maandag 19 januari 2015

De I van... Illegaal (over boeken)

"Sommige mensen snap je toch gewoon niet."
"Wat bedoel je?"
"Dan ben je lid van een fanpage voor boekenliefhebbers, een pagina voor mensen die van lezen houden en elkaar daar om tips vragen over leuke auteurs en boeken... En dan plaats je daar gewoon even een berichtje dat je een x-aantal e-books hebt die je graag wilt delen. Die jij ook hebt gekregen, dus delen is niet erg."
"Ja hoor. Lekker eerlijk tegenover die auteurs!"
"Tja, en dan zijn er mensen die erop reageren dat dit niet fair is inderdaad, niet eerlijk onder andere tegenover de auteurs die al hun energie erin hebben gestopt, en dan krijgen juist díe mensen weer commentaar op het feit dat men ook illegaal films kijkt, dus dit is ook goed."
"Hmmz..."
"Jup. Hmmz..."

Het zoveelste gesprekje dat we thuis hebben gehad over illegaal lezen; mensen die niet-betaalde e-books gewoon delen met mensen die ook van lezen houden.
Hoe ik daarover denk... Eerlijk? Als je een echte boekenwurm bent en dol bent op je favoriete auteurs en geweldige boeken, dan spaar je hier voor, je vraagt ze voor je verjaardag, koopt ze tweedehands of als e-book, je doet mee aan prijsvragen, of je wordt lid van de bieb. Of je herleest gewoon je oude boeken, dat is ook nog een optie. Maar boeken stelen omdat je het geld er niet voor hebt, of omdat je gewoon meer wilt lezen maar gewoon voor nop, omdat iedereen het doet? Sorry, dat gaat er bij mij niet in.

*Rustig maar, dit wordt geen bestraffende blogpost, ik wil gewoon graag praten over dit onderwerp ;)*

Natuurlijk weet ik dat het niet tegen te houden is. De stap naar internet en downloaden is makkelijk gezet, maar toch wil ik graag (en opnieuw) stilstaan bij het proces dat nodig is voor het creëren van een boek. In een boek wordt energie gestopt. Kostbare energie van een auteur, want er gaan zeer veel uren aan werk in zitten. Denk je eens in over de editing dat een boek nodig heeft; denk je nu echt dat een boek zo klaar is? En dan komt ook de promotie-campagne er nog eens bij, nog meer mensen die zich in gaan zetten om het boek aan de man te brengen, zodat men het boek later graag zou willen kopen. Ook dit alles kost energie, tijd en geld. Sommige auteurs doen het zelfs helemaal zelf, zonder grotere hulp van buitenaf. Ik ben vast nog wel wat stappen vergeten, maar geloof mij: er komt echt veel werk om de hoek kijken bij het maken van een boek. Bedenk je dan eens hoe het voor hen is, voor hen allemaal eigenlijk, of ze nu hulp krijgen of niet: is het fair om van ze te stelen? Want dat is downloaden eigenlijk. Het is pure diefstal. Zoals een goede vriendin mij eens vertelde toen wij het over dit onderwerp hadden: "Als je een enorm gave spijkerbroek ziet in de winkel, die je eigenlijk te duur vindt maar wel erg graag wilt hebben, dan neem je die toch ook niet gewoon mee de winkel uit, hup, naar huis? Dat is eigenlijk precies hetzelfde!" Daar heeft ze een zeer goed punt, toch? Het is gewoon zo zonde, en het kan nog veel grotere nadelen met zich meebrengen: wanneer alles wordt gedownload, houdt men er geen geld meer aan over en bestaat de kans dat er niets meer uitgebracht kan en zal worden. Dat is toch jammer?
We willen toch juist allemaal van deze mooie boeken en geweldige auteurs blijven genieten?

Nogmaals: dit is geen stukje om jullie de les te lezen, het is puur een mening van mij. Ik weet dat men het altijd zal blijven doen, daar is weinig aan te veranderen, maar we kunnen elkaar wel uitleggen hoe wij er zelf in staan. Nu ik zelf met mijn verhalen bezig ben, weet ik hoeveel tijd alleen al in het schrijven gaat zitten; het is echt zo jammer dat mensen de schrijfwereld zo op de schop kunnen nemen door het werk van (bestselling) auteurs illegaal binnen te halen, alleen maar omdat het makkelijk en vooral "gratis" is. Zo sneu voor al die mensen die er keihard aan gewerkt hebben...

Ik zal je niet veroordelen wanneer je een keer iets download, ik houd je niet tegen. Maar denk er af en toe wel eens over na, of het echt nodig (en vooral: eerlijk) is, of dat je liever je geld apart houdt om het origineel te kunnen kopen, en daardoor vervolgens het boek (of legaal verkregen e-book) in je handen kunt houden en kunt koesteren. Dat laatste is toch het mooiste wat er is? Voor mij in ieder geval wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten