maandag 2 maart 2015

De I van... Interview

Waar ik vroeger als bijna-tienermeisje een interview vooral iets zag als een gesprek waarin "men vragen mocht stellen aan heel beroemde mensen en die mensen echt álles mochten vragen wat ze wilden en gezellig met die bekende mensen mochten praten", weet ik nu wel beter; een interview kan voor iedereen zijn, niet alleen voor die grote namen in de showbizz. Ja, vroeger dacht ik er echt heel romantisch over. Ik zag mij al zitten, notitieblok en pen in de aanslag, onder het mom: "Laat de artiesten maar binnen, ik handel de rest wel af!" Het leven is wel iets anders gelopen dan ik destijds in het hoofd had, maar die gedachte is mij wel altijd bijgebleven.

Vanmorgen voelde ik daarom ook weer een stukje herkenning van dat kleine meisje van toen, al waren nu de rollen omgedraaid: Ik kreeg zelf een leuk telefoontje, van een uitzendbureau, met de vraag of ik tijd had voor een telefonisch interview! Ik had namelijk gereageerd op een vacature, en mijn gegevens waren binnengekomen; ik had al een vragenlijst ingevuld, een test gemaakt en nu was het dus tijd voor het interview. Een vlot gesprek, waarin, zoals men dan wel zegt: "mij het hemd van het lijf werd gevraagd." Ik heb zo goed en eerlijk mogelijk antwoord gegeven, zo ben ik, en ik heb gewoon ontzettend veel zin in die functie. Het interview werd positief afgerond en het grote wachten is nu begonnen. Zal ik nog een ronde verder komen? *duim duim duim*

Een interview kan zoveel duidelijkheid scheppen tussen de vrager en de ondervraagde! Er zijn natuurlijk diverse soorten interviews en verschillende soorten mensen, daarmee blijft een interview in mijn ogen een interessant middel om achter iemands denkwijze en beweegredenen te komen. Wat ik zelf wel vernieuwend vind, is dat er tegenwoordig dus ook telefonische interviews worden afgenomen bij sollicitatie-procedures. Misschien is het wel helemaal niet zo nieuw als ik denk, omdat ik eerder vooral op andere functies solliciteerde wanneer ik op zoek was naar werk. Deze functie is voor een klantenservice-callcenter, en het kan dus heel goed zijn dat dit echt iets voor deze branche is. Ik vind het alleen maar fijn. Op die manier maak je toch al persoonlijk contact met een contactpersoon die bezig is met het vinden van de juiste mensen voor deze functie; je kunt uitleggen waarom jij denkt dat jij dit kunt, toelichten wát je kunt en waaruit dat blijkt, en waarom je met deze ervaring juist een goede kandidaat bent voor deze baan. 

In de tijd waarin wij nu leven, gaat een hoop digitaal. Via deze digitale snelweg is het natuurlijk ook mogelijk om meer van jezelf te laten zien, maar waar nog steeds vaak om gevraagd wordt, is voornamelijk het ouderwetse "zwart op wit". Een cv wordt vluchtig gescand, hetzelfde geldt voor een brief. Toch mis je hierin misschien net de kans om dat stukje persoonlijkheid wat je graag zou willen laten zien aan je (mogelijke) toekomstige werkgever over te brengen. Ik probeer het zelf altijd wel over te brengen, maar ik vind dat zeker wel lastig.
In een telefonisch gesprek - in dit geval dus een interview -, kun je als contactpersoon van een bedrijf direct tot de kern van de vacature en de functie komen, en doorvragen over wat iemand belangrijk vindt in deze functie en wat hij of zij eventueel hoopt en denkt toe te kunnen voegen. Ik vind dit zeker een goede manier van het werven van de juiste personen voor het aangeboden werk en absoluut iets dat meer bedrijven van mij zouden mogen doen.
Het kan mensen net die boost geven om zich nog dát stukje beter te voelen over die functie dan ze al van zichzelf dachten, het kan ze net dat gevoel geven dat ze er echt toe doen, omdat ze zichzelf kunnen presenteren en zichzelf kunnen laten zien en laten horen op die manier. En dat vind ik een heel mooie, positieve en oppeppende gedachte. Bij mij hielp het zeker wel, in ieder geval! Ik had al het gevoel dat ik het zou kunnen, maar door dit interview ben ik ervan overtuigd dat ik het ook echt kan. En blijf ik heel hard doorgaan met duimen.

*Ik heb het hier vooral over de selectierondes voor een functie, maar natuurlijk is een normaal sollicitatiegesprek ook nuttig op deze manier, wat betreft het stellen van vragen en het zoeken naar de juiste informatie. Het gaat tenslotte allemaal om het vinden van de juiste persoon! Een persoonlijk gesprek kan hier veel duidelijkheid in scheppen.*

Nu hoor ik jullie jullie toch stiekem afvragen wie ik vroeger dan zo graag had willen interviewen... Okee, okee... De Backstreet Boys, sorry/notsorry :P


2 opmerkingen:

  1. Ik ben nooit zo'n fan van telefoongesprekken voeren. Ik praat altijd het liefste face-to-face, kun je veel beter een inschatting maken van iemand. Maarja dat gaat dus meestal niet. Helaas :')

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Face-to-face is inderdaad nog beter dan (alleen) een telefoongesprek, maar soms (vooral in deze tijd) krijg je daar de kans niet voor ;) dan vind ik zo'n "selectie-gesprek" tussendoor via de telefoon wel weer een stap in de goede richting.

      Verwijderen