maandag 23 februari 2015

De I van... Ideeënfabriek

Sinds ik bezig ben met het verhaal voor de schrijfwedstrijd van Storm Publishers, waarvan er overigens nog geen woord getypt staat maar enkele scènes wel vluchtig zijn opgekrabbeld, lijkt het of tegelijkertijd de ideeën voor andere verhalen mijn hoofd óók willen overnemen. Overal lijk ik wel iets te zien, een detail, een stukje gesprek, wat dan ook; maakt niet uit waar ik ben, ik ben constant met mijn schrijverij bezig. Erg fijn aan de ene kant, want het begint steeds meer en meer te kriebelen en ik zou alles wat ik op het moment in mijn hoofd heb het liefst direct uit willen werken. Maar... Ja ja, daar komt die spelbreker weer, "maar..."... Maar ik loop zo ontzettend over van de ideeën, voortgebracht door mijn hoofd, de zogenaamde "ideeënfabriek", dat ik af en toe niet zeker weet of de dingen die ik in mijn hoofd heb bij verhaal 1, ook daadwerkelijk passen en ook daadwerkelijk zijn van verhaal 1. Misschien dat sommige situaties beter passen bij verhaal 2. Of verhaal 3.

"Zoveel ideeën, het klinkt meer als een luxe-probleem, dan een echt mega-probleem."
Nou, als een echt probleem zie ik het ook niet hoor, niet als een mega-probleem in ieder geval. Het is af en toe gewoon wat lastig. Het is moeilijk om mij volledig op het ene project te focussen, wanneer de andere personages om een hoekje komen gluren om te zien hoe ver ik ben en proberen in te schatten wanneer ik weer tijd voor hen heb. Of beter gezegd: wanneer zij mij weer kunnen opeisen. Ik weet het: ik heb het er ook zelf een beetje naar gemaakt dat het op deze manier gaat de laatste dagen. Ik probeer het steeds weer; met meerdere projecten bezig zijn, onder het mom "Het komt allemaal wel af, echt waar, het lukt mij wel!" Maar soms... soms loopt de ideeënfabriek een beetje over. Gelukkig heb ik daar een heel handig notitieboekje voor, waarin ik de belangrijkste ideeën op kan schrijven wanneer de nood erg hoog ligt. Niet dat dat notitieboekje nu echt helpt, want mijn hoofd blijft overstromen van de inspiratie en de scènes die zich steeds helderder voor mijn ogen beginnen te ontwikkelen. Af en toe wilde ik gewoon dat schrijven wat makkelijker was. Maar misschien is dat ook een kwestie van oefenen. Net als wanneer je steeds meer en vaker schrijft, dat het schrijven zelf ook geleidelijk aan steeds vlotter verloopt, omdat je het je eigen maakt. Misschien is het met alle ideeën in het hoofd van een schrijver ook wel zo; je moet je er een weg in zien te vinden, zodat je het je eigen kan maken; je moet leren hoe je bepaalde ideeën makkelijker aan de kant kunt schuiven, zodat je dan dat ene andere idee even net dat beetje meer aandacht kunt geven op dat moment.

Ik ga het in ieder geval wel proberen. Ruimte scheppen tussen mijn ideeën, zonder dat ze het idee krijgen dat ik ze verwaarloos. Op het moment heb ik zelf die ruimte hard nodig om mij nog meer te kunnen richten op het verhaal voor de wedstrijd. Het zal een lastige strijd worden met de ideeënfabriek, want elk project en elk idee waar ik aan werk of wil werken, voelt zo'n beetje heilig voor me en het liefst werkte ik alles gisteren nog uit, maar ik ga het toch proberen. Proberen of ik op deze manier nog meer geschreven kan krijgen dan ik tot nu toe heb gedaan. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten