vrijdag 22 mei 2015

Recensie - Als Ik Blijf, door Gayle Forman

Een schitterend verhaal over liefde en verlies, en de moed om de juiste beslissing te nemen wanneer je leven letterlijk in je eigen handen ligt.

Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia met haar ouders en broertje een dagje uitgaat, gebeurt er iets waardoor haar leven in één klap verandert...

Dit was echt een titel die ik vaker had gezien, maar nooit had opgepakt. Ik wist dat de film eraan zat te komen, en nog had ik het niet gelezen. Ik bekeek de trailer en werd nieuwsgierig... en toch las ik het nog steeds niet. Misschien dat dit ook deels kwam, doordat ik al was gewaarschuwd dat dit boek je zelfs nadat je het al tijden dicht hebt geslagen na het lezen van de laatste pagina, nog altijd door het hoofd zou spoken. Toen ik het eindelijk had aangeschaft (lang leve een actie van de NS! Boeken krijgen bij een treinkaartje is altijd leuk), heb ik het nogmaals een tijd laten liggen...
Nu is het uit en heb ik er echt spijt van dat ik het boek zo lang heb laten liggen! Tegelijkertijd ben ik ontzettend blij dat ik het eindelijk gelezen heb, want het is zeker een van de betere, meer realistische titels die ik heb gelezen de afgelopen jaren. En de woorden waren niet gelogen; het verhaal spookt nog regelmatig door mijn hoofd.

Muziek speelt een zeer grote rol in het leven van Mia. Niet alleen is haar familie muzikaal, ook zijzelf is dol op het creëren van mooie melodieën en zich verliezen in de klanken die uit haar vingers klinken, wanneer zij op haar cello speelt. Omdat het boek vooral om Mia en haar gedachten draait, wordt muziek veelvuldig gebruikt, het verhaal wordt zelfs her en der aangevoerd met voorbeelden uit de muziekwereld. Mij prikkelde dit als lezer zeker, ik zocht direct de betreffende stukken op en luisterde deze muziek tijdens het lezen, om mij op die manier nóg meer in te kunnen leven. Niet dat puur die muzikale stukken daar voor nodig waren; ik kon mij heel goed inleven in Mia zelf. De manier waarop zij in het leven staat en hoe zij over dingen denkt, kwam heel echt op mij over, alsof het verhaal waargebeurd was, terwijl ik natuurlijk wist dat het gewoon een boek was, fictie.

Natuurlijk gaat het verhaal niet alleen over Mia, maar ook over haar familie en de sterke band die tussen de familieleden hangt. En er is natuurlijk nog die ene grote liefde in Mia haar leven, waar haar hart als een bezetene voor begint te kloppen. De mensen om haar heen en haar liefde voor muziek, maken Mia wie zij is, en waar zij voor wilt gaan in haar jonge leven. Toch had ik persoonlijk het meest met Mia, doordat ze zichzelf bleef en voor zichzelf bleef vechten, wat er ook gebeurde. Dat vond ik echt prachtig beschreven.
Helaas gaat dit boek niet alleen maar over muziek die gevoelens bij mensen los kan maken en geweldige familieleden en vrienden. Het vertelt vooral een verhaal over misschien wel de moeilijkste keuze die een mens in zijn of haar leven zou kunnen maken, indien hem of haar hetzelfde overkomt als wat Mia doormaakt. Door haar keuze heel goed te overdenken, er diep van binnen naartoe te leven en te groeien naar die ene stap die ze zal moeten zetten, wordt zij als persoon alleen nog maar sterker. De gebeurtenis zal haar leven voor altijd blijven beïnvloeden, maar ze weet dat ze de juiste keuze heeft gemaakt. Niet voor een ander, maar voor zichzelf. Ze blijft zichzelf, hoe drastisch haar leven dan ook zal veranderen. En dat vond ik een ontzettend mooi gegeven in haar verhaal.

Het is tevens een verhaal dat niet alleen geschreven is om gelezen te worden, maar vooral om jou als lezer ook aan het denken te zetten. Het is een verhaal om te beleven en om nog lang in je lezershart te koesteren.
Wees niet zo dom als ik, door het lezen van dit boek uit te stellen (voor wanneer je het ook nog steeds niet gelezen hebt) maar lees dit mooie, boeiende en ontroerende verhaal direct wanneer je het te pakken kunt krijgen! Het is een geweldig geschreven verhaal met mooie woorden en schitterende zinnen, en de vertelwijze van Gayle Forman is heel fijn.

Voor de liefhebbers van herkenbare personages met hun net zo herkenbare gevoelens, liefhebbers van diverse stijlen muziek en voor de lezers onder ons die graag eens een ander soort boek willen lezen dan al de andere ficties die op de markt verschijnen.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789048821716
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play