dinsdag 6 januari 2015

Recensie - Schrijven Kreng!, door Lisette Jonkman

Voor iedereen die bruist van de ideeën, maar bang is voor de knipperende cursor

Je wilt een romantisch, grappig en meeslepend verhaal schrijven, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Of misschien zit je vast in het midden van een verhaal? Om je verder te helpen deelt schrijfster Lisette Jonkman haar tips, blunders en misstappen met je.

Wat vind je in dit boek?
- valkuilen die wel heel erg lekker liggen
- de meest gebruikte schrijfontwijkende smoezen
- manieren om inspiratie te forceren
- schrijfstopwoordjes
- en nog veel meer!

Met dit boek wil je nog maar één ding: verder met dat manuscript!

Ten eerste is dit niet zomaar een boek. Het is ook niet zomaar een saai theorieboek over hoe je een boek moet schrijven; dit is gewoon een leuk en leerzaam boek voor iedereen! En ik geloof er ook zeker in dat iedereen die hierin begint, tijdens of na het uitlezen ervan direct in de pen klimt. Waarom?

Dit boek bevat leuke, maar vooral handige tips voor tijdens het schrijfproces. Iedere schrijver - want, zegt Lisette zelf in dit boek: je bent een schrijver wanneer je schrijven leuk vindt -, heeft er wel iets aan, of je nu een beginnend schrijver bent of een professioneel auteur die al één of meerdere boeken heeft uitgebracht en meer schrijfervaring heeft. Zo kun je er door dit boek achterkomen wat voor type schrijver je eigenlijk bent; laat je het verhaal het liefst liggen wanneer je vastloopt, of loop je zo ontzettend over van inspiratie dat je met elk idee begint maar het nooit afmaakt? Wil je het liefst dat alles direct perfect op papier staat, of heb je een uitgeschreven idee/verhaal, maar laat je het nooit aan iemand lezen omdat niets goed genoeg is in jouw ogen? En wat kun je tegen die blokkeringen doen?
Deze en nog meer schrijfvoorbeelden staan uitvoerig beschreven in dit vrolijke boek.

Naast tips en theorieën die worden gedeeld (ook vanuit eigen ervaring), heeft Lisette een aantal oefeningen in het boek gestopt, voor jezelf, om te laten zien wat je allemaal hebt opgestoken uit het boek. Wat ik zelf bijvoorbeeld heb geleerd, is dat ikzelf best wel eens meer buiten de lijntjes mag denken, zowel bij het schrijven als in het echte leven. Ik dacht dat ik dat wel al kon, maar blijkbaar niet; bij de vraag: "Benoem de kleur van de lucht" bleef ik stug kleuren opnoemen. Maar nu weet ik dat ik ook KROKODIL! had mogen antwoorden. Hoewel ik sommige dingen al wist over het schrijven, heb ik hierdoor wel geleerd dat ik ook op een nog andere manier mag denken. Het mag af en toe best wel een beetje vanjekaboemstuiterend lieveheersbeestje. Zie je wat ik bedoel? Of van je houtkachel, dat mag ook ;) Zolang je jezelf blijft prikkelen met dit soort voorbeelden en oefeningen, zul je straks barsten van creativiteit en inspiratie. Bij mij helpt het in ieder geval wel.

Het boek is niet alleen vrolijk in de woorden waarmee Lisette het heeft gevuld, maar ook vrolijk in de zin van kleuren, tekeningetjes en foto's. Zelf vond ik dit absoluut niet storend, ik las er makkelijk omheen; om er vervolgens af en toe even bij langs te gaan en op deze manier een kijkje te nemen in het leven van een auteur. Het gaf net die persoonlijke "finishing touch".
Het is geschreven in een vlotte, fijne en toegankelijke schrijfstijl, in diverse lettertypes gedrukt, maar wel op zo'n manier dat het niet vervelend leest. Behalve geweldige enthousiaste woorden vindt de lezer ook humor in het boek. Heel. Veel. Humor. Ik heb mij af en toe echt even los moeten trekken van het boek omdat ik bang was dat mijn tranen het boek in zouden rollen van het lachen!

Kortom: het is een leuk, vrolijk en fijn hulpboek bij het schrijven - of gewoon ook voor als je niet schrijft. Het is een verademing om tussendoor te lezen, ook als je alles al weet in het schrijversvak of als je nog nooit serieus hebt overwogen om ook maar iets te schrijven. Ik weet zeker dat het je zal inspireren in het schrijven van wat dan ook, misschien heb je stiekem al een ideeënboekje in een kastje liggen, of loop je al eeuwen met dat ene geweldige plan in je hoofd rond wat je graag op papier wilt zetten om het later aan anderen te laten lezen. Als je nog nooit iets hebt geschreven: wees gewaarschuwd, want na het dichtslaan van dit boek zul je overstromen van inspiratie.

Ik kan hier heel lang over door blijven praten, maar ik zal het boek in twee woorden samenvatten voor degene die na deze recensie nog altijd niet weet of hij of zij het echt wel moet lezen en die ik over wil halen (en voor de mensen die het sowieso al wilden lezen maar nog niet hebben gedaan):

Lezen, kreng! ;)

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789021809823