schrijven. Ook heb ik besloten dat ik niet van elk eigen boek een recensie hoef te schrijven: lukt het niet, dan lukt het niet. Daar hoef ik mij verder niet schuldig over te voelen, niet tegenover mezelf en niet tegenover het boek dat ik heb gelezen, hoe goed het dan misschien ook is geweest. En ik mag een boek wegleggen wanneer ik het aan het lezen ben maar het op dat moment niet geheel 'klikt'. Hier had ik eerder veel moeite mee - want: schuldgevoel -, maar ik merk dat ik daardoor ook weer fijner lees. (Dit klinkt misschien raar, jezelf schuldig voelen tegenover een boek, maar daar zal ik in een latere blogpost op terugkomen.)

Recensie-exemplaren krijgen uiteraard wel een recensie. Bij deze boeken heb ik juist niet het idee dat ik ze moet lezen, integendeel: ik lees ze met plezier en sta voor alles open! Ik vind het een eer wanneer ik benaderd word met de vraag of ik een recensie wil schrijven over een boek, en wil mij daar ook met de volle 100% voor inzetten. Mijn eigen boeken worden dan even aan de kant gelegd, zodat ik mij volledig kan focussen op een goed gevormde mening van het recensie-exemplaar.

En verder? Verder zie ik wel hoe alles komt en gaat! Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat ik weer bezig ben met mijn blog en dat ik al enkele opzetjes klaar heb gezet waar ik tevreden over ben. Ik hoop dat jullie nog een beetje geduld met mij kunnen hebben ;)
Ik ben er klaar voor!

1 opmerking:

  1. Het is goed om eerst bij je zelf te kijken waarom wel of waarom niet.
    Maar onhoudt wel dat er bepaalde factoren zijn, waar we zelf niets aan kunnen doen.
    De tijd dat je veel kon lezen en recensies kon schrijven over ieder gelezen boek is voorbij en met een goede reden.
    Je moet bloggen wanneer jij wilt, wanneer het jou uit komt, en vooral over de dingen waar JIJ het over wilt hebben.
    Niet omdat anderen dat willen.

    Wij kunnen jouw tijd niet indelen en als het niet uit kom, dan is het jammer voor je lezers! Het is jouw blog, jouw leven.

    Veel succes met alles!

    Liefs,
    Marjon

    BeantwoordenVerwijderen