dinsdag 30 december 2014

Boekblogger Enquête #1: Terugblik

Een tijdje terug zag ik een oproep op Craving Pages, de site van Joany, waar je je in kon schrijven voor de jaarlijkse Boekblogger Enquête. Ik had hier zelf niet eerder van gehoord, en besloot mij direct in te schrijven. Ik wilde sowieso al een terugblik gaan schrijven, en op deze manier kon ik het mooi combineren!
De enquête bestaat uit drie delen: een terugblik, bloggen en boeken, en een vooruitblik. Morgen zal ik het gedeelte over bloggen en boeken online zetten - ja, er komen morgen dus twee blogposts online! -, en donderdag zal ik mijn vooruitblik met jullie delen.

Omdat ik tijdens het invullen van de lijst al merkte dat enkele boeken zeer aan mij trokken, heb ik besloten her en der ook andere boeken neer te zetten, die ik zeer de moeite waard vond om te lezen en waarvan ik vind dat ze ook aandacht verdienen. Het was lastig, maar ik wilde het zo gevarieerd mogelijk houden; ik heb tenslotte 47 nieuwe boeken gelezen dit jaar en ik vind het dan een beetje sneu voor de andere boeken als ik steeds dezelfde titels invul :) Veel leesplezier!

*****

1. Wat was het beste boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen? 
Ik Wist Het van Chantal van Gastel! En ik zal het zeker aan blijven raden, waar ik ook ben.

2. Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar?
Bij deze vraag dub ik tussen twee boeken... *ienemienemutte* ik denk dat ik The Scorch Trials, door James Dashner, toch de grootste teleurstelling vond. Ik miste de sfeer en de spanning uit The Maze Runner teveel om lekker door te blijven lezen. Hij ging uiteindelijk wel uit, maar met moeite.

3. Door welk boek ben je het afgelopen jaar aangenaam verrast?
Mag ik hier echt maar één boek noemen? Er zijn een aantal boeken die mij hebben verrast! The Retribution of Mara Dyer vond ik een erg sterk slot van de Mara Dyer-trilogie. Het Wisselkind en Stormbrengers, door Philippa Gregory, namen mij mee naar een heel nieuwe wereld in het YA-genre en ik heb verschillende leuke chicklits gelezen; een genre waarvan ik niet verwacht had dat ik er zo van kon genieten.

Enkele verrassend leuke en toffe boeken die ik las!

4. Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden, welk boek zou je dan kiezen?
Ik Wist Het, van Chantal van Gastel. Daar is ze weer ;)

5. Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?
De Orde der Duisternis-serie van Philippa Gregory. Ik had de boeken al vaker langs zien komen, maar ik durfde het niet aan om ze in het Engels te lezen. Gelukkig zijn ze er nu ook in het Nederlands! Deel 1 en deel 2 althans, want deel 3 is er nog niet. Hopelijk komt deze nog wel, want ik wil heel graag weten hoe het verdergaat.

6. Welke nieuwe, veelbelovende auteurs heb je het afgelopen jaar ontdekt?
Hier komen enkele Nederlandse auteurs, waarvan ik dit jaar voor het eerst boeken heb gelezen en van wie ik zeker meer wil lezen, op willekeurige volgorde:
- Chantal van Gastel (Zwaar Verliefd!-serie, Ik Wist Het)
- Lisette Jonkman (Schrijven, Kreng!, Glazuur, Verkikkerd, Verslingerd)
- Olga Hoekstra (onder andere bekend van Dodenweg)
- Lis Lucassen (onder andere bekend van de Dark Romance: Onthulde Geheimen-bundel)
- Elsbeth Witt (Koffie Verkeerd, Zoete Inval, Troost)
- Charlotte de Monchy (Zes maanden zonder)
- Kim Mulder (bekend van de Dark Romance: Onthulde Geheimen-bundel)
- Daniëlle Dijkstra (ook bekend van de Dark Romance: Onthulde Geheimen-bundel)
- Jen Minkman (bekend van onder andere De Jongen uit het Woud)
- Jessica Maes (Mannenpakken/Vrouwenhakken)

Enkele boeken van Nederlandse auteurs die ik las in 2014

7. Heb je dit jaar nog andere genres verkend?
Ik heb mijn eerste stappen gezet in de wereld van de chicklits, en in de richting van de ietwat erotische verhalen. En ik heb enorm goede boeken gelezen waarvan ik niet goed weet in welk straatje ze passen maar wat ik eerder niet veel las; literaire romans? Denk dat ze daar in passen, als ik zo even rondkijk op internet. De trend van het ontdekken van nog meer genres zal zich zeker voortzetten in 2015, overigens! Ik vermaak mij er prima mee ;)

8. Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Ik Wist Het, alweer, en City of Heavenly Fire van Cassandra Clare. Meeslepend, omdat ik gewoon enorm graag wilde weten hoe de serie The Mortal Instruments af zou lopen. En hoe hard mijn hart dan zou breken. Maar dat viel uiteindelijk gelukkig nog wat mee.

9. Welk van de boeken die je in 2014 hebt gelezen heeft de allermooiste cover?
De cover van Splintered vind ik erg mooi. Het past goed bij het verhaal, kleurrijk en het roept nog altijd heel hard om mijn aandacht, al heb ik het boek al gelezen en heb ik het vervolg (helaas!) niet liggen. Maar herlezen zal ik het zeker in de toekomst!

De mooiste cover en het mooiste boek!

10. Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Als ik dan toch moet kiezen, en hier ga ik dan ook echt daadwerkelijk kiezen: Daemon Black uit de Lux-serie van Jennifer L. Armentrout. *zwijmeldezwijmel* ;)

11. Welk boek heeft de grootste indruk op je gemaakt in 2014?
Hier komt Ik Wist Het weer te staan. Ik vond het zo'n ontzettend mooi geschreven boek, dat het nog altijd door mijn hoofd heen zweeft. Het verhaal heeft veel bij mij losgemaakt en ik vond het dan ook zeker een inspirerend boek voor mijzelf. Droom je dromen, maar leef ze ook na! Daardoor maak je nog meer ruimte voor nog meer dromen.

12. Welk boek had een scène die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen?
City of Heavenly Fire, want daar zaten enkele plottwists in waarvan ik dacht: WAT? Zo'n moment heb ik ook zeker gehad tijdens het lezen van Project Persefone - Het Experiment. En okee, ook tijdens The One van Kiera Cass.

Mijn mond houden was af en toe best lastig...

13. Wat is je favoriete relatie (romantisch, vriendschappelijk, familie, etc.) uit de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Om eens twee relaties te noemen uit series waar ik in gelezen heb dit jaar: Isa en Ruben uit de Zwaar Verliefd!-serie van Chantal van Gastel, en Katy en Daemon uit de Lux-serie van Jennifer L. Armentrout. Beide koppels zijn zeer aan elkaar gewaagd en dagen elkaar ook uit om het beste uit elkaar te halen. En ze zijn hot. Heel hot...

14. Wat is het beste boek dat je hebt gelezen op basis van een recensie?
Splintered, door A.G. Howard. Het stond al een tijdje op mijn lijstje, en ik was dan ook heel blij toen ik las dat ik het boek gewonnen had! Ik vind het zeker een aanrader. Wauw!

15. Welk boek zou je het allerliefst terug willen zien in de bios, en met welke acteurs in de hoofdrollen?
In een tijd waarin mensen hunkeren naar boekverfilmingen, is het soms lastig om uit te kiezen welke boekverfilming wel aan zal slaan en welke niet. Daarnaast heb ik ook een aantal boeken gelezen waarvan de rechten al zijn verkocht of die ze al aan het verfilmen zijn, dus er blijft niet heel veel over om uit te kiezen. Ik Wist Het is voor mij een zeer goede kanshebber, al hoop ik dan wel dat het team dat het ooit uit zal brengen (ik blijf erop hopen) er net zoveel magie in weet te stoppen als Chantal heeft gedaan. Acid van Emma Pass is een goede kanshebber voor een spannendere zit, en The Raven Boys van Maggie Stiefvater lijkt mij ook wel wat om te gaan kijken!
Ik ga mij alleen niet wagen aan het uitkiezen van acteurs, want ik blijf persoonlijk altijd hangen bij de beelden die ik voor mij zie tijdens het lezen. Dus ik laat mij verrassen in de toekomst, mocht men deze boeken oppakken om tot leven te brengen.

10 opmerkingen:

  1. Ik was dit al helemaal vergeten! Gelukkig dat ik dit even lees, haha. Fijn! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke blog om te lezen. Ik zit hier figuurlijk te kwijlen. Lezen is zó fijn. En zoals jij erover schrijft maakt dat ik alleen maar meer tijd ervoor vrij wil maken.
    Overigens heb ik 'Ik wist het' al wel in huis, maar ben nog niet begonnen, vanwege de andere 4 (ofzo) boeken waarin ik nog halverwege ben. Maar ik geloof dat heel 'blogland' het unaniem eens is over de geweldigheid van dit boek, dus hij staat erg hoog op mijn lijstje om in te gaan beginnen. Hoewel ik bij zo'n goed boek dan ook een beetje bang kan zijn.. wat nou als hij te snel uit is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat "snel uit hebben" was hier wel even een domper ja, had ook wel even last van een boekhangover na het omslaan van de laatste bladzijde... Maar het blijft echt een heerlijk boek :)
      En dank je wel :D

      Verwijderen
  3. Ik snap je helemaal over The Scorch Trials! Het viel mij ook enorm tegen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond hem zelfs persoonlijk zo tegenvallen dat ik van deel 3 een samenvatting heb gelezen... en toen was ik stiekem nog blijer dat ik dat deel niet al had aangeschaft. Wel jammer, want deel 1 vond ik erg goed! :(

      Verwijderen
  4. Ik moet toch echt eens ik wist het gaan lezen geloof ik haha. The scorch trials heb ik nog niet gelezen dus ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik Wist Het is echt zo prachtig! :) en misschien vindt jij The Scorch Trials wel heel tof :) zou zomaar kunnen :D

      Verwijderen
  5. Eigenlijk heb ik dat zelf ook heel erg met die laatste vraag. Ik zie geen bekende gezichten voor me wanneer ik een boek lees. Maar doordat ik al bij enkele vragen had gezondigd (hoe kan je nu slechts één favoriet selecteren?) heb ik die vraag toch maar braaf beantwoord. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet echt heel favoriete acteurs sowieso, en ik zit niet meer zo in de acteurwereld dat ik precies weet wie er lijkt op bepaalde boekpersonages en wie niet ;) en het kan ook zomaar zijn dat ze misschien wel lijken op de personages qua uiterlijk, maar dat ze qua acteren er geeneens bij in de buurt komen. Wel dapper van je dat jij je er wel aan gewaagd hebt :D

      Verwijderen