zondag 7 december 2014

Book Talk: Recensie - Miss Peregrine's Home For Peculiar Children, door Ransom Riggs

A mysterious island. An abandoned orphanage. A strange collection of peculiar photographs. It all waits to be discovered in Miss Peregrine's Home for Peculiar Children, an unforgettable novel that mixes fiction and photography in a thrilling reading experience. As our story opens, a horrific family tragedy sets sixteen-year-old Jacob journeying to a remote island off the coast of Wales, where he discovers the crumbling ruins of miss Peregrine's Home for peculiar Children. As Jacob explores its decaying bedrooms and hallways, it becomes clear that Miss Peregrine's children were more than just peculiar. They may have been dangerous. They may have been quarantined on a deserted island for good reason. And somehow - impossible though it seems -, they may still be alive.


*Let op: deze review bevat kleine spoilers*
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children was een boek waarbij ik van tevoren niet goed wist wat ik ervan kon verwachten. Om te beginnen was er die cover. Die mysterieuze cover, een foto van een klein, jong meisje, zwart/wit, en wat mij deed (en doet) denken aan heel vroeger. Aan een tijd waarin ik nog niet bestond, maar waar ik wel vaker foto's van heb gezien. De binnenkant van het boek was al net zo mysterieus; ik wist wel al van horen zeggen dat er foto's in zaten, nog meer van dit soort zwart/wit foto's en zonder ze al te goed te bekijken, begon ik direct te lezen. Ik kreeg zo mijn vermoedens dat die foto's wel eens met het verhaal te maken konden hebben.
En ik kreeg gelijk, maar daarover later meer.

Hoofdpersonage Jacob kwam op mij over als een dappere jongen die voor zichzelf leert op te komen in de grote mensenwereld. Ik kon mij redelijk in hem inleven en ik hoopte ook vurig dat hij ooit eens wat losser zou kunnen leven van zijn ouders, dat zij in zouden zien dat hij het gerust ook op eigen houtje zou kunnen redden. Zijn groei vond ik het mooist in het boek, de overige personages waren ook groeiende, veranderden in ietwat sterkere personages, maar Jacob sprong er voor mij echt uit. Ik zou dolgraag meer over zijn groei en over hem persoonlijk willen vertellen, maar ik ben bang dat ik dan (alsnog) teveel spoilers verklap...
Ook de persoonlijke tinten van de bijzondere kinderen van Miss Peregrine vond ik een mooie toevoeging. Ik ging anders naar ze kijken, en wilde ze graag het leven geven waar ze zo reikhalzend naar uitkeken, terwijl ik ook wist dat het niet kon. Miss Peregrine vond ik moeilijker te doorgronden, maar hopelijk komt er meer duidelijkheid over haar in het tweede deel van deze reeks.

Het verhaal van Jacob en de andere personages toont zich dus deels met behulp van de foto's aan de lezer. Het gaf mij sterk het gevoel alsof ik op die manier nog meer het verhaal ingezogen werd, een kijkje in de wereld mocht nemen waarin zij allemaal leefden. Het tijdreis-element dat verwerkt is in het verhaal, vond ik af en toe een beetje verwarrend, maar aan de andere kant paste het wel goed bij de totale sfeer. Het idee van tijdreizen geeft bij mij altijd sowieso een gevoel van twijfel, hoewel ik het wel een fantastisch onderwerp vind. Maar als er dingen veranderen in het verleden, hoe de vorm van tijdreizen ook in elkaar zit, hoe kan de toekomst dan alsnog hetzelfde gaan? Misschien dat ik hier nog achterkom in het vervolg. (of ik denk gewoon graag te ver door over een verhaal, dat kan ook.)

Het enige jammere aan dit boek vond ik het in mijn ogen te abrupte einde. Voor mijn gevoel ging het ineens veel te snel, alsof het boek af moest zijn om een deadline te halen, of omdat Ransom Riggs het leuk vond om de lezer wellicht met vragen te laten zitten. Gelukkig heb ik deel twee ook al in de kast staan, en ik hoop dan ook heel erg dat ik daar de antwoorden in vind die ik in dit boek helaas niet vond. Al met al vond ik dit een leuk, mysterieus en een tikkeltje duister boek, gevuld met bijzondere kinderen met speciale gaven en een jongen die kiest voor een eigen leven.


Uitgeverij: Quirk Books
ISBN: 9781594746031

Geen opmerkingen:

Een reactie posten