zondag 11 januari 2015

Recensie - The Retribution of Mara Dyer, door Michelle Hodkin *lichte spoilers*

Mara Dyer had no idea that it would end like this.
She desperately wants to believe that there's more to the lies she's been told and doesn't stop to think about where her quest for the truth might lead.

She never gave much thought before to how far she would go for vengeance, but with loyalties betrayed, guilt and innoscence tangle, and when fate and chance collide it seems the time for retribution has arrived.

Let op: deze review bevat spoilers voor degenen die de vorige delen in deze trilogie nog niet gelezen hebben.

Wat een slot van een serie! Het boek heeft alles wat je als lezer wilt in een laatste deel van een serie: spanning, een vleug romantiek, actie en goed uitgewerkte personages die je keer op keer verrassen.

Na de vele leugens die haar zijn verteld in Horizons, vooral door dr. Kells, weigert Mara te geloven dat ze Noah voor altijd kwijt is. Dat kan gewoon niet, dat zou ze dan toch gevoeld moeten hebben? Hij en zij hebben een bijzondere band samen, een band die dieper gaat dan alleen verliefdheid; het gaat om hechte vriendschap, vertrouwen. Vooral vertrouwen. En ze wilt hem in haar leven.
Of zij Noah voor altijd kwijt is, en wij als lezers hem daarom ook kwijt zullen zijn, dat verklap ik niet. Hiervoor zul je toch echt zelf de dappere schoenen aan moeten trekken en het boek moeten lezen, hoe zwaar dat ook misschien is na het einde van deel twee.

Alles komt bij elkaar in dit laatste deel van de Mara Dyer-trilogie. Elke verhaallijn die open werd gelaten in de vorige boeken wordt opgepakt en elke vraag krijgt een duidelijk antwoord.
Mara heeft een hoop te verduren gehad de laatste tijd en maakt zich op voor haar strijd om haar eigen identiteit te ontrafelen en zichzelf te accepteren zoals ze is. Ze is ontzettend gegroeid vanaf het begin. Waar ze in het eerste deel aan zichzelf twijfelde, en in het tweede deel ook nog met zoveel vragen over zichzelf zat, zet ze zich in dit deel voor de volle 100% in om haar leven opnieuw normaal te krijgen.
Toch begrijp ik nu ook heel goed waar haar twijfels vandaan komen, maar juist haar twijfels maken haar zo ontzettend sterk in dit boek. Ze wilt alles op alles zetten om te bewijzen dat ze gelijk heeft, en hoewel ze moeite heeft om haar vrienden uit Horizons te overtuigen van haar gelijk, vecht ze door.
Ja, Mara is zeker een van die personages die ik ontzettend goed uit de verf vind komen wat personages in het algemeen betreft; haar hele groei en haar beleving van haar gevoelens en gedachten kwamen tijdens het lezen zó echt op mij over, dat ik het erg met haar te doen had en haar dolgraag wilde helpen met haar zoektocht naar zichzelf en naar de waarheid. Daarom ben ik juist trots op haar wilskracht en het geloof in zichzelf, want daarin heeft ze mij zeker wel dingen geleerd.

Eigenlijk zijn alle personages gegroeid, zowel persoonlijk als in het gebruik van hun gaven. Ze hebben allemaal te dealen met de gaven waarmee ze zijn opgegroeid en die nu tot ontplooiing komen. De één zoekt de stilte op, de ander juist de grenzen; hoe ver kunnen ze gaan, zonder gepakt te worden door de verschrikkelijke tegenpartij tegen wie ze eigenlijk altijd al hebben gevochten? Tegelijkertijd brengen deze gaven ook veel spanningen met zich mee, die de band tussen Mara, haar broer Daniel die ze later tegenkomen, Jamie en Stella af en toe zeer op scherp zet. Vertrouwen ze elkaar tot het bittere eind, of valt de groep langzaam uit elkaar?

De verhaallijn uit het verleden vond ik een heel fijn, mooi en duistere toevoeging aan het verhaal rond Mara en waarom zij is zoals zij is, net als haar vrienden om haar heen. Het vorige deel liet je daar al mee kennismaken, maar het voegde voor mij zeker wel wat toe aan de perfectie van deze serie. Alles is zo goed uitgedacht, Michelle verraste mij keer op keer, en op het eind was ik echt tevreden over het einde. Ik had het niet anders kunnen en willen zien. Dit is gewoon goed!

De Mara Dyer-trilogie wil ik dan ook zeker aanraden aan mensen die houden van een paranormaal verhaal, waarin veel mysterie verwerkt zit, een romance die dieper gaat dan je verwacht en vol zit met goed uitgewerkte personages die je na zullen jagen in de tijd dat je niet in de boeken aan het lezen bent.

Uitgeverij: Simon and Schuster
ISBN: 9781471122002
Te koop via: Libris (hardcover), Libris (paperback), bol.com, KoboAmazon